رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن گفت: اگر تخم‌مرغ وارد نمی‌شد، قیمت بالاتر هم می‌رفت، اکنون هر شانه حدود 15 هزار تومان شده و با توجه به جوجه‌ریزی مجدد، تخم‌مرغ از اردیبهشت سال آینده متعادل‌تر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۶۲۵

به گزارش فارس فاطمه بیات، طی دو سال اخیر با گسترش شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان بهویژه در فصل پاییز و زمستان در کشور بسیاری از مرغداریها مجبور شدند، تا مرغهای خود را معدوم کنند تا حدی که بنا به تأیید وزیر جهاد کشاورزی در سال 95 و حتی امسال 30 درصد از مرغهای مادر در مرغداریها که عمدتاً مرغ تخمگذار بودند، معدوم شدند و همین مساله سبب شد که بازار تخممرغ بههم بریزد.

جالبتر اینکه ایران تا پیش از این اتفاق، تلاش میکرد تا تخممرغ تولیدی خود را در رقابت با ترکیه روانه بازار کشورهای اطراف از جمله بازار عراق کند، اما کار به جایی رسید که قیمت هر شانه تخممرغ در بازار رقمی بین 16 تا 17 هزار تومان به فروش رسید و ستاد تنظیم بازار برای افزایش بیرویه قیمت تخممرغ به دلیل کمبود عرضه مجوز واردات تخممرغ را صادر کرد که اینبار ترکیه محصولاتش را روانه بازار ایران نمود.

همچنین قرار شد تا تخممرغ تنظیم بازاری به قیمت هر شانه 12 هزار و 600 تومان روزانه از طریق فروشگاههای زنجیرهای و میادین میوه و ترهبار به مردم عرضه شود.

پس از یک ماه از این موضوع بازار را رصد کردیم و جالب آنکه همچنان هر شانه تخممرغ 15 هزار تومان به فروش میرسد. البته بستهبندیهای کوچک 6 تایی و 9 تایی رقم بسیار بالاتر است، به طوریکه هر عدد تخممرغ به 700 تومان هم قیمت خورده است.

تخممرغی که قبل از این موضوعات دانهای 300 تومان به مردم فروخته میشد و این را هم نباید فروش کرد که بسیاری از قشر ضعیف جامعه برای تأمین منبع پروتئینی خود از تخممرغ استفاده میکنند.

رضا ترکاشوند رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار میهن در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود توزیع تخممرغ وارداتی قیمت همچنین بالاست، گفت: اگر همین تخممرغها وارد و توزیع نمیشد، مردم باید هر شانه تخممرغ را شانهای 25 هزار تومان میخریدند؛ چرا که به دلیل آنفلوآنزا 30 درصد از مرغ تخمگذار کشور از بین رفته است و زمان لازم است، تا دوباره جایگزین شود.

وی از توزیع روزانه 30 تا 50 تن تخممرغ بنا به نیاز بازار در سطح پایتخت خبر داد و گفت: اکنون هر کیلوگرم تخممرغ درب مرغداری 5 هزار و 300 تومان به فروش میرسد که با حساب سرانگشتی میشود، شانهای 10 هزار و 600 تومان و در بازار نیز 12 هزار و 600 تومان به فروش میرسد.

ترکاشوند از جوجهریزی مجدد واحدهای تولیدکننده تخممرغ خبر داد و گفت: حدود یک سال زمان میبرد تا این واحدها به تولید مستمر برسند و امیدواریم بیماری آنفلوآنزا با راهکارهای دامپزشکی ریشهکن شده تا دوباره به تولید ما آسیب نزند.

رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار میهن پیشبینی کرد که تا فروردین به دلیل افزایش تقاضا و شرایط موجود بازار تا حدی به همین شیوه است، اما از اردیبهشت به بعد شرایط متعادلتری برای بازار تخممرغ شاهد خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها