سوال‌ها وارد فاز جدیدی شده بود. از مدل حکومت سوریه گرفته تا دین بشار‌اسد و حتی دلایل حمله داعش به این کشور و نوع و مدل حضور کشور ما در ماجرای جنگ؛ همه را پرسیده بودیم.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۸۵

ابوعلی هم در مسیر با آرامش، با حوصله و البته با محبت به سوالات ما پاسخ میداد. از حکومت سوریه گفت: حکومت سوریه سکولاریست است و همه ادیان در آن آزادند. در قانون این کشور هیچ دینی به عنوان دین رسمی نیامده است. مثلا ما در منطقهای هم مسجد داریم و در کنارش کلیسا هم وجود دارد. در حال حاضر آمار درستی از میزان وجود مسلمانان و دیگر ادیان در دست نیست ولی قبل از جنگ آمار مشخصتری وجود داشت و تقریبا بیش از ۸۰درصد از مردم سوریه مسلمان و از این درصد حدود ۱۵ درصد را شیعیان تشکیل میدادند.

وقتی در مورد دین خود رئیسجمهور سوریه پرسیدم، گفت: «با اینکه سوریه حکومت سکولاری دارد، اما میگویند که بشار اسد از علویون است. اما به دلیل قوانین و مواردی که در حزب بعث وجود دارد این مورد رسمی و رسانهای نمیشه.» بعد در مورد سوریه قبل از جنگ گفت: «سوریه تا قبلاز جنگ و در دورهای چهارمین کشور امن دنیا محسوب میشد؛ کشوری که توش دزدی، جنایت، جرم و کشتار در پایینترین سطح ممکن وجود داشته و از طرفی توریست پذیری بالایی داشت.»

درصد تعجبام کمکم داشت بالا میرفت. وسط صحبتهایش پرسیدم: «خبر با این مواردی که گفتین چرا پس اینجا جنگ شد؟»

ابوعلی با لبخند گفت: «این مواردی که گفتم دلیل نمیشه که بگم مردم هیچ مشکلی نداشتن! مشکلات اقتصادی و اجتماعی با تحریک خارجیها شروع و بهانهای برای این جنگ بود.»

سیدمجتبی مومنی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها