تأثیر قیمت‌های بالای نفت بر بقای برجام

در روزهای اخیر اخباری از بلومبرگ در خصوص تأثیر افزایش قیمت‌های نفت خام بر افزایش احتمال باقی ماندن ترامپ در برجام روی آنتن خبرگزاری‌ها رفت. برداشت خبرگزاری بلومبرگ از گلایه آقای ترامپ از افزایش اخیر قیمت‌های جهانی نفت تا مرز 75 دلار در بشکه (برای نفت خام برنت دریای شمال) و اظهارنظر 17 کارشناس نفتی در پاسخ به سوال بلومبرگ مبنی بر تاثیر این روند افزایشی بر احتمال بازگشت تحریم‌های ایران Snap-back- که با میانگین 50 – 50 مواجه شد ـ این بود که تداوم افزایش قیمت‌ها احتمال خروج آمریکا از برجام را نسبت به گذشته به‌طور محسوسی کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۲۶
تأثیر قیمت‌های بالای نفت بر بقای برجام

این در حالی است که قبلاً، افزایش جهانی قیمتهای نفت بر افزایش و تسریع تولید نفتخامهای شیل آمریکا حکایت داشت و مقامات نفتی ایران نیز بر پایه همین نظریه بر سقف حداکثر 60 دلاری قیمتها تاکید میورزیدند.

در پی واکنش ترامپ به نشست غیررسمی اخیر کمیته کنترل تولید اوپک و غیر اوپک یا JMMC در شهر جده و کنایه بر ارتقای تصنعی قیمتها توسط کشورهای اوپک، مشخص شد قیمتهای بیش از 75دلار در بشکه بر توان اقتصادی آمریکا فشار وارد میکند که این امر منجر به واکنش رئیسجمهور آن شده است. هماکنون نیز برای جلوگیری از تداوم این افزایش که عمدتاً ناشی از احتمال فروپاشی برجام و کاهش صادرات نفت ایران در پی بازگشت تحریمها تا 800 هزار بشکه در روز خواهد بود، به اشتباه سازمان اوپک را تحت فشار قرار داده است.این که چگونه افزایش قیمتهای جهانی نفت بر توان اقتصادی آمریکا علاوه بر افزایش هزینه واردات نفت آن تأثیر میگذارد معادله پیچیدهای است که خارج از موضوع گزارش حاضر است. فقط در اینجا میتوان بر این نتیجه صحه گذارد که قیمتهای بالای 75 دلار در بشکه پاشنه آشیل راهبرد شیلهای نفتی آمریکا را آشکار کرده است.

یکبار دیگر باید یادآوری کرد تأثیر قیمتهای بالای نفت بر قدرت چانهزنی ایران در مرحله اجرای برجام یک امر مسلم است. همانگونه که تحلیلگران نفتی نیز بر آن صحه میگذارند، افزایش جهانی قیمتهای نفت حتماً قدرت چانهزنی ایران را در مرحله اجرا ارتقا خواهد داد که ترجمان آن در وضیعت کنونی کاهش احتمال خروج آمریکا از برجام یا حداقل در صورت عدم تعلیق تحریمها در 22 اردیبهشتماه امسال، آزاد گذاردن اروپا در روابط تجاری با ایران و جلوگیری از فروپاشی کامل آن خواهد بود. متاسفانه ژئوپلتیک نفت و نقشی که قیمتهای نفت بر اساس آن ایفا میکنند، توسط مقامات نفتی و تیم هستهای ایران کلاً مغفول واقع شده است. به طوری که هماکنون، مقامات نفتی ایران جدا از بقیه اعضای گروه اوپک و غیراوپک همچنان بر سقف حداکثری قیمتهای جهانی نفت تا سطح 60 دلار در بشکه طبق تئوری توفان شیلهای نفتی آمریکا اصرار میورزند و علاوه بر ایجاد انشقاق در اراده جمعی به نوعی ناخواسته خروج آمریکا از برجام را نیز تسهیل میکنند.

محمدصادق معماریان

رئیس سابق اداره بررسیهای بازار نفت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها