موسوی گرمارودی و دیگر شاعران، کتاب امیری اسفندقه را رونمایی کردند

قزوه: او اخوان ثالث جوان است

عصر شنبه‌ای که گذشت فرهنگسرای نیاوران، میزبان شاعرانی بود که برای رونمایی از کتاب همکارشان آمده بودند.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۰۹

آنطور که فارس گزارش داده، آیین رونمایی مجموعه قصیدههای مرتضی امیری اسفندقه باعنوان«سیاهمست سایه تاک» عصر شنبه با حضور چهرههای مختلف فرهنگی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سیدعلی موسوی گرمارودی در این مراسم با اشاره به شخصیت مرتضی امیری اسفندقه گفت: بهترین طبع روان در مملکت ما امروز در میان سه چهار نفر بیشتر یافت نمیشود که یکی از آنها مرتضی امیری اسفندقه است. او نسبت به من ابراز لطف بسیار کرده که یکی از آنها قصیدهای است که برای من سروده بودند. اما زمانی که کتاب «چین کلاغ» او منتشر شد دیدم قصیدهای که برای من سروده در آن نیست و واقعیت امر رنجیدم و با خود گفتم چطور قصیدههایی که برای دیگران سروده در آن هست، اما شعری که برای من گفته در آن نیامده، اما ظاهرا ناشر پیش از این که این شعر به کتاب برسد کار را برای چاپ ارسال کرده بود و به همین خاطر آن قصیده در آن نبود. وی در ادامه قصیدهای را که برای مرتضی امیری اسفندقه سروده بود، قرائت کرد.

محمدکاظم کاظمی نیز در این مراسم گفت: مرتضی امیری اسفندقه به عنوان کسی که حیات قصیده را تداوم بخشید باید مورد توجه قرار گیرد که اگر او و قصایدش نبود این قالب کمرونق بود. هرچند شاعران جوانتر قصیده گفتهاند، اما حقیقت امر تداوم یک قالب این است که آن قالب در کتابهایشان جدی باشد و این سبب شده نقش امیری در قصیده انکارناشدنی باشد.

وی افزود: آقای دکتر شفیعی کدکنی در مورد تداوم یافتن قالب میگوید ابتکار و هنرمندی برای آن لازم است و ساحت و کارکرد قالب را باید تغییر داد وگرنه تقلید از همان سبک قدما اتفاقی را رقم نمیزند. زبانآوری یکی ازویژگیهای قصاید امیری اسفندقه است و کسی میتواند زبانآوری کند که به عناصر زبانی تسلط داشته باشد.

روحیه معلمی آقای شاعر

سعید حدادیان، مداح اهلبیت(ع) در بخش دیگری از این مراسم گفت: ویژگی امیری اسفندقه که باید به آن توجه کرد این است که اصرار دارد اخوانیه بسراید و این به خاطر روحیه معلمی اوست. او با سرودن اخوانیه درحال کار تربیتی کردن است و این نکته نباید مغفول بماند. باید بزرگانی که در زمینه قصیده کار میکنند در شاگردانشان به مساله قصیده فکر کنند تا این مسیر ادامه یابد.

بهرام پروین گنابادی هم دیگر سخنران این مراسم بود. او در بخشی از این مراسم با اشاره به اخوانیههای امیری اسفندقه گفت: اخوانیههای امیری از اسلوبمندترین اخوانیههای امروز شعر فارسی است. در میان شعرهای امیری درخواست و آمدن شعر دیده میشود واین به زبان او میآید و تبدیل به شعر میشود و او رنجی برای شعرهایش برده است و جوششی در شعرش به چشم میآید.

وی افزود: شعرهایی که برای عامل دیگر است و به نوعی از جای دیگر به شاعر الهام شده و امیری اسفندقه دنبال این لحظات است.

علیرضا قزوه با اشاره به امیری اسفندقه در این شعر روزگار گفت: مرتضی امیری اسفندقه از نظر برکتی که برای شعر ما داشت نظیر ندارد و احساس میکنم کسی جای او را در شعر پر نخواهدکرد. سلوک او یک ویژگی منحصربهفرد است که در دیگر شعرا دیده نمیشود.

وی افزود: بسیاری از شعرا وقتی میخواهند قصیده بگویند غزل میگویند و گاهی که میخواهند غزل بگویند قصیده میسرایند، ولی مرتضی امیری اسفندقه اینها را بلد است و با بیتهای گریز که در انجمنهای ادبی آموخته، آشنا است. او در شعرش آدمها را انسان میبیند و انسان در نگاه او احترام دارد.

قزوه گفت: اخوان ثالث روی این اشعار سایه انداخته و اگر بخواهیم اخوان جوان را نام ببریم باید مرتضی امیری اسفندقه را اخوان دانست. او در قصیده تائید بزرگان را دارد. خاطرم هست که در منزل دکتر شفیعی کدکنی قصیدهای خواند و او گفت قصیده تو کم از قصیده بهار ندارد. امیری اسفندقه دارای جامعیت است و این جامعیت را در قیصر امینپور و سیدحسن حسینی سراغ دارم و او در شعر قالبهای گوناگون را آزموده و این در شعرا کمرنگ است.

الفبا جهان را نجات میدهد نه بمب اتم

مرتضی امیری اسفندقه در پایان این مراسم پس از تشکر از تکتک حاضرین با اشاره به مقدمه مصطفی محدثی خراسانی بر کتابش گفت: جای خالی جاودان یاد مهدی اخوان ثالث را هیچکس نمیتواند پر کند و شعرهای او مافوق طبیعت و طاقت بشر است. ما امروز شعرهای او را میخوانیم و همواره حیرت میکنیم، زیرا شعرهای او ایران است. شعر اخوان ثالث مانند چراغ فراراه ما قرار گرفته و به نسل ایران هشدار داده است، اما با همه ارادتی که به مصطفی محدثی خراسانی دارم لازم بود این توضیح را بدهم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها