دونالد ترامپ پس از یک هفته تهدید و اتهام‌زنی علیه دولت بشار اسد درخصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما، بامداد دیروز فرمان حمله نظامی به سوریه را صادر کرد و این کشور به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه‌) دمشق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد. مقامات کشورمان در واکنش به این حملات موشکی آن را تجاوز و نقض آشکار موازین بین‌المللی دانستند.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۲۲

ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند

حسن روحانی دیروز در تماس تلفنی بشار اسد، رئیسجمهور سوریه با بیان اینکه این تجاوز نقض آشکار موازین بینالمللی از جمله منشور ملل متحد است، گفت: این تجاوز آشکار، فقط تجاوز به خاک سوریه نبوده بلکه به ثبات و استقرار کل منطقه تجاوز شده است. وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه است،عنوان کرد: در شرایطی که تروریستها هر روز در سوریه متحمل شکست جدید میشوند، این حرکت تجاوزکارانه سه کشور قطعا به معنای حمایت از این گروههای شکست خورده است. رئیسجمهور گفت: هیچ دولت خارجی نمیتواند درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد و تنها تصمیم گیر اصلی، مردم سوریه هستند و جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند. روحانی افزود: ایران در همه مجامع بینالمللی فعالیت خود را بویژه با همراهی روسیه و ترکیه برای تحقق صلح و ثبات در منطقه و سوریه، ادامه خواهد داد.

بهانهتراشی آمریکا و اخلال در روند صلح

محمدجواد ظریف نیز در تماس تلفنی با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه ضمن محکومیت این اقدام جنایتکارانه و غیرقانونی از مقاومت مردم سوریه تمجید کرد. وزیر خارجه کشورمان اقدام نظامی و یکجانبه علیه سوریه را با هدف ادعای کاربرد سلاح شیمیایی پیش از آغاز به کار و گزارش بازرسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی، نشانه بارزی از بهانهتراشی آمریکا و اخلال در روند صلح و کمک به تروریستها خواند و آنرا محکوم کرد. همچنین وزارت خارجه حملات موشکی آمریکا و متحدانش را به خاک سوریه بشدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقهای و فرامنطقهای آن هشدار داد. وزیر دفاع نیز در گفتوگو با همتای سوری خود بر ادامه حمایت از دولت سوریه تاکید کرد.

سردار باقری ، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح هم در گفتوگوی تلفنی با وزیر دفاع سوریه، مقاومت شجاعانه سوریه در برابر متجاوزان را ستود.

ملت سوریه پاسخ حملات آمریکا را میدهد

سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور صنایع نظامی نیز با اشاره به حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: این یک تجاوز آشکار است و یقیناً ملت سوریه پاسخ این حملات را میدهد و جهانیان نیز باید این تجاوز را محکوم کنند. وی خاطرنشان کرد: مردم سوریه و جریان مقاومت زندهاند و تا زمانی که تجاوز، اشغال و آدمکشی وجود دارد در مقابل آنها مقاومت ایستاده است و ملتها پاسخ آنها را در موقع مناسب به میزان و ابعاد لازم میدهند.

اقدامی برای حفظ آبروی ترامپ بود

همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: موضع قاطع روسیه، عدم همراهی بسیاری از کشورهای اروپایی و احتمال وارد آمدن آسیب جدی به اسرائیل از سوی حزبا...، ترمز احساسات ترامپ را کشید. زمان آن رسیده است آقای ترامپ به راه حل سیاسی در سوریه تن دهد؛ زیرا ادامه جنگ در سوریه به ضرر آمریکا و مردم منطقه است. وی افزود: حملات دیروز نشان داد دست آمریکا در اقدام نظامی بسیار ضعیف شده است و این حمله محدود پس از یک هفته تهدید، اقدامی برای حفظ آبروی رئیس جمهور آمریکا بود. همچنین عباسعلی کدخدایی، استاد حقوق بینالملل دانشگاه تهران و عضو حقوقدان شورای نگهبان درواکنش به حملات اخیر آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه در کانال تلگرامی خود نوشت: ظاهرا دوگانگی در رفتار و خصلت ظالمان، نرخ ثابت رفتار آمریکاست و عملیات بامداد شنبه در سوریه نیز همین گونه قابل توجیه است!

آمریکا منتظر عواقب حملهاش به سوریه باشد

سردار یدا... جوانی، معاون سیاسی سپاه نیز با اشاره به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: قطعاً با این رفتارها جبهه مقاومت تضعیف نمیشود و امکان مقابله با اقدامات مداخلهجویانه برایش بیشتر میشود و آمریکاییها باید منتظر عواقب اقداماتشان باشند. حسین امیرعبداللهیان، دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بینالملل هم در حساب توییتری خود نوشت: دمشق با قدرت در محور مقاومت می‌‌ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها