روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه امروز با محور حفظ تمامیت ارضی سوریه گفت‌وگو می‌کنند

گام تازه مثلث تهران، مسکو، آنکارا

در ادامه تلاش‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه، امروز روسای جمهور این سه کشور درچارچوب دور دوم مذاکرات سه‌جانبه و در ادامه مذاکرات آستانه و اجلاس سوچی، با محور حفظ تمامیت ارضی سوریه در آنکارا گرد هم خواهند آمد.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۶۷

در آنکارا حسن روحانی همچنین علاوه بر اردوغان رئیسجمهور ترکیه، با ولادیمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه نیز دیداری دوجانبه خواهد داشت که طی آن مسائل مربوط به روابط دو جانبه و همچنین همکاریهای منطقهای و بینالمللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نشست امروز روسای جمهور سه کشور را که میتوان آن را در ادامه 9 دور نشستهای آستانه همچنین نشست سوچی برای حل بحران سوریه عنوان کرد نشاندهنده نقشآفرینی گسترده جمهوری اسلامی، روسیه و سپس ترکیه درباره سوریه است. در عین حال برگزاری این نشست را میتوان در جهت نشان دادن هماهنگی ایران، ترکیه و روسیه در بالاترین سطح دانست.

این همکاریها پس از آن شکل گرفت که شاهد ناکارآمدیهای برخی دولتها و حکومتهای فرامنطقهای در مورد رسیدن به راهحلی درباره کارزار سوریه بودیم.

این در حالی است که طی حدود دو سال گذشته شاهد همکاریهای موفق ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه در قالب برگزاری نشستهای آستانه بودیم. در عین حال باید توجه داشته باشیم که فرایند سیاسی حتی اگر نه بسیار طولانی، اما بیتردید بسیار پیچیده خواهد بود و برای دستیابی به یک راهحل واقعی و پایدار، عوامل بسیار زیادی وجود دارد که میبایست در نظر گرفته شود. و این موضوع در مورد حل بحران سوریه نیز صدق میکند.

اهمیت ویژه نشست آنکارا در جهت حفظ تمامیت ارضی سوریه

نوذر شفیعی استاد دانشگاه در گفتوگو با جامجم، با بیان اینکه ایران روسیه و ترکیه سهکشور نقشآفرین و تاثیرگذار درباره سوریه هستند گفت: طی حدود دوسال گذشته رویکرد جدیدی بر همکاریهای سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه شکل گرفته که مهمترین نمود آن را میتوان در برگزاری 9 دور مذاکرات آستانه همچنین برگزاری نشست سوچی میان روسای جمهور سه کشور مشاهده کرد.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در حل مناقشات منطقهای از جمله سوریه تصریح کرد: شاید بتوان گفت بدون حضور ایران حل بحران سوریه یا سخن از صلح پایدار در سوریه امکانپذیر نخواهد بود.

شفیعی گفتوگوها و همکاری میان کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و ترکیه را بسیار مهم و مثبت عنوان کرد و افزود: ایران و روسیه در سالهای اخیر دست برتر را در تحولات منطقه و نابودی تروریستها در سوریه داشتند.

این استاد دانشگاه نشست روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه را در راستای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و سرعت بخشیدن به حرکت به سوی مذاکرات مستقیم دولت سوریه و معارضان عنوان کرد.

اراده قوی ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات منطقه

همچنین محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با جامجم، گفت: نشست امروز در حالی برگزار میشود که تغییرات شگرفی در سوریه به واسطه نابودی تروریستها در سوریه بوده ایم.

وی اهمیت این دور از گفتوگوها و تفاهمات صورت گرفته میان روسای جمهور سه کشور را بیشتر از دورههای قبل بیان کرد و گفت: رایزنی میان این کشورها در جهت کمک به مناقشات و حل سایر بحرانهای منطقهای نیز تاثیر گذار خواهد بود.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: ایران، روسیه و ترکیه توانسته اند با درک مشترک از تهدیدهایی که در منطقه وجود دارد به یک همکاری راهبردی در
سوریه برسند.

تاکید روحانی بر ضرورت هماهنگی با دولت قانونی سوریه

رئیسجمهور گفت: دخالت در سوریه بدون اجازه دولت سوریه غیرقانونی است و باید به این روند خاتمه داده شود.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی پیش از عزیمت به آنکارا در نشست خبری گفت: شرایط خوبی برای مردم در سوریه وجود ندارد و هم مردم و هم کشورهای مختلف باید به مسائل سوریه کمک کنند و کمکهای بشردوستانه باید به مردم سوریه برسد.

وی همچنین گفت: با ترکیه نیز مسائل مهمی داریم که در مذاکرات دوجانبه بین دو کشور مطرح خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها