چند سالی است کاشت ناخن با ژل و همچنین لاک‌های ژل طرفداران زیادی میان خانم‌ها پیدا کرده و این نوع مانیکور به‌دلیل دوام بالا و ظاهر شیک، معمولا بر مانیکورهای معمولی‌ ترجیح داده می‌شوند. اما آیا می‌دانید مانیکورهای ژله‌ای چه خطراتی برای سلامت دارند؟
کد خبر: ۱۱۲۵۱۴۳

مهمترین خطر مانیکورهای ژلهای به خاطر لامپهای فرابنفشی است که در این نوع مانیکور کاربرد دارند. مواد ژل فقط زیر لامپ UV خشک میشوند و قرارگیری پوست در معرض پرتوهای فرابنفش خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش میدهد؛ بنابراین، به کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند، یعنی از لحاظ ژنتیک نسبت به این سرطان مستعدترند، توصیه میشود محتاطانهتر تصمیم بگیرند. پرتوهای فرابنفش منتشر شده از این لامپها از نوع UVA است. پرتوهای UVA به اندازه پرتوهای فرابنفش نوع UVB مضر نیستند. اما باز هم مطالعات نشان داده این پرتوها با نفوذ به پوست موجب تخریب DNA و کلاژن شده، باعث پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست میشود.

لامپهای لاک خشککن LED بهترند، اما آگاه باشید این لامپها نیز مقداری اشعه UVA تولید میکنند. درست است که طی مانیکور ژلهای دستها مدت خیلی کوتاهی زیر لامپ میمانند، اما باید بدانید شدت تابش پرتوهای فرابنفش منتشره از این لامپها چهار برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی است. کسانی که از سنین جوانی به استفاده از این نوع مانیکور روی میآورند و به دفعات زیاد از لاکهای ژلهای استفاده میکنند، بیشتر در معرض خطرند، زیرا مواجهه مکرر با پرتوهای فرابنفش روند تخریب پوست را سریعتر میکند. بعلاوه، لاکهای ژل چنانچه با دقت لازم پاک نشوند، موجب آسیب فیزیکی به ناخن خواهند شد. برای پاککردن این لاکها به حجم زیادی استون قوی نیاز است. خواباندن ناخنها در استون میتواند به جداشدن صفحه ناخن از بستر ناخن منجر شود و بهدلیل فاصله ایجادشده و جمعشدن رطوبت به عفونتهای باکتریایی بینجامد. همچنین دقت داشته باشید برخی لاکهای ناخن حاوی مواد شیمیایی سرطانزا مانند BHA (هیدروکسیانیسول بوتیلهشده) هستند. این ماده شیمیایی سرطانزا در برخی لاکهای ژل نیز یافت میشود و باید از مصرفشان اجتناب کرد. بنابراین اگر قصد مانیکور ژلهای دارید، این کار را فقط نزد ناخنکارهای حرفهای و تحت شرایط بهداشتی انجام دهید.

منبع: iuhealth.org

مترجم: صدف دژآلود

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها