هشتاد سال قبل والت دیزنی با «سفیدبرفی و هفت کوتوله» خود، استانداردهای تازه‌ای را برای صنعت انیمیشن رقم زد. این انیمیشن کلاسیک که سال 1937 ساخته شد، از سوی منتقدان سینمایی به عنوان «بزرگ‌ترین فیلم انیمیشن تولید شده توسط صنعت سینما» شناخته و تحسین شده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۶۸

این انیمیشن موفق شد خیلی سریع، به پرفروشترین فیلم تاریخ سینما در زمان خود تبدیل شود. امروزه براحتی از سفیدبرفی به عنوان یک شاهکار مسلم سینمایی اسم برده میشود. حتی تا امروز این انیمیشن با فیلمهای میکی ماوس، دانلد داک، جنگ ستارگان و پارکهای موضوعی و اکشنهای کمیک استریپی مارول رقابت میکند و در این رقابت، پیروز و سربلند بیرون میآید. اهل فن میگویند کمپانی والت دیزنی به مدد موفقیت سفیدبرفی توانسته این نوع کاراکترها و فیلمهایش را در سطح وسیعی مطرح کند. سرگئی آیزنشتاین، فیلمساز و نظریهپرداز بزرگ روس (که دوست والت دیزنی هم بود) سفیدبرفی را بسیار دوست داشت. او که خالق آثار باشکوه انقلابی هم چون «رزمناو پوتمکین» است، انیمیشن والت دیزنی را بهترین و بزرگترین فیلمی میداند که در تاریخ سینما تهیه و تولید شده است. پیت ماندریان، نقاش و هنرمند سبک آبستره هلندی هم اعلام کرده تکنیک به کار رفته در سفیدبرفی، عالی است و جای بحث زیادی دارد. به گفته او، دیزنی با این انیمیشن صنعت نقاشی متحرک و دنیای نقاشی و کارتون سازی را به مرحلهای بالاتر برده و نام خود را به عنوان نظریه پرداز دنیای انیمیشن مطرح کرده است.

سفیدبرفی فقط محبوب منتقدان نبود و از جنبههای هنری و تصویری مورد بحث و تحسین قرار نگرفت. این فیلم از نظر تجاری هم بسیار موفق بود. کمپانی والت دیزنی برای تولید سفیدبرفی، هزینهای یک و نیم میلیون دلاری صرف کرد. با احتساب نرخ تورم، این رقم معادل بیست و پنج میلیون دلار در دوران حاضر است. ماه دسامبر سال 1937، تبلیغات زیادی برای نمایش عمومی آن در خاک آمریکا شد. کمپانی معروف آر کی او پخش بینالمللی فیلم را به عهده گرفت و آن را در 49 کشور دنیا و به ده زبان خارجی پخش کرد. فروش فیلم به رقم 8 میلیون دلار ( 140 میلیون دلار امروز) رسید. در آن دوران قیمت بلیت سینماهای آمریکا به نسبت نوع سینماها، بین 2 تا 5 دلار در نوسان بود. دیزنی برای موفقیت بیشتر فیلم در نمایش عمومی، دست به ابتکار جالبی زد. قبل از پخش فیلم، چند هنرمند سرشناس دنیای کودک و نوجوان برنامههای زنده نمایشی اجرا میکردند. تا سال 1939 و اکران عمومی درام تاریخی و جنجالی «بربادرفته»، سفیدبرفی لقب پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا را برای خود حفظ کرد. استقبال بالای تماشاگران و منتقدان از این انیمیشن، والت دیزنی را به ادامه راهی که در پیش گرفته بود مطمئنتر کرد. این کمپانی کار تولید انیمیشنهای دستی را ادامه داد و در سالهای بعد، تعدادی از بهترین و موفقترین انیمیشنهای تاریخ سینما را خلق کرد. این کمپانی تا چندین دهه، در این زمینه یکهتاز بود و هیچ یک از دیگر کمپانیهای بزرگ سینمایی نتوانستند در این رشته با او رقابت کنند. به مدد موفقیت کلان همین انیمیشنها بود که کمپانی والت دیزنی در دهه نود میلادی، انقلاب تازهای در رشته انیمیشن سازی به راه انداخت. با اکران عمومی قسمت اول مجموعه فیلم «داستان اسباب بازی»، نسل انیمیشنهای کامپیوتری از راه رسیدند. موفقیت این فیلم و بقیه انیمیشنهای کامپیوتری کمپانی والت دیزنی، به معنی پایان حیات انیمیشنهای دستی بود. به همین جهت، انیمیشنهای دستی والت دیزنی این روزها از اهمیت و اعتبار بسیار بیشتر و بالاتری برخوردار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها