کمبود آب بویژه برای کشاورزی در استان خوزستان، اعتراض مردم و کشاورزان جلگه سبز ایران را طی چند سال اخیر به همراه داشته است. این امر حتی به واکنش‌هایی در مخالفت با انتقال آب کارون به استان‌های مرکزی و کویری کشورمان هم منجر شده است. شاید این اعتراض‌ها پربیراه هم نبوده، زیرا مدت‌هاست کشاورزان برخی شهرهای خوزستان از کشت پاییزه نهی می‌شوند و جلگه خوزستان درحال از دست دادن سرسبزی و طراوت دیرینه خویش است. اما از آنجا که اگر مدیران و مسئولان، وقت بگذارند و خوب تدبیر کنند، راهی منطقی و علمی برای هر مشکلی یافت خواهد شد، ظاهرا راهی هم برای رفع مشکل کمبود آب خوزستان پیدا شده و هم‌اکنون به‌طور آزمایشی در این استان در حال اجراست. این طرح استفاده از زهاب نیشکر برای کشاورزی در خوزستان است که استاندار خوزستان هم روز گذشته از اجرای آن بازدید داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۹۱۸۵

به گزارش ایرنا، استاندار خوزستان در حاشیه این بازدید گفت: مدیرعامل جدید، توسعه نیشکر، توسعه اشتغال و استفاده از زهاب برای کشاورزی را که برای اولین بار در کشور انجام میشود، به عنوان دو استراتژی مهم در استان خوزستان در پیش گرفته که به نوعی خلق یک ثروت جدید توام با ارزش افزوده بیشتر در استان خوزستان محسوب میشود.

غلامرضا شریعتی افزود: استفاده از زهاب نیشکر حاصل فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که مبتنی بر کاری کارشناسی با راهبری مدیر عامل جدید این مجموعه است. به گفته وی، فعالیتهای اینچنینی در توسعه نیشکر سبب میشود رودخانههای استان خوزستان که با بحران کمآبی روبهرو هستند، متحمل آسیب کمتری شوند. محمود شمیلی، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز با اشاره به طرح پایلوت استفاده از زهاب نیشکر برای آبیاری کشتهایی نظیر گندم، جو، پنبه، نخیلات و پرورش ماهی به عنوان یکی از این فعالیتها گفت: زمانی زهاب نیشکر برای محیطزیست یک معضل به شمار میآمد، اما خوشبختانه با همتی که در مجموعه توسعه نیشکر وجود دارد، ما توانستیم این تهدید زیستمحیطی را به یک فرصت برای استان تبدیل و از آن محصولات مختلف کشاورزی برای استان تولید کنیم.

وی افزود: در استان خوزستان بیش از 50 درصد تولیدات کشاورزی توسط توسعه نیشکر تولید میشود و ما در پروژه شورورزی یا استفاده مجدد از زهاب، این قول را به مردم استان خوزستان میدهیم که بتوانیم بیش از یک میلیون تن به میزان تولیدات مجموعه توسعه نیشکر و کشاورزی استان اضافه کنیم.

شمیلی تصریح کرد: میزان زهاب نیشکر در حدی است که بتوان پروژه احیای 35 هزار هکتار از کانونهای ریزگرد را که مورد حمایت و توجه استاندار خوزستان نیز هست بهواسطه آن آبیاری و احیا کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها