مهم‌ترین تهدیدات فضای سایبری از زبان فرمانده ناجا

شبکه‌سازی سایبری تروریست‌ها برای یارگیری

فرمانده نیروی انتظامی فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان‌یافته جنایی و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی را مهم‌ترین تهدیدات فضای مجازی در جهان برشمرد.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۱۹

سردار حسین اشتری در ششمین گردهمایی روسای بخشهای سایبری کشورهای اوراسیا که صبح دیروز به میزبانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: فضای مجازی فرصتهای بسیاری همچون کاهش هزینهها، آزادی اطلاعات و ارتباطات، تنوع، جذابیت، سرعت و ... را در اختیار کاربران خود قرار داده است و اکثر نهادهای دولتی و خصوصی نیز امروزه خدمات مختلف خود را در بستر این فضا به شهروندان ارائه میکنند.

وی فعالیت و توسعه گروههای سازمانیافته جنایی در فضای سایبری و بهرهبرداری مجرمانه گروههای تروریستی از فضای مجازی را جزو مهمترین تهدیدات در حال حاضر فضای سایبری در جهان برشمرد و گفت: جرایم سایبری بدون شک مهمترین شکل جدید از جرایم است که مقابله با آن واکنش و عزم جهانی را طلب میکند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در دهههای گذشته برای مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی همچون قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان با ایجاد موافقتنامههای بینالمللی اقدامات خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: جرایم سایبری، جهان امروز را با چالشهای زیادی مواجه کرده است و متاسفانه استفاده و بهرهگیری تروریستها و مجرمان بینالمللی از این فضا جزو موارد پیچیده است که همگان باید برای مقابله با آن متحد شوند.

فرمانده ناجا با اشاره به حملات تروریستی سایبری رخ داده در جهان بویژه در منطقه و کشورهای غرب آسیا تصریح کرد: شرایط کنونی منطقه فرصتی را برای سوء استفاده گروههای تروریستی از فضای سایبری فراهم کرده و از آنجا که ایران یکی از قربانیان حملات تروریستی است، جای تاسف است که برخی از این حملات به صورت هوشمندانه و مدیریت شده از سوی کشورهایی انجام میشود که دارای زیرساختها و بانکهای اطلاعاتی بوده و همچنین سرورهای شبکههای مجازی در اختیارشان است.

تفکر داعشی هنوز تبلیغ میشود

رئیس پلیس فتای ناجا نیز در این همایش با اشاره به پایان کار داعش در میدان نبرد، گفت: تفکر داعشی و تکفیری هنوز توسط عوامل این گروهکها در فضای مجازی تبلیغ و ترویج میشود.

سردار سید کمال هادیانفر افزود: فعالیتهای مجرمان، گروههای سازمان یافته و تروریستهایی چون داعش، النصره، القاعده و دهها گروهک تروریستی که بهصورت پنهان در کشورها فعالیت میکنند و همچنین فعالیت در دارک نت، فری نت و فعالیت در بستر شبکههای اجتماعی و پیامرسانهایی همچون توییتر، تلگرام، فیسبوک و... در کنار ابزارهایی مانند پول مجازی، سرویسهای رمزگذاری، مخفیکننده هویت و... سبب ایجاد بستری امن برای مجرمان و تروریستها
شده است.

هادیانفر با بیان اینکه گروههای تروریستی از اوایل سال 2018 وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکهسازی سایبری برای یارگیری پنهان شدهاند، گفت: بهگونهای که گروهک تروریستی داعش با چندصد کانال و با 11 زبان زنده دنیا در تلگرام فعال است و متأسفانه ابزارهای سفارشیسازی شدهای که عمدتا در پیامرسانهای موبایلی تحت عنوان امنیت کاربران طراحی میشود، بسترهای امنی را برای مجرمان و تروریستها در دنیا ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: ردیابی جرایم و اقدامات غیرقانونی در شبکههای اجتماعی مبتنی بر بلاک چین دارای یکسری پیچیدگی و دشواریهای فراتر از تصور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها