پاسخ به سوال‌های متداول درباره پیام‌رسان‌های داخلی

استقرار در اقامتگاه‌های بومی

مهاجرت کار ساده‌ای نیست، بویژه اگر برای مدتی طولانی در مکان اولیه خود مستقر بوده‌اید.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۶۹

حال و روز کسانی که از پیامرسانها به عنوان ابزاری برای کارهای خود استفاده میکنند و حالا باید پیامرسان جایگزینی پیدا کنند نیز دستکمی از مهاجران ندارد. ممکن است به موانعی برخورد کنند یا سوالات متعددی برایشان مطرح شود که ما به متداولترین آنها پاسخ دادهایم.

رزرو کانالهای معروف و دارای مجوز

اگر در تلگرام کانالی با هزاران عضو داشتهاید یا کانال تلگرامی خود را در سامانه صدور شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد) ثبت کردهاید و حالا با عضویت در پیامرسانهای داخلی قادر به ثبت آیدی کانال تلگرامی خود نیستید یا آیدی توسط فرد دیگری ثبت شده نگران نباشید، چراکه تمام پیامرسانهای داخلی در راستای حمایت از کانالهای دارای مجوز یا معروف، امکان دریافت آیدی موردنظر را برای شما فراهم خواهند کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در پیامرسان مربوطه به آیدی پشتیبان یا ربات پشتیبان پیام دهید و در صورت عدم دسترسی به پشتیبان در پیامرسان مربوطه نیز میتوانید از بخش تیکت در سایت samandehi.ir اقدام کرده و ضمن احراز هویت و مالکیت خود نسبت به کانال تلگرامی مورد اشاره، آیدی مربوطه در پیامرسان داخلی را برای خود به ثبت برسانید.

حریم خصوصی کاربران در پیامرسانهای داخلی

یکی از دغدغههای کاربران هنگام صحبت از پیامرسانهای داخلی، رعایت حقوق مرتبط با حریم خصوصی است. ضمن آنکه در قانون اساسی کشور به این موضوع صراحتا اشاره شده و همه شرکتهای دولتی و خصوصی نیز ملزم به رعایت قوانین مرتبط با حریم خصوصی هستند ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دغدغه برخی از کاربران، سطوح دسترسی پرسنل مرتبط با پیامرسانها در شرکتها و گاهی نیز نگرانی از عدم طبقهبندی سطوح دسترسی در شرکتهای خصوصی مرتبط با این پیامرسانهاست. مطابق صحبتهای به عمل آمده با مدیران این پیامرسانها (که هفته گذشته در کلیک خواندید)، در تمام این شرکتها ضمن رعایت نکات امنیتی و سطوح دسترسی پرسنل مختلف، حتی برای افراد با بیشترین دسترسیها نیز نظارتهای موازی برنامهریزی شده و با ثبت گزارش فعالیت همه مدیران و پرسنل در بخشهای مختلف سیستم، به جهت حفظ حریم خصوصی کاربران، احتمال هرگونه سواستفاده یا دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی برابر با صفر خواهد بود.

فقط با حکم قضایی وارد شوید!

همانطور که برای بازرسی منزل شما و ورود به حریم خصوصی شما نیاز به حکم قانونی است، برای دسترسی به هرگونه اطلاعات از شما در پیامرسانهای ایرانی نیز حکم قضایی نیاز است و حکم نیز هیچگاه به مواردی همچون رصد همه پیامها اشاره ندارد! ارائه صرفا شماره تلفن مرتبط با یک کاربر، ارائه چند پیام ارسالی یک کاربر به یک کاربر خاص در برههای از زمان به تشخیص قاضی و به دلیل وقوع یک جرم و مواردی از این قبیل جزو اطلاعاتی است که فقط با حکم قضایی در اختیار مسئولان قرار خواهد گرفت و این ذهنیت که همه پیامها و محتوای تبادل شده میان کاربران در رصد مجموعههای نظامی و قضایی است اشتباه و حتی مغایر با حقوق مرتبط با حریم خصوصی کاربران است. برخی از پیامرسانها نیز در این رابطه با چالشهایی مواجه هستند! بهعنوان مثال یکی از پیامرسانها با این چالش مواجه بود که رعایت حجاب جزو قوانین کشور ایران است و چنانچه کاربری در تصویر پروفایل خود این قانون را رعایت نکرده باشد چه اقدامی باید کرد؟ آیا باید در صورت گزارش افراد عادی باتوجه به وجود قانون مشخص در زمینه حجاب، تصاویر پروفایل مربوطه حذف یا دسترسی کاربر به حساب کاربری مسدود شود؟ پاسخ به این سوال ممکن است اولین چالش در بحث قانونگذاری در شرایط استفاده از پیامرسانهای داخلی باشد تا کاربران نیز بدانند در چه مواردی میتوانند از شرکت خدماتدهنده پیامرسان شکایتی داشته باشند.

گزارشهای سرنوشتساز

یکی دیگر از نکات قابل تامل در چگونگی بررسی محتوا و جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه در پیامرسانهای داخلی، پردازش اطلاعات و گزارشهای کاربران است. در برخی پیامرسانها کلیدی برای گزارش مشکل یا محتوای مجرمانه درنظر گرفته شده و برخی دیگر نیز فعلا از این قابلیت بیبهره هستند. تجربه نشان داده عدم وجود این گزینه در یک پیامرسان ممکن است آن پیامرسان را حتی در صورتیکه ایرانی باشد، به محیطی مملو از جرایم رایانهای تبدیل کند! در حال حاضر باتوجه به بررسیهای صورت گرفته، حذف هرگونه محتوای مجرمانه از پیامرسانها صرفا پس از دریافت گزارشهای ارسالی توسط کاربران صورت میگیرد و چنانچه محتوایی بهصورت یکسان روی صد کانال منتشر شده باشد، اما صرفا از یک کانال گزارش حذف آن دریافت شده باشد این محتوا قابلیت حذف از همان کانال را دارد و در دیگر کانالها در دسترس خواهد بود. همچنین در حال حاضر پردازش هوشمندانهای روی عکسها یا ویدئوها صورت نمیگیرد و حتی در صورت انتشار تصاویر و ویدئوهای غیراخلاقی روی این پیامرسانها نیز فقط گزارشهای مردمی میتواند منجر به حذف محتوا یا مسدودسازی آن کانال شود که نیازمند همکاری دیگر کاربران و اقدام سریع مسئولان آن پیامرسان خواهد بود.

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها