سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر شامگاه 6 اردیبهشت با اجرای رامبد جوان و شوخی‌ها و عکس سلفی‌اش با الیور استون، لاغرشدن نگار جواهریان! کمک‌رسانی به حجاب سینماگر زن خارجی، معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف و اجرای موسیقی توسط شهرام ناظری در تالار وحدت به پایان رسید. مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی در حالی پنجشنبه‌شب با حضور سینماگران، اهالی رسانه و مدیران و مسئولان سینمایی برگزار شد که نمایش فیلم‌ها تا شب گذشته هم در سینماهای چارسو و فلسطین ادامه داشت.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۸۰

در گزارش امروز سینمای جامجم نگاهی فهرستوار داریم به برگزیدهها و اتفاقات مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر.

همچنین در گفتوگو با بهروز غریبپور که سابقه مسئولیت در جشنواره ملی فیلم فجر را داشته و در جشنواره امسال جهانی فیلم فجر هم با فیلم «اردک لی» به عنوان کارگردان حضور داشت، به نقاط قوت و ضعف جشنواره جهانی فیلم فجر پرداختیم.

آنچه گذشت

مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر با ریتم و سرعت قابل قبولی برگزار شد؛ این وعدهای بود که رامبد جوان مجری برنامه در ابتدا به حاضران در سالن داد و تقریبا برگزارکنندگان مراسم هم به این زمان بندی پایبند بودند. در این مسیر و لابهلای معرفی برگزیدههای بخشهای مختلف اتفاقات بانمک و جالبی هم رقم خورد که اینجا به آنها اشاره میشود.

رامبد جوان با شوخی به حضور نگار جواهریان، همسرش در تیم اجرایی جشنواره اشاره کرد و گفت: من زنم را با 65 کیلو به جشنواره تحویل دادم و حالا با 25 کیلو تحویل گرفتم! خودم هم در این چند روز آنقدر برای دیدن فیلمها در کاخ جشنواره این طرف و آن طرف رفتم که لاغر شدم، پس این جشنواره فرصت خوبی برای لاغر شدن است.

رامبد جوان در بخشی از این مراسم با الیور استون، کارگردان مشهور آمریکایی که روی صحنه حاضر شده بود، عکس سلفی گرفت. این اتفاق در بخش اهدای جایزه صلح افتاد. در این بخش رامبد جوان گفت: من با تماشای چند فیلم عاشق سینما شدم و با خودم گفتم باید کارگردان بشوم و شاید دو فیلم از آنها از آثار الیور استون بود که مرا به وجد آورد و متوجه شدم یک فیلمساز چقدر میتواند خوشبخت باشد.

الیور استون ضمن دعوت از ریتی پان کارگردان کامبوجی، جایزه صلح سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را برای یک عمر دستاورد هنری به او تقدیم کرد.

رامبد جوان عکس سلفیاش را با الیور استون در صفحه اینستاگرامش هم به اشتراک گذاشت و نوشت: «بچهها سلام. واقعا الیور استون کارگردان خفن و بزرگیه. خیلی بابت این عکس خوشحالم.»

رامبد جوان در بخش جایزه محمد امین(ص) از رضا کیانیان، رئیس کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر دعوت کرد روی سن بیاید. جوان به شوخی گفت: آقای کیانیان در ایام جشنواره به عنوان رئیس کاخ جشنواره با اخلاقخوش و گاهی هم با اخلاق «اوممم» در کنار ما بود!

رضا کیانیان هم پس از حضور روی صحنه در پاسخ به شوخی رامبد جوان گفت: افتخار میکنم این جایزه محترم را سه سال است که من اهدا میکنم. این جایزه اخلاق است! این جایزه برای من پس گردنی خوبی است؛ یعنی بچه خوبی باش و من سعی میکنم بچه خوبی باشم. از یکی از همشهریانم که مشهدی است، دعوت میکنم روی صحنه بیاید: سیدعباس صالحی. (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)

تفاوت فرهنگها گاهی باعث وجود اتفاقات بامزهای میشود؛ در همین جشنواره اخیر جهانی فیلم فجر چند نمونه اش را دیدهایم. مهمترینش واکنش مریلا زارعی به سینماگر مرد چینی بود که وقتی برای دست دادن با او اقدام کرد، بازیگر زن کشورمان به شکل جالبی به این حرکت واکنش نشان و دلیل امتناع از این کار را توضیح داد. در اختتامیه جشنواره هم زمانی که یک سینماگر زن خارجی روی صحنه آمده بود، روسریاش به عقب رفت، اما بلافاصله یک سینماگر مرد اهل ترکیه که پشت او ایستاده بود، کمک کرد تا حجاب بازیگر زن خارجی حفظ شود.

اجرای موسیقی توسط شهرام ناظری، پایان بخش مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

رامبد جوان، مجری برنامه قبل از شروع این بخش گفت: در این لحظه کنسرتی برگزار میشود. اتفاقی که اگر به طور رسمی از آن با خبر شوید به محض اینکه بخواهید بلیت آن را تهیه کنید، بلیتهایش تمام میشود.

دیپلمهها و سیمرغیها

«معدنچی» به کارگردانی هانا اسلک، محصول اسلوونی و کرواسی، برنده دیپلم افتخار

ریتی پان، کارگردان کامبوجی، برنده جایزه صلح جشنواره برای یک عمر دستاورد هنری

فیلم «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی از ایران، برنده جایزه نتپک (شبکه ترویج سینمای آسیا)

فیلم «گندم» به کارگردانی سمیح کاپلان اوغلو محصول ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد و قطر، برنده جایزه بینالادیان

فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه از ایران، برنده جایزه بهترین فیلم اول

مجید مجیدی برای فیلم «آن سوی ابرها» محصول هند، برنده جایزه محمد امین(ص)

«بچه خور» به کارگردانی محمد کارت محصول ایران، برنده بهترین فیلم کوتاه جوایز آسیایی جلوه گاه شرق

مریم بحرالعلومی برای فیلم «پاسیو» از ایران، برنده بهترین کارگردان جلوهگاه شرق

«پدر و پسر» به کارگردانی دونگ دینگ لونگ محصول ویتنام، برنده جایزه بهترین فیلم آسیایی جلوهگاه شرق

«آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی محصول ایران، برنده لوح تقدیر مسابقه بینالملل (سینمای سعادت)

«وفاداری» به کارگردانی تاتیانا فدوروسکایا محصول روسیه، برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه سینمای سعادت

ریچارد کندریک فیلمبردار فیلم «ترانه گرانیت» محصول ایرلند و کانادا، برنده جایزه ویژه هیات داوران سینمای سعادت

ماهور الوند بازیگر فیلم «هتتریک» محصول ایران، برنده جایزه بهترین بازیگر زن بخش سینمای سعادت

لئون لوچف بازیگر فیلم «معدنچی» محصول اسلوونی و کرواسی، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد بخش سینمای سعادت

رامتین لوافی برای فیلم «هتتریک» محصول ایران، برنده جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمای سعادت

الکسی گرمن جونیور برای فیلم «دولتوف» محصول روسیه، لهستان و صربستان، برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش سینمای سعادت

«آگا» ساخته میلکو لازاروف از بلغارستان، آلمان و فرانسه، برنده جایزه بهترین فیلم بخش سینمای سعادت

داوران جشنواره در بخش مسابقه بینالملل (سینمای سعادت): جیووانی اسپانیولتی، محمود کلاری، جوانا کاس کراوزه، میلچو مانچفسکی، مریلا زارعی، آدور گوپالاکریشنان، دیمیتری آتانیتیس.

داوران بخش جلوهگاه شرق (پانورامای فیلمهای کشورهای آسیایی و اسلامی): عمار جمال، فرهاد اصلانی، سالومه دموریا، سوهان پانشا، احمد بویاچوغلو.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها