هیچ‌کس نیست که شکلی از درد کشیدن را در طول زندگی‌اش تجربه نکرده باشد. گویا درد بخشی غیرقابل انکار از زندگی همه ما در مقطعی از زندگی مان است .
کد خبر: ۱۱۴۵۳۲۳

درد حسی ناراحت کننده و آزاردهنده ناشی از تحریک سیستم عصبی محیطی و مرکزی است، که به‌دنبال آسیب بافتی ایجاد می‌شود و به دو گروه، درد حاد و درد مزمن تقسیم می‌شود. درد حاد، در اثر آسیب بافتی و التهاب ناشی ازآن ایجاد می‌شود و بیانگر وجود اختلال در بدن است. این نوع درد را درد خوب و آگاهی دهنده می‌دانند، برای جلوگیری از تبدیل درد حاد به درد مزمن لازم است که پس ازتشخیص علت ایجادکننده درد و درمان بیماری حاد، درمان و کنترل درد به‌طور کامل و مناسب انجام شود، تا درد مزمن ایجاد نشود.

به‌عنوان مثال درد حاد ناشی از بیماری زونا بهتر است در همان مراحل حاد بیماری به شکل موثری کنترل شود. مثال دیگر آن درد متعاقب اعمال جراحی است که باید به شکل موثری کنترل شود تا از ایجاد درد مزمن پیشگیری شود.

از انواع دردهای حاد می‌توان دردهای متعاقب تصادفات، ضربه، شکستگی‌ها، سوختگی و هر نوع ورم حاد را نام برد.

دردمزمن چیست؟

دردهای مزمن دردهایی هستند که معمولا به‌دنبال درمان ناکافی درد حاد و یا اختلال در کارکرد ارگان‌های بدن و سیستم عصبی ایجاد می‌شوند. از انواع دردهای مزمن می‌توان به انواع سردرد، کمر درد مزمن، دردهای مفصلی، دردهای عضلانی و اسکلتی، درد متعاقب بیماری‌های عفونی (زونا)، دردهای ناشی از بیماری‌های بدخیم ودردهای با علت نامعلوم که مدت بالاتر از سه تا شش ماه طول کشیده باشد را نام برد.

روش‌های کنترل درد چگونه است؟

برای کنترل درد، شرط اصلی و اساسی، تعیین علت اولیه درد است، که این‌کار با گرفتن شرح حال و معاینه کامل و بررسی‌های کمک تشخیصی در کلینیک درد انجام می‌شود. در مرحله بعد بسته به علت ایجادکننده درد، درمان مناسب آغاز می‌شود.

در پاره‌ای از موارد برای تعیین منشأ ایجاد درد از روش بی‌حسی اعصاب یا همان بلوک عصبی استفاده می‌شود، که این‌کار معمولا با هدایت رادیولوژیک و سونوگرافی انجام می‌شود.

چه زمانی به کلینیک درد مراجعه کنیم؟

هدف از ایجاد و راه‌اندازی کلینیک‌های درد، تشخیص دقیق علت ایجاد درد و ارائه درمان مناسب برای رفع درد است، بنابراین درتمام مواردی که فردی ازدرد حاد و یا مزمن رنج می‌برد، می‌تواند به کلینیک درد مراجعه کند یا توسط پزشک معالج به کلینیک درد ارجاع داده شود.

روش درمانی خاص برای کنترل درد

بسته به علت ایجاد کننده درد وشرایط بیمار، در صورت ناکارآمد بودن روش‌های درمان دارویی وفیزیوتراپی می‌توان ازروش‌های دیگری همانند، بلوک عصبی، تخریب اعصاب با امواج رادیویی که به نام رادیوفرکانسی شناخته می‌شود. لیزر و روش‌های مولد ترمیم یا «رژنراتیوتراپی» که شامل پی‌آرپی، سلول درمانی، اوزون درمانی هستند، استفاده کرد.

دکتر فریده محمدطاهری

فلوشیپ درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها