سی‌وهفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در شرایطی در ژنو در حال برگزاری است که سیاست‌های دوگانه غرب در زمینه حقوق بشر و همچنین طرح اتهامات تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران، همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۲۹

جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر بر حضور در اجلاس سالانه شورای حقوق بشر در راستای روشنگری و پاسخ به هجمههای غیرمنصفانه تاکید بسیاری داشته است.

یکی از نکات جالب اجلاس امسال، همراهی آشکار عواملی است که معمولا به صورت جداگانه وظایفی را در پروندهسازی علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال میکنند. به این ترتیب که چندی قبل دبیر کل سازمان ملل که همواره به عنوان پیشبرنده سیاستهای غرب عمل کرده، با استناد به ادعاهای گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد ایران، گزارشی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد؛ گزارشی که در آن علاوه بر طرح اتهامات معمول حقوق بشری، ادعاهایی مبنی بر ارعاب کارکنان بیبیسی فارسی از سوی ایران از طریق ممنوعالمعامله کردن این افراد و آزار و اذیت خانوادههای آنان مطرح شده بود. به دنبال این گزارش، بیبیسی که همواره به عنوان یکی از قطعات پازل فضاسازیهای ضدایرانی، فعال است قرار است در شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران شکایت کند.

به گزارش فارس، تونی هال، مدیرکل شبکه سلطنتی انگلیس گفته است در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه مقامات ایرانی به دلیل آنچه وی آزار و اذیت کارکنان بیبیسی فارسی نامید، شکایت خواهد کرد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم گفته است در ماه دسامبر سال 2017 میلادی در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مساله آزار و اذیت خبرنگاران بیبیسی فارسی و خانوادههایشان را مطرح کرده است.

رسوایی مواضع دوگانه

علاوه بر این ادعاها، آمریکا و متحدانش هم پروژههای جدیدی در زمینه حقوق بشر علیه کشورمان دنبال میکنند که یکی از آنها طرح ادعاها درباره نقش ایران در ماجراهای یمن است. این قضیه از سوی عربستان کلید خورد و سعودیها مدعی شدند حملات انصارا... به مواضع سعودی با استفاده از موشکهای ایرانی انجام میشود. بعد از این ادعا هم نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با نمایش آهنپارههایی مدعی شد که اینها قطعاتی از موشک ساخت ایران است که توسط انصارا... به عربستان شلیک شده است.

طرح این اتهامات علیه کشورمان اگرچه جای تامل دارد اما دردناکتر از آن، مواضع دوگانهای است که کشورهای غربی و نهادهای بینالمللی در مسائل مختلف از جمله حقوق بشر دارند و مثلا در ماجرای یمن، چشم خود را روی جنایات رژیم سعودی بسته و اتهامات بیاساسی را در ارتباط با یک موضوع انحرافی علیه کشورمان مطرح میکنند.

رهبر انقلاب چندی قبل در سخنانی، حمایت از ظلم 70 ساله به ملت فلسطین و همچنین حمایت از کشتار مردم یمن و ظلم به آنان را نمونههای آشکاری از ظلم آمریکاییها دانستند و افزودند: زیرساختهای یمن و مردم مظلوم این کشور، بهطور روزانه به وسیله همپیمانان آمریکا و با سلاحهای آمریکایی بمباران میشود، اما دولت آمریکا هیچ اعتراض و اعتنایی نمیکند و با کمال وقاحت با نمایش چند آهنپاره، ادعای بیدلیل ارسال موشک از ایران را مطرح میکنند.

ایشان افزودند: دولت آمریکا با وجود همه این بیرحمیها و سنگدلیها، در تبلیغات بینالمللی مدعی حمایت از حقوق بشر و مظلومان و حقوق حیوانات است که باید با بیان حقایق، آنها را رسوا کرد.

آمریکا، ناقض اصلی حقوق بشر

بر همین اساس، مقامات کشورمان که در مجامع بینالمللی حضور مییابند ضمن دفاع از کشورمان در برابر اتهامات غرب، وظیفه دیگری نیز بر عهده دارند و آن طرح تخلفات حقوق بشری مدعیان و رسوا کردن آنهاست.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر که به ژنو رفته است در همین زمینه گفت: حقوق بشر باید براساس کرامت انسانی باشد که خداوند سبحان و تعالی به همه انسانها ارزانی داشته است، این یک هدیه خیرخواهانه از طرف سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی نیست.

وی با اشاره به سیاستهای دوگانه غرب در مواجهه با حقوق بشر به خبرنگار المیادین گفت: حقوق بشری که آمریکاییها و متحدان اروپاییشان ارائه میکنند، مبتنی بر ریاکاری، استانداردهای دو گانه، نژاد پرستی و خودخواهی است.

لاریجانی با اشاره به جنایتهای آمریکاییها در منطقه عنوان کرد: مشاهده میکنیم آمریکا در جنایتهای بزرگ منطقه از جمله در لبنان، فلسطین، یمن و دیگر کشورها دست دارد، اما هنوز تلاش میکند پرچم حقوق بشر را به اهتزار در آورد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در بخش دیگری از مصاحبه خود به نقش دلارهای نفتی عربستان در دفاع از ارزشهای حقوق بشر اشاره کرد و افزود: آمریکاییها و همپیمانان غربیشان همزمان با دفاع همهجانبه از دیکتاتوری بحرین، به مردم این کشور هیچ کمکی نمیکنند.

لاریجانی ادامه داد: معتقدیم حقوق بشر در آمریکا بیشتر از هر جای دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.

برملا کردن چهره سیاه غرب در نقض حقوق بشر

قاسم شعبانی، حقوقدان در گفتوگو با جامجم، با اشاره به اهمیت حضور جمهوری اسلامی در نشست سالانه حقوق بشر گفت: ایران با حضور خود میتواند در مورد موضوعات و اتهامات متعدد مطرح شده روشنگری کند و پاسخی به هجمههای غیر عادلانه غرب و اروپا علیه کشورمان بدهد.

وی تصریح کرد: ایران باید با حضور خود در چنین نشستهایی، چهره درستی از کشورمان نشان داده و به شبهات مطرح شده براساس موازین حقوقی ایران و به صورت کارشناسی پاسخ دهد.

شعبانی افزود: نکته مهم و اساسی این است که در یک حوزه و بخش بسیار کم کاری کرده ایم و دولت ایران باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشد.

این حقوقدان ادامه داد: شناسایی نقاط ضعف و تاریک رفتارهای ضد حقوق بشری رژیمهای مدعی مانند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ازجمله موضوعاتی است که باید در اینگونه اجلاسها مورد تاکید کشورمان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این ارتباط بخصوص برملا کردن چهره سیاه و کریه کشورهای ظالم منطقه غرب آسیا که برخی از آنها رفتارهای شرمآور بسیاری به واسطه ارتکاب جنایات دارند، موضوعی حائز اهمیت است.

شعبانی معتقد است: جمهوری اسلامی در این زمینه به دلایلی کوتاهیهایی داشته و نتوانسته است چهره واقعی اینگونه کشورها را بر ملا کند و بالعکس آنها با تلاشهای خود نقاط ضعف احتمالی ما را برجسته میکنند و متاسفانه از این وضعیت حداکثر بهرهبرداری را کردهاند.

ایران مدعی است نه متهم

محمد علی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی- قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با جامجم، با بیان اینکه شاهد موارد متعددی از نقض حقوق بشر از سوی اروپا و غرب و در راس آنها آمریکا هستیم، گفت: آنها نسبت به اتباع خود بخصوص مسلمانان و همچنین سایر کشورها جنایات بسیاری را مرتکب میشوند.

وی افزود: طی چند سال گذشته با حمایت مستقیم این کشورها، جنایات بسیاری علیه هزاران انسان بیگناه صورت گرفته است.

پورمختار گفت: فرانسه که مدعی آزادی و حقوق بشر است به منافقین تروریست که دستشان به خون هزاران نفر آغشته شده است، پناه داده و آنها در این کشور همایش برگزار میکنند. وی با بیان اینکه حضور نماینده ایران در اجلاس حقوقبشر بجا و درست است، تصریح کرد: کشورمان میتواند در این اجلاس نسبت به رفتارهای ضدحقوق بشری اروپا و غرب موضع گرفته و در جایگاه مدعی قرار گیرد.

این عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس افزود: جمهوری اسلامی باید ضمن افشاگری و بیان ظلمهایی که از سوی این کشورها صورت میگیرد از مواضع ایران و اقدامات حمایتی کشورمان از حقوق بشر، دفاع کند.

وی بیان کرد: متاسفانه اقداماتی به طور اصولی و هدفمند توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی تبلیغ و به واسطه ادعاهای ضد حقوق بشری علیه ایران،شاهد صدور قطعنامههایی ضد ایران هستیم. پورمختار تاکید کرد: ایران باید به صورت شفاف و شجاعانه با رد اینگونه اتهامات رفتارهای ضد حقوق بشری اروپا و غرب را علیه کشورهای دیگر بیان کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها