ترس اسکار از فیلم‌های ترسناک

فیلم‌های ژانر ترس، همیشه محبوب تماشاگران سینما بوده و فروش‌های بالایی در جدول گیشه نمایش می‌کنند. اما به همان اندازه که عموم تماشاگران دوستدار این نوع فیلم‌ها هستند، آکادمی اسکار با اصرار تلاش کرده فاصله خود با این‌گونه فیلم‌ها را حفظ کند. ظاهرا اعضای آکادمی اسکار که اصرار دارند خودشان را روشنفکر معرفی کنند، کسر ‌شأن خود می‌دانند که از فیلم‌های خوش‌ساخت و قابل توجه ژانر ترس حمایت کنند! احتمالا به همین دلیل است که در تاریخ 90 ساله مراسم اسکار، فیلم‌های این ژانر مورد بی‌مهری آکادمی و گردانندگان آن قرار گرفته و سهمی در بین نامزدهای بهترین فیلم سال نداشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۲۳

نگاهی به تاریخ اسکار نشان میدهد که در تمام این سالها، فقط شش فیلم موفق شدهاند نام خود را وارد فهرست نامزدهای بهترین فیلم سال کنند! این موضوعی است که هر دو گروه سازندگان و تماشاگران فیلمهای ترسناک و دلهرهآور، از آن آزردهخاطر هستند. در سال 1992 برای اولین بار و در کمال تعجب همگان، «سکوت بره ها» توانست اسکار بهترین فیلم سال را از آن خود کند. تا به امروز، این فیلم تنها اثر ژانر ترس و دلهره است که توانسته چنین موفقیتی کسب کند. منتقدان سینمایی میگویند با آن که سکوت برهها فیلمی ترسناک و دلهرهآور است، اما در ژانر سینمای اجتماعی و غیرمتعارف هم قرار میگیرد. شاید اعضای آکادمی اسکار هم، با توجه به همین بخش ماجرا بوده که اسکار بهترین فیلم سال را به آن دادند!

آکادمی اسکار در طول سالها و دهههای قبل نشان داده که ژانر ترس را فقط در رشتههای تکنیکی به رسمیت شناخته و جوایز خود را به آنها هدیه میکند. با این حال، امسال «برو بیرون» با نامزد شدن در چهار رشته اصلی اسکار، تاریخ ساز شد. آیا نامزدی این فیلم در رشتههای اصلی، به معنی تجدید نظر آکادمی اسکار در نوع نگاهش به فیلمهای ترسناک و دلهرهآور است؟ آیا باید منتظر ماند و در سالهای بعد، شاهد اعلام نام تعداد بیشتری فیلم ترسناک در بین نامزدهای جوایز بهترین فیلم سال بود؟ آیا فیلمهای این ژانر موفق به دریافت این جایزه یا جایزه بهترین کارگردانی خواهند شد؟ زمانی که «آروارههای کوسه» در سال 1975 نامزد دریافت تعداد زیادی جایزه شد، استیون اسپیلبرگ کارگردان جوان آن اطمینان داشت که فیلمش این جوایز و از جمله جایزه بهترین فیلم سال را از آن خود خواهد کرد، اما این اتفاق نیفتاد. چنین اتفاقی سال 1991 افتاد و سکوت برهها توانست چهار جایزه اصلی مراسم یعنی بهترین فیلم، کارگردانی و دو بازیگر نقش اول زن و مرد را دریافت کند.

«جن گیر» ویلیام فریدکین در سال 1974، نامزد دریافت 10 جایزه شد. اما اعضای آکادمی اسکار جرات نکردند آن را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کنند. آروارههای کوسه، سه اسکار از چهار اسکاری را که نامزد شده بود دریافت کرد. این اسکارها برای تدوین، موسیقی و صداگذاری داده شد. اما ماجراجوییهای ترسناک کوسه غولپیکر آبهای کناره دریا، نتوانست اسکار بهترین فیلم را برایش به ارمغان آورد. «حس ششم» با آن داستان عجیب و غریب و غیرقابل باور خود، پرفروش فیلم سال 2000 شد و توانست در شش رشته نامزد شود. هالی جوئل اوزمنت بازیگر یازده ساله اصلی آن، یکی از جوانترین نامزدهای رشته بازیگری اسکار به حساب میآید. او نامزد نشد و خود فیلم که در رشتههای بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصیل نامزد بود، دست خالی به خانه رفت. «قوی سیاه» در سال 2011، ناتالی پورتمن را به اسکار بهترین بازیگر زن رساند. اما موفقیتی برای آرون آرونوفسکی گارگردان و خود فیلم نداشت. در شب برگزاری مراسم اسکار امسال هم، کمتر کسی باور داشت که برو بیرون بتواند هیچیک از چهار اسکاری را که در رشتههای مهمی چون بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر مرد و فیلمنامه نامزد بود، از آن خود کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها