جام‌جم از پشت صحنه برنامه نوروزی رادیو ایران گزارش‌می‌دهد

«عیدانه و لبخند» با طعم «رادیو جمعه»

بیش از دو سال است که «رادیو جمعه» با بهره‌گیری از هنرمندان قدیمی طنز رادیو در کنار بازیگران جوان موفق شده است مخاطبان زیادی را به خود جذب کند و آغازگر نسل سوم برنامه‌های طنز صبح جمعه باشد. اهالی این برنامه با «عیدانه و لبخند» از 28 اسفند تا 12 فروردین هر روز ساعت 9 صبح سعی دارند لحظات خوب و مفرحی را برای شنوندگان رادیو ایران فراهم کنند.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۲۱

از خانهتکانی تا طبیعتگردی

ساجد قدوسیان، تهیهکننده عیدانه و لبخند با بیان اینکه رادیو جمعه امسال با دست پر به استقبال ایام نوروز میرود درباره موضوعات طنزی که در برنامه مطرح میشود به جامجم میگوید: سوژههای ما در ویژه برنامه رادیو جمعه که با عنوان عیدانه و لبخند تقدیم مخاطبان میشود عموما مواردی است که مردم در این ایام با آن سر و کار دارند. سعی شده برنامه بسیار شادتر تولید شود تا دقایق جذابی برای مخاطبان رقم بخورد.

قدوسیان مسائلی مانند خانهتکانی، خرید شب عید، دید و بازدید، پرخوری و چاقی، طبیعتگردی، سفر، درمانهای سر خود، چشم و هم چشمی، هفت سین و... را دستمایه نویسندگان برنامه دانسته و میگوید: در بخش نمایشی مسابقه شنگول با موضوع اجزای سفره هفت سین توسط داوود منفرد، خانواده سرسام با بازی حجت شوکت، عباس نباتی و زهره کدخدازاده نمایش جانعلی و هیبت با بازی عباس محبی و مرتضی تبریزی، آقای منقاشیان با بازی اصغر سمسارزاده، ماجراهای خواستگارهای مهناز با بازی سارا جعفری و آقاتی هوچی کسی که از کاه کوه میسازد با بازی حمید اللهیاری پخش میشود.

قدوسیان تاکید میکند: 34 طنز آهنگ برای ایام عید توسط هنرمندان رادیو جمعه تولید شده که به صورت متنوع پخش میشود همچنین در بخش «خاطره» بخشهایی از اجرای نمایش هنرمندان سالهای دور «صبح جمعه با شما» همچون مرحوم منوچهر نوذری، فرهنگ مهر‌‌پرور و کنعان کیانی پخش خواهد شد.

او ادامه میدهد: یکی از بخشهای جالب این برنامهها شوخی با خبرها و اتفاقاتی است که در سال 96 رخ داده است. همچنین در بخش خبری ریتمیک به آداب و رسوم فرهنگ نوروز که متاسفانه با پیشرفت فناوری از یادمان رفته است، میپردازیم .

قدوسیان ادامه میدهد: در طول سال گذشته پیامک هایی از مخاطبان خوبمان دریافت کردیم که همواره خواستار این بودند با هنرمندان برنامه رادیو جمعه بیشتر آشنا شوند. ما هم از فرصت خوب این ایام استفاده کردیم تا تعدادی از هنرمندان به نمایندگی از خودشان بدون واسطه با مردم گفتوگو کنند و عید را تبریک بگویند و خاطرهای را برای شنوندگان تعریف کنند.

اجرایی متفاوت

داوود منفرد با همفکری علیرضا جاویدنیا اجرای مسابقه شنگول با موضوع اجزای سفره هفت سین را به عهده دارد. او به خبرنگار ما میگوید: طنز این بخش کمرنگ بود که با همفکری تهیهکننده برنامه شیرینتر اجرا شد. خیلی دوست دارم با اجرایی متفاوت دیده شوم. چون در ایام نوروز مردم پر شور و حال هستند و دوست دارند برنامههای شیرینتر بشنوند و اکثر برنامهسازان تلاش میکنند کارهای طنز را به سلیقه مخاطب بسازند .

منفرد با اشاره به نقش مهم نویسنده در تاثیرگذاری برنامههای طنز رادیویی می گوید: هر چقدر نویسندهها کارهای بهتری را ارائه کنند ما هم میتوانیم با اضافه کردن چاشنی بداههگویی لحظات شاد و مفرحی را برای مردم به وجود بیاوریم.

این هنرمند ادامه میدهد: با ضبط این برنامهها در حضور پر شور مردم، سعی داریم برنامه را بهتر از قبل اجرا کنیم، چراکه ما از حضور مردم انرژی میگیریم.

خوانش ریتمیک اشعار طنز

صادق عبداللهی، طنزپرداز و نویسنده باسابقه صداوسیما، کسی که مدتها نویسنده برنامههای طنز رادیویی از جمله صبح جمعه با شما بوده، چندی است با رادیو جمعه همکاری میکند.

او به جامجم میگوید: عیدانه و لبخند با رویکرد تفریح بیشتر و فراهم آوردن لحظات شاد، ویژه روزهای عید تهیه شده و سعی کردیم حال و هوای برنامه نسبت به شرایط عادی بهتر و متنوعتر شود. به عنوان مثال، در بخشهایی عوامل برنامه به بهانه تبریک عید با مجریان صحبت میکنند که فضای شادی را به وجود میآورد. همچنین در طول برنامه اشعار طنز بسیاری با موضوع عید نوروز و مراسم مربوط به آن توسط مجریان خوانده خواهد شد که همه آنها را من سروده ام. علیرضا جاوید نیا برخی از این اشعار را به صورت ضربی و در اکثر مواقع با همراهی نسیم رفیعی خوانده است. در مجموع در عیدانه و لبخند فضای شادی ایجاد شده است.

قابلیت اجرا با 6 گویش

زهره کدخدازاده که عهدهدار نقش قدم خیر زنجانعلی است، در مورد نقشش میگوید: قدم خیر زنی خانهدار، کدبانو، متعصب و پایبند به اصول خانواده است. او کلا از مدگرایی متنفر و بیزار است.

کدخدازاده که در کارهای نمایشی رادیو نقشهای متنوعی را بازی میکند، ادامه میدهد: اگر خط قرمزها اجازه بدهد، شش گویش مختلف (لری، کردی، قمی، شمالی، اصفهانی و یزدی) را اجرا میکنم.

کدخدازاده تصریح میکند: مردم از نقش جانعلی و همسرش خیلی استقبال کردند و پیشنهاد دادهاند این بخشها را بیشتر کنیم. احساس میکنم محتوای طنزی که نویسنده مینویسد آنقدر قوی هست که شنونده با شنیدن آن لذت میبرد و من سعی میکنم طوری نقش را بازی کنم که خدای ناکرده به هیچ قومیتی لطمه وارد نشود.

در ویژهبرنامه عیدانه و لبخند رادیو ایران هنرمندانی از جمله اصغر سمسارزاده، عباس محبی، علیرضا جاویدنیا، مهدی صباغی، داوود منفرد، شوکت حجت، حسین رفیعی، مرتضی تبریزی، فرانک رفیعی، نسیم رفیعی، مجتبی تیموری، محمد تیموری، حسن مصطفیپور، محمدرضا قلمبر، فرهاد حدادی، رادمان غروی، سارا جعفری، محمد رضا لبیب، نسرین نخبهزارع، حمید پارسا، سعید سلطانی، گلچهره زند، زهره کدخدازاده، الهام حاجینژاد، عاطفه صابرپور، حمید رضا اللهیاری، محسن دینمحمد، سارا آقامحمدی، شیوا رمضانی، جمشید مقدم، مصطفی بیات، علی زکریایی، آرش راسخ، مژگان افروزی، مهرداد امیررضایی، علیرضا اصغرپور، علی رضا دانشپژوه و لیلا حسینپور حضور دارند.

زهره زمانی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها