قطع درختان جنگلی به بهانه توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی و با وجود هشدار کارشناسان مبنی بر کاهش و تخریب عرصه‌های جنگلی و پیامدهای مخرب روزافزونش، همچنان ادامه دارد و درآخرین مورد درختان جنگلی بلوط و طبیعت منطقه بی‌سردره، قربانی اجرای طرح توسعه و تعریض جاده شده اند؛ آن هم شبانه و دور از فلش دوربین عکاسان و خبرنگاران.
کد خبر: ۱۱۴۱۰۶۶

ظاهرا پیمانکار اداره کل راه و شهرسازی به بهانه تعریض جاده در منطقه جنگلی بیسردره در شمال شهر یاسوج به تخریب درختان کهنسال بلوط این منطقه به صورت شبانه اقدام کرده که خسارات فراوانی وارد آورده است. متاسفانه مشکل ناهماهنگی بین دستگاهی همچنان حرف اول را در کشور ما میزند، همین مورد بهترین مثال ممکن است، زیرا عزتا... بهشتیفرد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در اینباره به ایسنا گفته ما نمیتوانیم قانونی جلوی پروژههای عمرانی را بگیریم، اما باید خسارات وارده برآورد شود و دستگاهی که به منابع طبیعی خسارت وارد میکند،آن را بپردازد. این گفته بهشتیفرد یعنی این که هر دستگاه کار خودش را انجام میدهد؛ یکی قطع و تخریب میکند و دیگری بدون هیچ واکنشی فقط در پایان منتظر دریافت خسارت میشود.

واکنش احسان نعمتی، معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به این مساله نیز جالب است. وی گفته اداره راه و شهرسازی دوم مهرماه 96 در خواست ایجاد جاده و تعریض جاده منطقه بی سردره را به مساحت 1492 متر داشتند. قبل از شروع پروژه، برآورد اولیه 196میلیون تومانی خسارت کردیم که پیمانکار و اداره راه و شهرسازی باید خسارات برآورد شده را می پرداخت، نقشه اصلاح و عرض جاده هم کمتر شود سپس شروع به راهسازی و تعریض کنند تا نسبت به صدور مجوز اقدام شود، اما متاسفانه این کار را انجام ندادند.

نعمتی با بیان این که اقدامات تعریض و جاده سازی در منطقه بیسردره بدون مجوز و خودسرانه بود، افزوده قرار بود 1492متر را تعریض و جادهسازی کنند که متاسفانه با وجود نداشتن مجوز حدود چهار کیلومتر جادهسازی انجام دادند. وی این را هم گفته که از لحاظ قانونی ما نمیتوانیم مانع اجرای پروژههای عمرانی شویم، اما دستگاه متولی باید از اداره منابع طبیعی مجوز بگیرد که در این پروژه مجوزی نگرفتند. همه اینها یعنی این که راه و شهرسازی نهتنها بدون هیچ ممانعتی کار خود (شما بخوانید تخریب میراث ملی) را انجام داده، بلکه حتی به اینکار بدون هیچ مجوزی انجام داده و کسی را هم یارای جلوگیری و بازخواست آن نیست.

جواد رحیمیان، مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هم تنها به این واکنش بسنده کرده که منطقه بی سردره بخصوص جاده در حال تعریض دارای پوشش جنگلی انبوه بود و متاسفانه در پی این اقدام بدون مجوز حدود 300 اصله درخت 50 سانتی متری تا کهنسال قطع و تخریب شده است. البته ظاهرا حجم بالای تخریبات باعث شده از ادامه عملیات قطع و تخریب درختان جلوگیری شود. این را رحیمیان گفته و افزوده با اعزام یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان به محل از ادامه پروژه جلوگیری شد و عملیات راهسازی را تعطیل کرده ایم. اما این که تعطیلی عملیات تا چه زمانی ادامه یابد و پاسخ تخریب این حجم گسترده از طبیعت بدحال کشورمان را چه کسی میدهد، پرسشی است که بی شک جوابی برای آن نیست؛ کمافی سابق.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها