پل‎ها از جمله بناهایی هستند که در ادوار مختلف تاریخی و به منظورهای مختلفی در مسیرهای مهم جهت رفع نیاز انسان ساخته شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۱۶

به گزارش ایسنا، پل قلعه حاتم از نوع پلهای جویی است و در اوایل دوره پهلوی(1313) بر روی رودخانه باغ شاه(یکی از شاخههای سزار) احداث شده است.

طول پل 261 متر و عرض آن 2.5 متر است که دارای 14 طاق چشمه آجری است، عرض دهنه طاق چشمهها در محل عبور جریان آب بیشتر و به طرفین کمتر میشود. طاق چشمههای پل با استفاده از آجر و سایر قسمت ها اعم از پایه، بین طاق ها و سطح گذر با سنگ های آهکی به صورت سنگ چین ساخته شده است. پل قلعه حاتم، زیباترین پل شهرستان بروجرد است که هرساله در ایام نوروز و تابستان توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب میکند اما راه دسترسی مناسبی ندارد که این امر بازدیدکنندگان را با مشکل روبهرو میسازد.

پل قلعه حاتم در شرایط ایدهآل به سر نمیبرد

علی کورانیفر معاون استاندار لرستان در این باره، اظهار کرد: پل تاریخی قلعه حاتم در یک بستر طبیعی بسیار زیبا با چشماندازهای بیبدیل قرار دارد. متأسفانه با وجود ظرفیت کمنظیر و منحصر بهفرد از نظر نوع کاربری یعنی انتقال آب، در معرفی و ایجاد بستری در این جهت مغفول مانده و در حال حاضر در شرایط ایده آلی به سر نمیبرد.

فرماندار ویژه بروجرد تصریح کرد: این سازه مهندسی و تاریخی و فضای پیرامون آن ظرفیت بسیار بالایی جهت ساماندهی و ایجاد منطقهای با ظرفیتهای گردشگری و توریستی دارد که برای دستیابی به این مهم نیازمند چند اقدام اساسی است.

کورانیفر اضافه کرد: تکمیل مرمتهای باقیمانده و تکمیل خطوط اصلی پل، ساماندهی و بهسازی راه دسترسی(که در حال حاضر بسیار نابسامان است)، آزادسازی حریم و محوطهسازی، احداث یک پل دسترسی محلی برای تردد کشاورزان، باغداران و گردشگران و ایجاد یک فضای توقفگاهی(پارکینگ) با فاصله مناسب از سازه در دستور کار قرار گرفته است.

تاریخی و زیبا بودن این پل چشم هر بینندهای را خیره میکند و میتواند در توسعه صنعت گردشگری شهرستان بروجرد تاثیرگذار باشد و در این راستا مسئولان باید زودتر به فکر ساماندهی آن میافتادند نه حالا که چیزی
به پایان سال نمانده است.

البته فرماندار بروجرد در آخرین بازدید از این پل ایجاد راه دسترسی برای جذب گردشگران را ضروری دانست اما اتفاقی در این زمینه نیفتاد و همچنان به همان شکل باقی مانده است.

پل قلعه حاتم در کشور بینظیر و منحصر بهفرد است

محمدابراهیم بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد نیز در این باره گفت: پل قلعه حاتم در محدوده شهر نیست و هنوز قلعه حاتم به شهر پیوست نخورده است. پل قلعه حاتم ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر است. این پل بینظیر 2700 متر طول دارد. معرفی این پل به گردشگران و مسافران نوروزی ضروری است.

راه دسترسی پل قلعه حاتم ساماندهی میشود

همچنین گودرزی بخشدار اشترینان در این باره گفت: برای جذب گردشگر در منطقه قلعه حاتم کارها و اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است. ساماندهی پل قلعه حاتم نیز در دستور کار است که در این راستا راه دسترسی با این پل از داخل روستا ساماندهی خواهد شد.

چندماه پیش سید موسی خادمی استاندار لرستان از آثار تاریخی بروجرد بازدید کرد که در این بازدید اظهار کرد: شهر بروجرد علاوه بر استعدادهای طبیعی، صنعتی و گردشگری، از بافت تاریخی بسیار مهمی برخوردار بوده و خانههای تاریخی زیادی دارد که نیازمند برنامه ریزی جدی هستند.وی افزود: در سال آینده حتما توجه ویژهای به آثار تاریخی بروجرد خواهیم داشت، البته به اندازه نیاز منابع نداریم اما منابع محدود را تزریق خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها