همنوایی اروپا و آمریکابا آل‌سعود، علیه ایران

در حالی که رئیس‌جمهور فرانسه از همراهی کشورش با انگلیس و آمریکا در جهت مقابله با برنامه موشکی ایران سخن می‌گوید، عربستان و انگلیس نیز بر ضرورت مقابله با ایران تاکید کردند. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که در یک سازمان فرانسوی ـ یهودی سخنرانی می‌کرد گفت: ما در همکاری با شرکای آمریکایی و انگلیسی خود در حال انجام اقداماتی برای مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران هستیم.
کد خبر: ۱۱۲۸۳۸۰

وی افزود: «من در این باره با بنیامین نتانیاهو نیز گفتوگو کردهام.» از محتوای صحبتهای اخیر نتانیاهو درباره ایران میتوان حدس زد در دیالوگ میان او و مکرون چه گذشته است. نخستوزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در دیدار با نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفته بود که تنها راه جلوگیری از اشاعه تسلیحات هستهای در خاورمیانه آن است که اجازه غنیسازی به ایران داده نشود.مکرون همچنین با بیان این که مایل به مذاکره با هر طرفی از جمله ایران است، ادامه داد: موضوع امنیت اسرائیل قابل مذاکره نیست. همزمان با این صحبتها، وزرای خارجه عربستان و انگلیس نیز ادعاهای بیاساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این اظهارات و موضعگیریهای ضدایرانی مقامات انگلیسی و سعودی ضمن محکوم کردن چنین همنواییهای غیرمسئولانه گفت: طنز جالبی است که مقامات انگلیسی در دیدار با مقامات کشوری مانند عربستان سعودی که متجاوز به یمن و عامل بروز فاجعه انسانی و جنایت جنگی در این کشور است و سالهاست، اصلیترین منبع، مروج و حامی افراطگرایی، تروریسم و جنگافروزی در خاورمیانه و جهان است، اقدام به بیان چنین مواضع و اظهاراتی علیه ایران میکنند.

همزمان با این موضعگیریها، کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب (عربستان، امارات، بحرین و مصر) هم در خصوص پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام شبهاتی را مطرح کرد. سخنگوی وزارت خارجه این بیانیه را شبههافکنی بیپایه و اساس و دخالت بیجا در خصوص پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام توصیف کرد و گفت: آنچه در این بیانیه در مورد ایران گفته شده، کاملا بیارزش و فاقد هرگونه وجاهت و دور از منطق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها