رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت (رجیستری) از 31 فروردین خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۶۲

به گزارش ایسنا، حسین فلاحجوشقانی گفت: بهمنظور حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشیهای قاچاق به جای گوشیهای قانونی به مردم، با اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت (رجیستری) تمامی نشانهای گوشی تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ مشمول این طرح میشوند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت تأثیر بسزایی در کاهش گوشیهای قاچاق و افزایش واردات قانونی گوشی و تجهیزات دارای سیمکارت داشته است، تصریح کرد: از زمان اجرای طرح در آذرماه 1396 تاکنون نشانهای اپل، موتورولا، گوگل، بلکبری، الجی، نوکیا و هوآوی، سونی و تکنو و شیائومی در پنج مرحله مشمول شدهاند.

وی درباره فرآیندهایی که کاربران گوشی تلفن همراه باید از آن مطلع شوند، افزود: کاربران باید هنگام خرید گوشی تلفن همراه، با شمارهگیری کد دستوری #7777* شناسه بینالمللی (IMEI) گوشی را استعلام کنند و اگر پاسخ آن مثبت بود با اطمینان از قانونی بودن گوشی، آن را خریداری کنند. همچنین کاربران هنگام خرید گوشی علاوه بر استعلام IMEI، باید دقت کنند روی جعبه یا کارت گارانتی، کد فعالسازی گوشی درج شده باشد و در صورت نبودن کد فعالسازی از خرید گوشی خودداری کنند.

فلاح تصریح کرد: فرآیند دیگری که خریداران باید انجام دهند فعالسازی گوشی است، هر مشترک پس از روشن کردن گوشی با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی جعبه گوشی یا کارت گارانتی از طریق کد #7777* با انتخاب گزینه دوم با عنوان فعالسازی با وارد کردن شناسه IMEI، گوشی و شماره سیمکارتی که از آن روی این گوشی استفاده خواهد شد و کد فعالسازی، گوشی خود را فعال کند. پس از آن کاربر پیغامی را با این مضمون که در حال فعالسازی چه نوع گوشی با چه مشخصاتی است دریافت میکند که در صورت تائید کاربر، گوشی برای وی در شبکه فعال میشود.

بر اساس اطلاعات روابطعمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وی درباره خرید گوشیهای دست دوم اظهار کرد: یکی دیگر از فرآیندهای ضروری که کاربران باید از آن اطلاع داشته باشند، فرآیند انتقال مالکیت است که این فرآیند برای خرید و فروش گوشیهای دست دوم پیشبینی شده و فروشنده باید از طریق #7777* گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره تلفن و IMEI، مالکیت گوشی را به خریدار انتقال دهد.

همچنین حمیدرضا دهقانینیا، مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر نمیتوان گفت چند میلیون گوشی سامسونگ در بازار ایران وجود دارد، اما زمانی که این برند مشمول اجرای طرح رجیستری شود، میتوان گفت که چند دستگاه موبایل از این برند در شبکه به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه پیشبینیها حکایت از آن دارد که بیشاز 45 درصد بازار تلفن همراه در اختیار این برند قرار دارد، گفت: لازم است از همین حالا اگر مردم قصد خرید گوشیهای سامسونگ را دارند به توصیه ما عمل کرده و برای مطمئن شدن از قاچاق نبودن کالا استعلام بگیرند. البته همانطور که اشاره شد هنوز تا تاریخ اجرای رجیستری در این برند گوشیهایی که خریداری میشوند مشمول طرح نمیشوند، اما به هر حال توصیه ما بخصوص به تجار و فروشندگان تلفنهای همراه آن است که برای جلوگیری از متضرر شدن، گوشیها را به نام صاحب کالا فعال کنند.

بر این اساس با اجرای طرح رجیستری روی گوشیهای سامسونگ میتوان گفت اجرای این طرح برای 99 درصد گوشیهای موجود در بازار به پایان رسیده و فقط حدود
یک درصد گوشیهایی که ممکن است با برندهای مختلف در بازار وجود داشته باشند مشمول این طرح نشدهاند.

این بار چه بر رجیستری گذشت؟

به گزارش ایسنا، رجیستری یا شناسنامهدار کردن گوشیها به عنوان راهی برای مبارزه با قاچاق توسط مسئولان ارائه شده بود که ابتدا در سال 1385 کلید خورد و در دولتهای قبلی اجرای ناموفقی داشت. اگرچه محمود واعظی هم در دوران وزارت خود از اقدامات انجامشده برای تکمیل این طرح اطلاع داد،اما در نهایت این مسئولیت بر عهده وزیر جوان دولت دوازدهم نهاده شد.

مسئولان بهترین راه جلوگیری از قاچاق گوشی را اجرای طرح رجیستری میدانند، به این صورت که با اجرای ثبت شماره سریال گوشی در رگولاتوری، در صورت واردات غیرقانونی موبایل، سیمکارت روی آن فعال نشده و توسط اپراتورهای تلفن همراه، خدماتی به این دستگاههای تلفن ارائه نشود. با وجود این در گذشته، اقدامات عجولانه باعث شد این طرح با ناکامی چندباره همراه شود؛ زیرا افراد سودجو موفق به کپی کردن کد IMEI گوشیهای قاچاق شده بودند، اما به نظر میرسد اجرای این طرح این بار تاکنون با موفقیت همراه بوده است.

همچنین با آغاز اولین فاز اجرایی رجیستری، در مرحله اول ابتدا گوشیهای شرکت اپل و در مرحله بعدی گوشیهای گوگل، بلکبری و موتورولا به عنوان برندهای مشمول طرح معرفی شدند و سپس کمیته رجیستری 14 بهمنسال گذشته، «الجی» را به عنوان برند بعدی اعلام کرد. پس از آن نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرای طرح رجیستری را برای گوشیهای مدل نوکیا، سونی، تکنو، هوآوی و شیائومی تا پایان اسفند 1396 لازمالاجرا اعلام کرد؛ اما اعمال رجیستری برای سامسونگ به دلیل سهم بالای بازار این برند و جلوگیری از تاثیرات منفی بر مصرفکننده نهایی، به امسال موکول شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها