فروردین 94، زمانی که یک عروسک بنفش با بینی بزرگ و لهجه‌ای جنوبی پا به فصل دوم «خندوانه»، برنامه محبوب شبکه نسیم گذاشت، احتمالا کمتر کسی فکر می‌کرد این عروسک بتواند بسرعت جایگاه خود را بین مخاطبان ارتقا دهد و به یکی از کاراکترهای مشهور تلویزیون تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۴۲۷۳۵

«جناب خان» لهجه شیرینی دارد و تکیه‌‌کلامهایش نیز برای مخاطبان دلنشین است اما بهنظر میرسد مهمترین راز موفقیت او را باید در عاملی دانست که پیش از آن، ایرج طهماسب با عروسکهایش در مجموعههای کلاهقرمزی و البته مهران مدیری در «دورهمی»اش از آن استفاده کرده بودند و آن استفاده از زبان طنز برای بیان مشکلات و درددلهای عموم جامعه است.

او در عین این که میتواند حسابی مخاطبان خود را بخنداند با ظرافت و در قالب طعنه و کنایههای بامزه تیزترین نقدها را نسبت به مسئولان مختلف یا روندهای غلط در کشور بیان میکند؛ نقدهایی که بیان آنها در برنامههای رسمی و جدی رسانه ملی با واکنشهای تند از سوی مسئولان مواجه میشود اما در خندوانه تا کنون چنین واکنشهایی را در پی نداشته است.

جناب خان بهرغم دغدغههای بامزهاش نظیر ازدواج با احلام یا مالکیت باشگاه پاریسنژرمن به اندازه بضاعت یک عروسک در خندوانه توانسته تریبون افکار عمومی باشد و شاید حرفهایی را بزند که خیلی وقتها سر دل مردم میماند و جایی برای بیانش پیدا نمیکنند؛ شاید بیراه نباشد اگر بگوییم خندههای مردم به حرفهای جناب خان تا حدی ناشی از خنک شدن دلشان نسبت به ناملایمات زندگیشان باشد و همین باعث شود یک عروسک بنفش را به عنوان نماینده خود ببینند؛ اتفاقی که پیش از این برای دیگرانی نظیر کیومرث صابری و گلآقایش افتاده بود.

با همه افت و خیزها جناب خان دوباره به خندوانه برگشته است و این شب ها مهمان خانه های مردم در ماه پربرکت و نورانی رمضان شده است.

نبود دیروز و بود امروز این عروسک می تواند برایش چالش و فرصتی توامان به همراه بیاورد. حضور مجدد او بعد از یک وقفه باعث می شود نوبرانگی روزهای اول را برای مخاطب داشته باشد.

اما از سوی مقابل اگر جناب خان از صدای مردم بودن فاصله بگیرد و بخواهد با نزدیک شدن به خطوط قرمز (شوخی های مبتذل) از مخاطب خود خنده بگیرد، بعید نیست که این عروسک محبوب و دوست داشتنی از روزهای اوج خود فاصله بگیرد و شاید حتی فراموش شود.

جناب خان تجربه موفق دیگری بود از به کارگیری زبان طنز برای گفتن گزنده ترین حرف های مردم و مسئولان. بنابراین باید حافظ این تجربه باشد.

علیرضا ملوندی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها