عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

معلمان درگیر عدم تناسب دریافتی خود با هزینه‌ها هستند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جایگاه والای معلمان در جامعه گفت: درحالی امسال نیز روز معلم فرا می‌رسد، که می‌بینیم همچنان مشکلات مختلفی در این بخش از جامعه دیده می‌شود و پرورش دهندگان نسل آینده کشورمان درگیر مواردی هستند که در دیگر نقاط جهان به عنوان پیش‌نیازهای اولیه درنظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۹۰۸
معلمان درگیر عدم تناسب دریافتی خود با هزینه‌ها هستند

علیرضا سلیمی در ادامه به جام جم آنلاین گفت: در این زمینه اغلب کارشناسان و مسئولان معتقدند جایگاه و تاثیرگذاری معلمان در جامعه غیرقابل انکار است، ولی هنگام عمل به وعده‌هایشان شیوه برخورد با این گروه از جامعه متفاوت است و نمی‌توانیم آنطور که شایسته معلم بوده برنامه‌ریزی کنیم.

سلیمی تاکید کرد: بسیار ستودنی است که در تقویم جمهوری اسلامی ایران یک روز به عنوان «روز معلم» جهت یادآوری جایگاه و مقام آنها تعیین شده، ولی نباید فراموش کنیم؛ جایگاه بالای معلمان می‌طلبد، تمام روزهای سال در راستای ارتقاء کیفیت و بهبود زندگی یا معیشت آنها نامگذاری شوند، هرچند تعریف معیشت صرفا درآمد آنها نیست.

وی تصریح کرد: این معلمان هستند که جامعه ایران و آینده مملکت را می‌سازند یا به قول معروف نسل آینده را تربیت می‌کنند و زمینه‌های پیشرفت و توسعه را در کشورمان ایجاد می‌کنند، درحالی که شاهد آن هستیم علی‌رغم وجود قوانین مناسب و قابل توجه درباره این بخش از جامعه مشکلات همچنان باقی است.

این نماینده مجلس به خبرنگار ما گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته کارشناسان و حتی مسئولان می‌گویند اگر نکته یا موردی در جامعه نهادینه شده به دلیل فعالیت و تاثیرگذاری معلمان همان جامعه بوده است. بنابراین حتی اگر باورهای کلان جامعه چیزی متفاوت از آن نکات بوده بازهم تاثیر گذاری معلمان توانسته باورهای جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد، پس بهتر است از همین امسال بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که معلمان به واقعیت جایگاه خود دستیافته و براساس آن بتوانند نقش آفرینی کنند هرچند بخش قابل توجهی از معلمان همواره بدون توجه به کاستی‌ها به رسالت خود یعنی ساختن نسل آینده عمل می‌کنند.

سلیمی تاکید کرد: جامعه‌ای موفق است که معلم محور باشد و نگاه به معلمان براساس میزان تاثیرگذاری این بخش اجتماع در کلان جامعه بنا شده باشد، نه اینکه صرفا با شعارها و برگزاری جلسات بگوییم معلمان بسیار مهم هستند، به این ترتیب باید قبول کنیم اگر دنبال رشد، توسعه، اخلاق‌مداری، رونق علم، تعالی، ترقی و معنویات هستیم باید همواره آدرس معلم را بگیریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است تاکنون نتوانسته‌ایم آنطور که شایسته معلمان بوده دین خودمان را ادا کنیم و باید با استفاده از قوانین قابل قبول و دقیقی که هم اکنون اجرایی نشده زمینه‌های دستیابی به این موفقیت را فراهم کرده و در راستای بهبود شرایط گام برداریم.

وی به خبرنگار ما گفت: براساس بررسی نمایندگان هیچ نقصی در قوانین موجود برای ارتقاء و بهبود شرایط معلمان نداریم و حتی اگر مسئولان معتقدند مشکلات قانونی داریم مجلس تمام آمادگی خود را اعلام می‌کند که در راستای برطرف شدن آن نقص همکاری کرده و در کوتاه‌ترین زمان قوانین متناسب تصویب نماید، اما نکته اینجاست که در عمل به قانون ضعیف هستیم نه اینکه مشکل قانون داشته باشیم.

سلیمی با اشاره به سند تحول افزود: اگر سند تحول به درستی اجرا شود، شک نداشته باشیم بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و می‌توانیم آینده‌ای روشن برای معلمان و در ادامه برای جامعه متصور باشیم. به عنوان مثال طرح رتبه‌بندی معلمان که آغاز شد همچنان با ابهاماتی روبروست که باید شفافسازی دقیقی در این زمینه صورت پذیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اجرای قوانین برعهده قوه مجریه است و لازم است مسئولان دولتی فارغ از اینکه مربوط به کدام دولت یا جناح سیاسی هستند در راستای اجرای قانون گام برداشته و معلمان را به حقوق قانونی خود برسانند، این درحالی است که برخی مسئولان بهانه‌تراشی می‌کنند. به عنوان مثال درباره افزایش حقوق معلمان درست زمانی که برخی وزارتخانه‌ها تا 50 درصد به حقوق کارکنان خود به اضافه می‌کنند، معلمان همچنان درگیر عدم تناسب دریافتی خود با هزینه‌های جامعه هستند.

وی معتقد است اصولا معلم نباید نگران تامین معیشت خود به معنای واقعی کلمه باشد – منظور فقط حقوق نیست – چون باید تمام توان و ذهن خود را برای پرورش نسل آینده بکار گیرد نه اینکه سایه سنگین اجاره خانه، تامین مایحتاج زندگی یا دیگر موارد ضروری زندگی روی ذهنش وجود داشته باشد.

سلیمی به خبرنگار ما گفت: برخی مسئولان اعلام می‌کنند زبان روز دنیا را کاملا متوجه شده و درک می‌کنند، درحالی که هنگام برخورد با موضوع معلمان نمی‌توانند براساس همان زبانی که قبلا اشاره کرده‌اند عمل کنند. سئوال اینجاست که آیا واقعا آن زبان را متوجه می‌شوند یا اینکه مشکل جای دیگری است؟

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: باید در این زمینه از تجربیات دنیا استفاده کنیم، به این دلیل که در کشورهای پیشرفته نگاه به معلمان کاملا با آنچه ما داخل کشور تجربه کرده‌ایم متفاوت است. پس لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که تنها راهکار دوری از شرایط فعلی بخصوص درباره معلمان عمل کردن به قوانین و موارد مطرح شده است.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها