آهن + ویتامین C
کد خبر: ۱۱۳۴۰۸۵

آهن را همه ما به عنوان ماده مغذی ضروری میشناسیم. اما آیا میدانید دو نوع آهن وجود دارد؟ آهن «هیم» صرفا در منابع حیوانی مانند گوشت و غذاهای دریایی یافت میشود و آهن «غیرهیم» در منابع گیاهی مانند نخود، سبزیجات برگ سبز تیره و سایر منابع گیاهی وجود دارد.

مشکلی اینجاست که آهن غیرهیم براحتی توسط بدن جذب نمیشود.
ویتامین C مادهای است که به جذب این نوع آهن کمک میکند. غذاهایی با میزان بالای C (مانند مرکبات، فلفل و توت فرنگی) با افزایش اسیدیته رودهها امکان جذب بیشتر آهن غیرهیم را فراهم میکنند. در وعدههایی که آهن و ویتامین C را با هم ترکیب میکنید از مصرف چای، غلات کامل و محصولات لبنی که مانع جذب آهن میشوند خودداری کنید.

لیکوپن + چربیهای سالم

لیکوپن ـ رنگدانه عامل رنگ روشن میوهها و سبزیجات قرمز رنگ، از کلم قرمز گرفته تا هندوانه ـ یک آنتیاکسیدان قوی است که به جلوگیری از بیماریهای قلبی و برخی سرطانها کمک میکند. لیکوپن محلول در چربی است و در همراهی با چربیها بهتر توسط دستگاه گوارش جذب میشود؛ به عنوان مثال محققان دانشگاه ایالتی اوهایو دریافتند مصرف گوجه فرنگی و آووکادو (که حاوی چربی مفیدی است) همراه با یکدیگر جذب لیکوپن را 4/4 برابر افزایش میدهد.

سولفورافان + سلنیوم

این مواد مغذی سربازان مبارزه با سرطان هستند. سولفورافان یک ترکیب گیاهی موجود در سبزیجات چلیپایی مانند انواع کلم بروکلی، گل کلم، کلم قمری، شاهی، تربچه و شلغم است. وقتی این ماده وارد جریان خون میشود میتواند از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری کند. سلنیوم، ماده معدنی موجود در گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و قارچ، در بدن با پروتئینها ترکیب میشود و آنزیمهای آنتی اکسیدان که از تشکیل رادیکالهای آزاد جلوگیری میکنند، تولید میکند. تحقیقات نشان میدهند سولفورافان و سلنیوم در همراهی با یکدیگر، چهار برابر موثرتر عمل میکنند.

فولات + ویتامین B12

فولات (که بهطور طبیعی در سبزیجات و لوبیاها یافت میشود) و ویتامینB12 (که در محصولات حیوانی وجود دارد) به تولید سلولهای جدید کمک میکنند. این دو ماده همچنین در شکستن هموسیستئین، نوعی اسید آمینه که میزان زیاد آن با بیماری آلزایمر مرتبط است، نقش دارند. اما فولات زیاد و B12 کم ممکن است بر سطح فعالیت ذهنی تأثیر منفی داشته باشد؛ بنابراین باید به مصرف مواد غذایی حاوی این دو ماده همراه با یکدیگر توجه بیشتری داشت.

منبع: oprah.com

یاسمین مشرف

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها