روایت فرمانده جنگ تحریمی ایالات متحده علیه ایران، در یک کتاب منتشر شد

چریک‌های کت و شلواری علیه ایران

کتابی در ایران منتشر شده با نام «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون میدان». نام عجیبی است، آن هم حالا که در کش و قوس عهدشکنی‌های آمریکا و ماجرای برجام هستیم و تحریم برای همه ما کلمه‌ای کلیدی است که در اخبار و رسانه‌ها تکرار می‌شود و خواه ناخواه درگیرش هستیم.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۹۷

این کتاب نوشته ریچارد نفیو طراح تحریمهای ایران بوده و به درخواست رئیس مجلس و از سوی مرکز پژوهشها ترجمه و منتشر شده است.

تاریخ انتشار این کتاب در آمریکا به نخستین ماه سال جاری برمیگردد و تنها دو ماه پس از انتشار در ایران منتشر شده و در ارتباط با تحولات مرتبط با ایران، تازگی دارد.

همین نکته نشان میدهد کتاب دارای نکات مهمی بوده و به همین دلیل هم مجلس به سرعت برای ترجمه و انتشار آن برنامهریزی کرده است. حال شاید از خودتان بپرسید مگر در این کتاب چه نکاتی مطرح شده است که روند انتشارش در ایران به این سرعت انجام شده است.

شما میتوانید با جستوجوی نام این کتاب در موتورهای جست و جو آن را بهطور رایگان دانلود و مطالعه کنید. در ادامه ما هم به بررسی نکات مهم این کتاب میپردازیم و آن را تا حد ممکن به شما معرفی میکنیم.

نویسنده کیست؟

ریچارد نفیو، این را در شروع مطلب هم بیان کردیم و یک اسم ساده است مانند هر نام دیگری. اما حالا کنار همین اسم ساده، عنوانی که به او نسبت دادهاند را قرار دهید. او را «فرمانده چریکهای کت و شلواری جنگ تحریمی ایالات متحده علیه ایران» نامیدهاند! در واقع نفیو مسئول تیم طراحی تحریمها علیه ایران، منجر به برجام، در دوره دوم اوباما و چهره اصلی تیم پشتیبان مذاکرهکنندگان این توافق در امور تحریمها بوده و این کتاب را در وین نوشته است.

نفیو همچنین بهمدت ده سال مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید و قائممقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه ایالات متحده هم بودهاست.

نفیو در این کتاب با عنوان «هنر تحریمها، نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریمها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها میپردازد. این کتاب، بهدلیل آنکه نه از بُعد نظری یا دانشگاهی، بلکه با دیدی کاملاً عملگرایانه و معطوف به مساله تحریمگذاری میپردازد و توسط مسئول طراحی تحریمهای ایران نوشته شده، از آثار دیگر در این زمینه متمایز است. این کتاب از زمان کوتاهی که منتشر شده تاکنون، در حد راهنمای آموزشی تحریمگذاری در سطوح بالای دستگاه سیاستگذاری آمریکا معرفی شدهاست.

محتوای کتاب چیست؟

نویسنده در این کتاب به بیان نوع نگاه خود به «تحریمها از منظر دوگانه درد/ استقامت» میپردازد. او توضیح میدهد که درد تحریمها را چه زمانی، چگونه و برکجا میتوان وارد کرد و در عین حال، استقامت طرف مورد تحریم را چگونه و براساس چه شاخصهایی میتوان سنجید و تحریمها را چگونه متناسب با این شاخصها، تنظیم و بازتنظیم کرد که بیشترین تأثیر را برجای بگذارد بهطوری که در نهایت دیپلماسی وارد شده و نفع حداکثری را برای تحریمگذار به ارمغان بیاورد. نفیو درجایجای کتاب خود نشان میدهد تحریمگذاری بهعنوان ابزار استراتژیک در دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده، نه امری صرفا فنی، بلکه بیشتر هنر تصمیمگیری و بهکار گرفتن خلاقانه ابزارهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این مورد است. بهعنوان مثال، نفیو نشان میدهد که چگونه در عین تحریم اقلام مختلف، واردات کالاهای لوکس را از تحریم مستثنا کرده تا به احساس اجتماعی تحریمشدگی بیشتر دامن بزند، یا مثلا چگونه افزایش قیمت مرغ در ایران، موضوعی که هدف تحریم نبوده، به افزایش فشار تحریمها کمک کردهاست...

نتایج مهم نویسنده

در مقدمه کتاب آمده است: نتیجه کلی کتاب برای مخاطب ایرانی و سیاستگذاران میتواند این نکته باشد که اولا تحریمگذار تحریم را بهعنوان ابزار اصلی و ثابت در جعبه ابزار تعامل خود با کشورهای دیگر میداند و این امر با اقدامات مقطعی قابل رفع نیست، چنانکه در موارد و زمینههای مختلف قابل استفاده مجدد است و ثانیاً و مهمتر از آن اینکه: آنچه سرنوشت جنگ تحریمی را مشخص خواهد کرد، «هنر استقامت» در ابعاد مختلف آن و بهکارگیری روشهای مختلف سنتی و خلاقانه است که در گام آخر میتواند نفع دیپلماتیک را برای کشور تحت تحریم رقم زند و بدون ساختن بستر استقامت، شروع از گام آخر میتواند نتایج معکوس به بار آورد. اما نویسنده هم پس از بررسی تحریم بر کشورهای مختلف به موضوع ایران رسیده و به طور کامل بررسی اش میکند. او پس از بررسی تبعات منفی این اتفاق در ایران، به اتفاقات مثبتش هم پرداخته و مینویسد: تحریمها کمک کردند اقتصاد ایران در مسیر مثبتی قرار بگیرد. برای مثال تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت خام را در نظر بگیرید. این تحریم فشار چشمگیری بر اقتصاد ایران وارد کرده و تا حدود زیادی باعث شد ایرانیها به دنبال یک قرارداد برای حل و فصل موضوع باشند. او ادامه میدهد: توسعه در برخی بخشهای غیرنفتی، کمک کرد دولت ایران از آثار دفعی تحریمهای نفتی مصون بماند و فرصتهای جدیدی را برای کالاهای تحریم نشده خود پیدا کند... پس اینجا بالاتر از نشان دادن استقامت، ایران توانسته بود از توفان تحریمها نیز بگریزد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها