بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل: نوعی جنون تروریستی در غوطه شرقی درحال وقوع است

سوریه، کانون کشمکش‌های شورای امنیت

مساله کشته شدن تعدادی از غیر‌نظامیان در غوطه شرقی و ادامه درگیری‌ها بین دولت دمشق و تروریست‌ها در این منطقه به کانون جدالی در شورای امنیت بر سر پرونده سوریه تبدیل شده است. این شورا پس از آن که در نشست‌های گذشته خود نتوانست در باره یک آتش‌بس موقت در غوطه شرقی به تفاهم برسد، ادامه نشست خود را به روز جمعه موکول کرد تا شاید از این طریق موفق شود یک آتش‌بس جدید در این منطقه اعلام کند. دراین میان سوریه و روسیه از یک طرف و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی همدیگر را به کارشکنی در جریان تصویب یک قطعنامه جدید علیه سوریه متهم می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۵۵

روز گذشته دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیسجمهور روسیه تاکید کرد: مسکو و تهران مسئول اوضاع بحرانی در منطقه غوطه شرقی دمشق پایتخت سوریه نیستند، بلکه مسئولیت آن به عهده افرادی است که از تروریستها حمایت میکنند و موجب ادامه حضور آنها در این منطقه هستند. وی در گفتوگو با خبرنگاران در مورد امکان موافقت این کشور با قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت در مورد برقراری آتشبس در سوریه، گفت: اکنون نمیتوانم به این پرسش پاسخ دهم، در زمان حاضر دفتر نمایندگی روسیه در نیویورک این موضوع را پیگیری میکند و وزارت خارجه روسیه میتواند به این پرسش پاسخ دهد. وی در همین حال خاطرنشان کرد: اوضاع منطقه (سوریه) رضایتبخش نیست.

دیروز هیأت نمایندگی کویت در سازمان ملل متحد اعلام کرد، در پیشنویس قطعنامه جدید از دولت سوریه خواسته شده است به منظور فراهمکردن زمینه برای کمک بشردوستانه به ساکنان منطقه غوطه شرقی و همچنین امکان تخلیه غیرنظامیان و کمک به آسیبدیدگان و مجروحان، با برقراری آتشبس 30 روزه موافقت کند. این پیشنویس توسط کویت و سوئد به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد.

درهمین رابطه بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت، این سازمان با موضعگیریهای خود در حمایت از تروریسم در سوریه با یک بحران حرفهای مواجه است. وی درعین حال تاکید کرد: سوریه به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد. جعفری گفت: نوعی «جنون تروریستی» در غوطه شرقی دمشق در حال وقوع است و باید هر چه سریعتر متوقف شود. وی با بیان این که سوریه را برای تروریستها به جهنم تبدیل خواهیم کرد، گفت: سرنوشت غوطه شرقی و ادلب همانند حلب خواهد شد.

تهدید نظامی واشنگتن

از سوی دیگر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: بعید نیست آمریکا بار دیگر از قدرت نظامی علیه سوریه استفاده کند. وی دیروز در سخنرانی خود در دانشگاه شیکاگو با بیان این تهدید یادآور شد: در هیچ شرایطی راه حل نظامی امری بعید نیست. ما نمیخواهیم در بطن درگیریهای سوریه قرار بگیریم، اما میخواهیم تا جایی که در توانمان است، از مردم در مقابل سلاحهای شیمیایی حفاظت کنیم. این مقام آمریکایی با بیان این که آمریکا به اعمال فشار بر روسیه ادامه میدهد، گفت، روسیه از دولت بشار اسد حمایت کرده و در مسیر رسیدن کمکهای انسانی به غوطه شرقی سنگ اندازی میکند. نیکی هیلی در ادامه افزود: در صورتی که اخباری مبنی بر استفاده نظام سوریه از سلاحهای شیمیایی تائید شود، بعید نیست آمریکا همانند اقدام خود در آوریل سال 2017 بار دیگر به سوریه حمله کند.

گلوله باران توپخانهای مواضع ترکیه

در یک تحول دیگر از جبهههای شمال سوریه خبر میرسد بعد از آن که ترکیه کاروانی حامل کمکهای بشردوستانه و هیاتی مردمی را که برای همبستگی با مردم عفرین به این شهر میرفتند، هدف قرار داد، توپخانه ارتش سوریه مواضع نیروهای ترکیه را گلوله باران کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، سکوهای پرتاب موشک گراد ترکیه، کاروانی حامل کمکهای بشردوستانه و هیأتی مردمی را که برای همبستگی با مردم عفرین علیه هجوم ترکیه به این شهر میرفتند، هدف قرار داد و در پی این اقدام، توپخانه ارتش سوریه نیز مواضع نیروهای ترکیه را گلوله باران کرد. حمله موشکی ترکیه به این کاروان، منجر به کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان، آتش گرفتن کامیونها و ازبین رفتن مواد موجود در داخل آنها شد.

ارتش ترکیه میگوید از ابتدای عملیات «شاخه زیتون» تاکنون 1873 شبهنظامی کرد ازپای درآمده اند. روز گذشته ستادکل نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرد تلفات شبهنظامیان کرد سوری در جریان عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، به حدود 1900 نفر رسیده است. در بیانیه ارتش ترکیه آمده است با از پای درآمدن 44 عضو یگانهای مدافع خلق (ی.پ.گ) در جریان حملات هوایی اخیر تلفات نیروهای کرد از ابتدای عملیات عفرین به 1873 نفر افزایش یافت. به نوشته خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه همچنین آمده است نیروهای ترکیه با پشتیبانی همپیمانان خود (گروهک ارتش آزاد سوریه) توانستند هشت روستای دیگر را در حاشیه غربی منطقه عفرین از کنترل ی.پ.گ خارج کنند.

درهمین رابطه رجب طیب اردوغان با اعلام تصرف 415 کیلومتر مربع از منطقه عفرین، گفت، بعد از این شهر، سراغ منبج رفته سپس به شرق رود فرات پیشروی خواهند کرد.اردوغان طی سخنرانی در جمع سران استانی حزب عدالت و توسعه (آ.ک.پ) گفت: «تا صبح امروز 415 کیلومتر مربع از منطقه عفرین تحت کنترل ما قرار گرفته و هزار روستا از دست تروریستها آزاد شده است. این درحالی است که منابع کرد سوری این خبرها را تائید نمیکنند و برعکس از تلفات روز افزون نیروهای ترکیه درخاک سوریه میگویند دولت ترکیه از یک ماه پیش حملهای را علیه گروههای کرد سوری تحت عنوان «شاخه زیتون» شروع کرد. دولت سوریه این حمله را نوعی اشغال خاک سوریه و تجاوز آشکار به این کشور توصیف و از مقامات سازمان ملل و کشورهای غربی خواسته است جلوی آن را بگیرند.

دیدار نماینده ویژه پوتین با اسد

روز گذشته نماینده ویژه رئیسجمهور روسیه در امور سوریه با رئیسجمهور این کشور دیدار و گفتوگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، الکساندر لاورنتینف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در این دیدار بر تداوم همکاری و هماهنگی میان سوریه و روسیه برای مبارزه با گروههای تروریستی تاکید کرد در جریان دیدار مذکور، طرفین همچنین تلاش بیشتر برای فراهم کردن شرایط مناسب روند سیاسی و فعالیت بر اساس توافقات نشست گفتوگوی ملی سوریه در سوچی را بررسی کردند؛ به گونهای که ملت سوریه بتواند آینده کشور خود را رقم زده و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها