عضو هیات‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: 231 میلیون تومانی دیه به افزایش زندانیان غیرعمد منجر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۹۰۴۶

به گزارش خانه ملت، یحیی کمالیپور افزود: در قانون مجازات اسلامی برای دیه میزان ریالی تعیین نشده است، بلکه براساس قیمت شتر، گاو و گوسفند میزان دیه تعیین میشود؛ اما باید توجه کرد که میزان دیه باید براساس میزان تورم در کشور افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: افرادی که بنا به هردلیلی به پرداخت دیه محکوم شوند، با توجه به شرایط فعلی جامعه توان پرداخت چنین پولی را نخواهند داشت؛ ضمن اینکه شرایط اقتصادی حاکم برجامعه به نحوی است که مردم با مشکلات عدیدهای روبهرو هستند.

کمالیپور تصریح کرد: رقم دیه بسیار بالاست، به طور حتم پرداخت چنین رقمی از سوی افراد امکانپذیر نیست؛ این میزان دیه با شرایط اقتصادی جامعه همخوانی ندارد، البته قتل عمد دیه نداشته و فرد مجرم قصاص میشود، تنها برای جرائم شبهعمدی و خطای محض فرد باید دیه پرداخت شود؛ زیرا در این موارد افراد سوءنیت مجرمانه
ندارند.

عضو هیاترئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: به طورحتم برای تعیین میزان دیه باید به جای توجه به موارد ششگانه در قانون مجازات اسلامی به شرایط اقتصادی مردم
توجه کرد.

آزادی 10 هزار زندانی غیرعمد تا پایان سال

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به عملکرد این نهاد مردمی در آزادی 8100 محکوم غیرعمد در ده ماهه امسال گفت: پیشبینی میشود این آمار تا پایان سال از ده هزار آزادی فراتر رود.

به گزارش جامجم، اسدا... جولایی افزود: از ابتدای تاسیس این نهاد حمایتی در سال 69 تا آذر امسال تعداد 110 هزار و 466 زندانی غیرعمد از بند حبس رهایی یافتهاند که 9143 مورد مربوط به آزادیهای سال گذشته است.

وی ادامه داد: تا پایان دی 8100 زندانی نیازمند با مجموع بدهی بالغ بر 6500 میلیارد ریال از بند زندان آزاد شدهاند که در جریان رسیدگی به پرونده آنها تقریبا 45 درصد محکومان، رضایت شاکی خصوصی را گرفتهاند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه 95 درصد محبوسان غیرعمد را محکومان مالی تشکیل میدهند، یادآور شد: از جمعیت 12 هزار نفری زندانیان جرایم غیرعمد براساس تحقیقات به عمل آمده 8200 نفر واجد شرایط گزارش شدهاند.

وی با قدردانی از همیاری خیرین خداجو در امر حبسزدایی بیان کرد: برای دومین بار امسال هم پویش «ارمغان آزادی» با همیاری معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری، با شعار «زندان جای مادران نیست» برگزار و از روز شهادت حضرت زهرا(س) تا سالروز میلاد این بانو بیش از 8000 نیکوکار با بذل کمکی معادل 450 میلیون تومان در این کمپین مردمی شرکت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها