امروز میلیون‌ها عراقی برای انتخاب پارلمان و دولت جدید پای صندوق‌های رای می‌روند

عراق در آستانه انتخاب آینده

از صبح امروز، شعبه‌های اخذ رای روی عراقی‌ها باز می‌شود تا از بین ده‌ها حزب و گروه سیاسی و صدها نفر نامزد، 328 نماینده پارلمان آینده را انتخاب کنند. کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق روز گذشته بعد از یک ماه تبلیغات گسترده نامزدها از آنها خواست سکوت کنند تا مردم بتوانند با آرامش خیال آنچه را به صلاح کشورشان است بدرستی انتخاب کنند. انتخابات امروز، چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 است.
کد خبر: ۱۱۴۰۷۹۲

رقابت سخت

در این انتخابات 320 حزب سیاسی و ائتلاف همراه با دهها فهرست انتخاباتی شرکت میکنند که یک رقم آن 88 فهرست انتخاباتی، 205 گروه سیاسی و 27 ائتلاف انتخاباتی است. در مجموع در این دوره از انتخابات 7367 نامزد تائید شده و با هم به رقابت میپردازند. این تعداد نامزد کمتر از تعداد نامزدهای انتخابات سال 2014 است، زیرا در آن سال تعداد نامزدها از 9000 نفر بیشتر بود. طی روزهای گذشته رایگیری ویژهای برای نیروهای امنیتی، ارتش عراق و پیشمرگها در تمامی استانهای عراق برگزار شد که طبق آمار کمیساریای انتخابات، میزان مشارکت در آن به بیش از 78 درصد رسید. هدف از این کار آن است که نیروهای امنیتی در روز انتخابات بتوانند با فراغ بال مشغول کار خود بوده و امنیت انتخابات را در عراق پس از داعش تامین کنند. عراق 38میلیون جمعیت دارد که 24 میلیون آنها واجد شرایط رای هستند.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق میگوید 963 ناظر بینالمللی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و نهادهایی از آلمان، سوئد، انگلیس و آمریکا در این دوره بر انتخابات عراق نظارت خواهند کرد.

همچنین 329 خبرنگار خارجی و بالغ بر هزار خبرنگار بومی، این دوره از انتخابات پارلمانی عراق را پوشش میدهند. علاوه بر ناظران خارجی، 75 هزار ناظر بومی نیز در کنار 200 هزار نماینده گروههای سیاسی عراق بر روند انتخابات نظارت خواهند داشت. نظام حکومتی عراق، نظامی پارلمانی است و هر حزب یا جریانی که بتواند اکثریت کرسیهای مجلس را بهدست آورد، نخستوزیر آینده را معرفی خواهد کرد. از آنجا که نخستوزیر عراق طبق قانون اساسی این کشور باید شیعه باشد از هماکنون گمانه زنیها برسر نخستوزیر آینده بر سر زبان هاست. پارلمان عراق علاوه بر نخستوزیر، شخص رئیسجمهور این کشور را نیز معرفی خواهد کرد. ریاست جمهوری در عراق مقامی تشریفاتی است.

شاخصترین ائتلافها

از برجستهترین ائتلافها و فهرستهای انتخاباتی در عراق میتوان از این احزاب نام برد؛ ائتلاف «النصر» که حیدر العبادی، نخستوزیر عراق رهبری آن را برعهده دارد و فهرستهای این ائتلاف در 18 استان از جمله در استانهای اقلیم کردستان حضور دارند. ائتلاف دیگر «الفتح» نام دارد که هادی عامری، دبیرکل سازمان بدر هدایت آن را برعهده دارد و این ائتلاف متشکل از گروههای حشد شعبی و مجلس اعلای اسلامی عراق است که عمار حکیم ریاست این مجلس را برعهده داشت، اما از آن جدا شد. در ائتلاف الفتح، احزاب سیاسی کوچک دیگری نیز حضور دارند. دیگر ائتلاف شرکت کننده در انتخابات عراق، ائتلاف «دولت قانون» است که نوری مالکی، نخست زیر سابق عراق و دبیرکل حزب «الدعوه الاسلامیه» ریاست آن را برعهده دارد. در این ائتلاف، رهبرانی از حزب الدعوه حضور دارند. ائتلاف بعدی سائرون است که ائتلافی میان جریان صدر به رهبری مقتدا صدر با حزب کمونیست عراق به رهبری رائد فهمی و احزاب دیگری از جمله حزب الاستقامه و حزب الدوله و التجمع الجمهوری است. مقتدا صدر چند روز پیش نخستوزیر آینده خود را نیز معرفی کرد و گفت علی دوای، استاندار سابق میسان یکی از نامزدهای او برای این مقام است. در این میان جریان حکیم نیز با گروه «الحکمه» به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده است. ائتلاف دیگر، «القرار العراقی» است که ریاست آن را اسامه نجیفی، معاون رئیسجمهور عراق و گروهها و شخصیتهای سنی مختلف در استانهای غربی بهعهده دارند. از دیگر ائتلافها باید از «الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی، معاون رئیسجمهور نام برد. در همین حال کردها نیز فهرست «السلام» را تشکیل داده اند که ائتلافی بین دو حزب کلاسیک کرد در اقلیم کردستان یعنی حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست کوسرت رسول علی است. درهمین رابطه ائتلاف دیگری تشکیل شد که «وطن» نام دارد و در آن سه جنبش کردی «تغییر» و ائتلاف عدالت دموکراتیک به ریاست برهم صالح، رهبر سابق در اتحادیه میهنی کردستان و همچنین جنبش اسلامی کرد حضور دارند.

خواستهای مردم

مبارزه با فساد، بیکاری جوانان و رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم عمدهترین شعار نامزدهای انتخابات چهارمین دوره پارلمانی در عراق است که با توجه به خواستهها ونیازهای جامعه مطرح شده است. انتخابات پارلمانی عراق بعد از یک دوران جنگ و درگیری با گروههای تکفیری تروریستی برگزار میشود. دولت عراق نیاز شدیدی به کمکهای خارجی و سرمایهگذاری در بخشهای اقتصادی دارد تا بتواند بر مشکلات معیشتی مردم فائق آید. دولت حیدر العبادی کارنامه خوبی در دوران مبارزه با گروههای تروریستی دارد اما آیا او قادر خواهد بود بر مشکلات پس از داعش نیز غلبه کند. بیتردید العبادی برای کسب یک دور دیگر نخست وزیری نیاز شدیدی به حمایت سایر گروهها و ائتلافها ازجمله دولت قانون و ائتلاف الفتح خواهد داشت. حاج ابوآلا الولائی،فرمانده کتائب سیدالشهدا(ع) و از گروههایی که در ائتلاف فتح حضور دارند با قاطعیت میگوید این گروه نقش مهمی در تعیین نخستوزیر آینده عراق خواهد داشت. وی در گفتوگو با تسنیم میافزاید: این فهرست یکی از فهرستهای پاک انتخاباتی است. ما در جامعه عراق یک نظرسنجی برگزار و در آن مشاهده کردیم در سالهای 2014 و 2015 اولویت مردم تحقق امنیت و ثبات و آرامش بود، اما اکنون خواستهها فرق کرده و میخواهند با فساد مبارزه شود، عراق کشوری بسیار ثروتمند است، اما به دلیل جنگها و مشکلاتی که با آن روبهرو شد، به این وضعیتی که به آن دچار شدهایم، رسیده است. معتقدم فهرست الفتح بسیاری از روندهای سیاسی عراق را اصلاح خواهد کرد، ما به خواست خداوند نخستوزیر آینده را تعیین خواهیم کرد. شانس ائتلاف الفتح در این انتخابات بسیار زیاد است، ما به برکت دعای امام سیدسیستانی زندگی میکنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها