همان‌طور که با چند بار قدم زدن در یک زمین خالی نمی‌توانیم بدون هیچ طرح و نقشه از پیش مشخص شده‌ای شروع به آجرچینی و ساختن خانه کنیم، هیچ کسب‌وکاری را نیز نمی‌توان بدون داشتن نقشه‌ای فکر شده و مدون با موفقیت پیش برد. در واقع طرح کسب‌وکار همان نقشه راه است که تضمین‌کننده رسیدن موفقیت‌آمیز به مقصد خواهد بود. تهیه طرح در شروع راه‌اندازی کسب‌وکار، این امکان را فراهم می‌کند که تمام اطلاعات گردآوری شده تا هر آنچه در ذهن ما نسبت به این کسب‌وکار گذشته است، به صورت مکتوب و قابل استناد در یک‌جا تجمیع و ارزیابی شوند.
کد خبر: ۱۱۳۴۴۷۳

در ادامه 20 علت ضروری بودن تدوین طرح برای کسبوکار را بررسی میکنیم. دلایلی که نشان میدهد نوشتن طرح نه تنها کاری بیهوده و وقتگیری نیست، بلکه برای داشتن کسبوکاری موفق است.

1ـ اثبات جدیت در کسبوکار

برای این که بتوانید به تمام همکاران خود در کسبوکاری که دارید (کارمندان، سرمایهگذاران، شرکا و حتی خودتان!) نشان دهید که واقعا میخواهید کسبوکاری جدی راه بیندازید، داشتن طرح رسمی بسیار ضروری
است.

2ـ تعیین نقاط عطف کسبوکار

طرح کسبوکار باید به روشنی نقاط عطف بلندمدت را که برای موفقیت کسبوکار اهمیت دارند، مشخص کند. گای کاواساکی (Guy Kawasaki)، متخصص حوزه کسبوکار برای تعیین نقاط عطف تعریف بسیار سادهای دارد. او میگوید نقطه عطف آنقدر مهم است که وقتی به خانه میرسید حتماً به همسر خود درباره آن خواهید گفت و برای همسرتان نیز خستهکننده و بیمفهوم
نیست.

مسلماً شما در مورد تغییرات کوچکی که در کتابچه محصول شرکت ایجاد کردهاید با همسر خود صحبت نمیکنید، اما حتماً خبر بالا آمدن تارنمای شرکت یا به دست آوردن سود سالانه میلیاردی را به او خواهید داد.

3ـ درک بهتر رقابت

ایجاد طرح کسبوکار شما را ملزم میکند بازار رقابتی کسبوکار خود را بشناسید. تمام شرکتها رقیبی دارند که بسته به نوع کسبوکار رقابت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خواهد بود. در نتیجه، شناخت مزایایی که کسبوکار شما در رقابت با دیگران دارد، بسیار مهم است.

شناخت بهتر مشتریان

اگر مشتری محصول شما را انتخاب میکند، علت آن چیست؟ اگر مشتری محصول شما را انتخاب نمیکند به چه دلیل است؟ تحلیل عمیق مشتری برای ایجاد طرحی کارآمد برای کسبوکار و موفقیت آن کسبوکار ضروری است.

5ـ مطرح کردن تصورات ذهنی ناگفته

فرآیند نوشتن طرح کسبوکار در حقیقت باعث میشود تصورات و پیشبینیهایی که در ذهن خود از قبل داشتید را مکتوب و با این کار به صورت دقیق آنها را بررسی کنید و از صحت شان مطمئن شوید.

6ـ بررسی امکانسنجی سرمایهگذاری

چقدر این فرصت ارزشمند است؟ در فرآیند تهیه طرح کسبوکار، در خصوص بازار هدف و زمینه رقابت نیز تحقیق میشود. در واقع این فرآیند مانند مطالعات امکانسنجی تضمین کننده موفقیت سرمایهگذاری خواهد بود.

7ـ مستندسازی الگوی سودآوری

دقیقاً به چه میزان کسبوکار شما سودآور خواهد بود؟ این پرسشی کلیدی است که پاسخ آن به صورت مکتوب، هم برای خودتان و هم برای سرمایهگذارانی که میخواهند با شما همکاری کنند بسیار مهم خواهد بود. مستندسازی الگوی سودآوری به حل چالشهای احتمالی و فرضیاتی که درخصوص الگوی سودآوری ایجاد میشود، کمک خواهد کرد.

8ـ برآورد احتیاجات مالی

آیا کسبوکار شما به افزایش سرمایه نیاز دارد؟ به چه میزان؟ فرآیند گردآوری طرح کسبوکار کمک میکند بدانید دقیقاً به چه میزان سرمایه نیاز دارید و در چه مواردی از این سرمایه استفاده خواهید کرد.

این فرآیند برای افزایش سرمایه کسبوکار و استفاده بهینه از سرمایه، ضروری است.

9ـ جذب سرمایهگذار

یک طرح کسبوکار رسمی، پایه طرحهای پیشنهادی مالی است. طرح کسبوکار میتواند به روشنی پاسخ تمام سوالات سرمایهگذاران را بدهد. سوالهایی از قبیل این که آیا در جامعه نیازی به این «محصول/خدمات» وجود دارد؟ افقهای آتی مالی آن چیست؟ در حال حاضر خطمشی شرکت چیست؟

10 ـ کاهش مخاطرات فرصتهای نادرست

فرآیند تهیه طرح، موجب کاهش ضرر و زیان ناشی از فرصتهای نامناسب میشود. نوشتن طرح باعث میشود بتوانید جذابیت و تفاوت یک موقعیت خاص در مسیر کسبوکار خود را نسبت به سایر موقعیتها برآورد کنید.

11ـ تحقیق درباره بازار کسبوکار

کدام جریانها در حوزه صنعت شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟ بازار کارتان در حال رشد است یا تحلیل رفتن؟ اندازه بازار هدف محصول/ خدمات شما چقدر است؟ ایجاد طرح کسبوکار دید بازتر، عمیقتر و نکتهسنجتری در خصوص بازار محصولتان به شما میدهد.

12ـ ایجاد جذابیت برای کارمندان و تیم مدیریتی

داشتن طرح برای جذب و نگهداشتن نیروهای درخشان و با استعداد ضروری است. داشتن طرح در کارمندان و مدیران یک مجموعه، این حس را ایجاد میکند که ایده کار از پختگی لازم برخوردار است و کسبوکار ثبات کافی برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده را دارد.

13ـ مشخص کردن اهداف کلی و متمرکز کردن تلاشها

طرح کسبوکار همانطور که ابتدای مقاله اشاره شد، مانند نقشه راه عمل میکند. این نقشه نشان میدهد فعالیت باید به چه نحوی آغاز شود و در ادامه مسیر هم هر کجا که در انتخاب مسیر تردید به وجود بیاید میتوان به آن مراجعه کرد. بدون داشتن طرح ممکن است هر لحظه در تدابیر کوتاهمدت خود تغییراتی اعمال کنید که با نقاط عطف بلندمدت مجموعه هماهنگی نداشته باشند.

14 ـ جذب شرکا

افرادی که قصد مشارکت در مجموعه شما را دارند نیز از شما میخواهند طرح کسبوکار خود را ارائه کنید تا با بررسی آن تصمیم بگیرند آیا مشارکت در این کار ارزشمند خواهد بود یا نه. مشارکت در یک کسبوکار نیاز به صرف زمان و سرمایه دارد و در اغلب موارد، شرکتهای بزرگ زمانی حاضر به مشارکت در کسبوکار شما میشوند که بتوانند از جزئیات عملکرد و اهداف طولانی مدت آن
مطلع شوند.

15 ـ ایجاد جایگاه برای نام و نشان تجاری (برند)

ایجاد طرح کسبوکار به شما کمک خواهد کرد نقش و جایگاه شرکت خود را در بازار هدف تعریف کنید. این تعریف، به شما قدرت خواهد داد کسبوکار و عنوان شرکتتان را به مشتریان، سرمایهگذاران و شرکا بشناسانید.

16 ـ بررسی موفقیت کسبوکار

داشتن طرح کسبوکار رسمی این امکان را فراهم میکند نتایج واقعی عملکرد و فعالیتهای خود را با طرحی که نوشته بودید در طی مسیر کار مقایسه کنید. به این ترتیب، شما این امکان را دارید که ببینید آیا به اهداف سازمانی، مالی و عملکردی که در نظر داشتید، رسیدهاید یا نه و بدانید چرا رسیدهاید یا چرا نرسیدهاید.

17 ـ توانایی تغییر جایگاه کسبوکار در صورت تغییر شرایط

برای مثال در شرایط اقتصادی دشوار، اگر الگوی فروش و عملکرد فعلی شما مناسب نباشد میتوانید مجدد طرح خود را بازنویسی کنید و ایدهها و راهکارهای جدیدی مطرح، امتحان و تأئید کنید.

18 ـ مستندسازی برنامه بازاریابی

چگونه مشتریان خود را جذب میکنید؟ چگونه مشتریان خود را حفظ میکنید؟ بودجه تبلیغاتتان چقدر است؟ به چه میزان حاضرید هزینه کنید؟ برای رشد یک کسبوکار موفق، داشتن برنامه بازاریابی دقیق و حساب شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

19 ـ آگاهی و پیشبینی نیروی انسانی مورد نیاز مجموعه

وقتی شما به صورت دقیق طرح کسبوکار خود را تهیه میکنید این امکان وجود ندارد ناگهان وسط کار متوجه شوید برای فعالیتی که در نظر دارید نیرو کم دارید. طرح کسبوکار همانند نقشه راه بخوبی نیاز نیروی انسانی مجموعه را در هر مرحله مشخص خواهد کرد، بنابراین امکان گسترش بیدغدغه کسبوکار را فراهم میکند.

20 ـ نشان دادن فرصتهای جدید

در طول فرآیند مکتوب کردن تفکرات ذهنی، ارائههای جمعی و خلاقانه طرح خود، این فرصت فراهم میشود از زوایای دیگری نیز به کسبوکار خود نگاه کنید؛ بنابراین در همین فرآیند ایدههای جدیدتری در زمینه بازاریابی یا راهاندازی کسبوکارتان به ذهنتان میرسد که منجر به پختگی هرچه بیشتر کاری که میخواهید انجام بدهید، میشود.

در نهایت اگرچه نوشتن طرح کاری بسیار زمانبر است، اما همانطور که مشخص است مرحلهای برای تضمین گذر از فاز استارتاپ خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم کسبوکار حالت ثابتی مثل یک خانه ندارد و در طول مسیر امکان تغییر و تحول آن زیاد است. بنابراین طرح، نقشهای ثابت مثل نقشه ساختمان نیست که تنها برای شروع کسبوکار آن را تهیه کنیم و بعد کنار گذاشته شود. کسبوکاری موفق خواهد بود که در تمام مراحل همگام با طرح پیش برود. طرح کسبوکار نیز باید متناسب با تغییرات و شرایط جدیدی که ممکن است هر لحظه در مسیر کار ایجاد شود، بازبینی و اصلاح یا به عبارتی به روز رسانی شود. با گسترش کسبوکار در طول زمان، ممکن است چندبار طرح تدوین یا به صورت کامل عوض شود.

منابع:Growthink و The Balance

عسل اخویان طهرانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها