گفت‌وگو با مریم مقدم بازیگرباسابقه سینما و تلویزیون

نقش‌های چند وجهی را دوست دارم

مریم مقدم جزو بازیگرانی است که از اواخر دهه 70 وارد دنیای بازیگری شد و در فیلم «سینما سینما» در کنار رضا کیانیان و کوروش تهامی در نقش یک دختر عاشق بازیگری حضور یافت.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۶۹

دختری که در آرزوی بازیگری است و در این راه با مخالفت خانواده و نامزدش مواجه می‌شود. در سال‌های بعد مقدم در آثار با ارزش و مهمی نظیر «بلندی‌های صفر»، «مواجهه» و«چریکه هورام» به بازی پرداخت و با کارگردان‌هایی نظیر فرهاد ورهرام و سعید ابراهیمی همکاری کرد. مهاجرت او به خارج از کشور در روند کارش وقفه‌ای ایجاد کرد و با حضور در فیلم موفق و محبوب احتمال باران اسیدی در کنار شمس لنگرودی دوباره حضورش را اعلام کرد.

دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری، موریانه و برگ جان آثار جدیدی هستند که مقدم در آنها به بازیگری پرداخته است. مقدم در فیلم برگ جان نقش زن جوانی را بازی می‌کند که در مواجهه با همسرسابقش حرف‌های انسانی، مهم و هستی‌شناسانه می‌زند و بازی رئالیستی از خودش ارائه می‌کند. با مریم مقدم درباره حضورهایش در عرصه بازیگری گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

بعد از مدت‌ها دوری از تلویزیون در سریال روزهای بهتر به ایفای نقش پرداختید؟

بله، سریال روزهای بهتر در شش اپیزود و قصه پنج قسمتی و در مجموع 30 قسمت تولید شده است. من در این سریال نقش یک دکتر جوان را بازی کردم که در زندگی و کارش با مسائل متعددی روبه‌رو است.در این سریال پرداختن به موضوعات روز اجتماعی مد نظر سازندگان بود و هر داستان سریال توسط یک کارگردان کارگردانی می‌شد.

اپیزودی که شما بازی داشتید را بیژن میر‌باقری کارگردانی کرد؟

بله، بیژن میر باقری کارگردان توانایی است و بخوبی در بحث هدایت بازیگران عمل کرد. در این سریال در کنارمریم سعادت، الیکا عبدالرزاقی، کوروش تهامی و امیررضا دلاوری بازی داشتم و تجربه خوب و جذابی برایم بود.

در این چند دهه‌ای که به بازیگری مشغول هستید، بازیگر پرکاری نبوده‌اید. دلیل این رویکرد چیست؟

پیشنهادهای خوب زیادی برای بازیگری نداشتم. هیچ‌وقت هم فکر نمی‌کنم آدم پرکاری بشوم. البته من مدام می‌نویسم و سال گذشته با بهتاش صناعی‌ها فیلمنامه جدیدی نوشتیم که قرار است بزودی ساخته شود. اصولا نوشتن فیلمنامه هم جذابیتش برای من دست کمی از بازیگری ندارد و حالم را خوب می‌کند.

آیا بیشتر ترجیح می‌دهید در فیلم‌های بهتاش صناعی‌ها بازی کنید؟

نه، چنین تاکیدی ندارم. در برگ جان باوجود این‌که نقشم زیاد بلند نیست، تجربه خوبی داشتم و این‌طور نیست که چون فیلمنامه‌ها را بهتاش صناعی‌ها می‌نویسد ترجیح بدهم فقط بازی کنم. به نظرم برگ جان فیلم زیبا، مهم، شاعرانه و خوبی است و آدم‌های حرفه‌ای، کاربلد و درجه یک در ساختش مشارکت داشتند. سعید پورصمیمی بازیگر بی‌نظیری است که در طول مدت فیلمبرداری از او زیاد آموختم وباعث شد به نکات جدیدی در حوزه بازیگری توجه کنم. پیش‌بینی نمی‌کردم همبازی شدن با پیشکسوت‌ها این‌قدر لذتبخش باشد.

به نظر همیشه کنار بازیگران بزرگ کار کردن برای سایر بازیگران دستاوردهای زیادی دارد؟

بله، خوشبختانه من در آثارم این شانس را داشته‌ام که با بازیگران بزرگی مثل رضا کیانیان و سعید پورصمیمی کار کنم و این همکاری بدون تردید در روند کاری‌ام تاثیرات مثبت زیادی داشته است.

برگ جان فیلمی از یک کارگردان صاحب تفکر و باسابقه در انبوه فیلم‌های یک شکل و یک فرم سینمای ایران یک اثر متفاوت محسوب می‌شود....

موقعی که فیلمنامه را خواندم متوجه جهان‌بینی و ایدئولوژی سازنده‌اش ابراهیم مختاری شدم که در آن اهمیت و ارزشگذاری به زندگی و طبیعت وجود دارد. مستندهای قبلی ابراهیم مختاری را دیده بودم و می‌دانستم کارگردانی است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ویک هنرمند و کارگردان واقعی است که فیلمسازی صرف برایش دغدغه نیست.

نسیم ـ نقشی که شما در برگ جان بازی می‌کنید ـ زنی آرام و موجه به نظر می‌رسد. آیا نسیم را می‌توانیم زنی فیلسوف‌مآب و اندیشمند بدانیم؟

نسیم نگاه عمیق تری به زندگی و ارتباط آدم‌ها با دنیای پیرامون دارد و به هیچ‌عنوان آدم سطحی و روزمره‌ای نیست و به ظواهر وچیزهای ساده توجهی ندارد. البته در فیلم زیاد به درون زندگی شخصی نسیم وارد نمی‌شویم. موقعی که برای دیدن پیمان به محل فیلمبرداری می‌آید، متوجه می‌شویم در گذشته زن پیمان بوده است و این رویکرد و نوع نگاهش برمی‌گردد به تفکرات و جهان بینی‌اش. در جاهایی هم احساساتش را بروز می‌دهد و نشان می‌دهد خصلت‌های انسانی پر‌رنگ و زیادی دارد. به هر حال نسیم شخصیتی است که جای کار دارد و تک بعدی و مونوتن نیست.

البته نوع رابطه‌ای که با همسر سابقش پیمان دارد. نشان می‌دهد آدم‌ها برایش مهم هستند. ..

این رویکرد از وجوهات انسانی نشأت می‌گیرد و تلاش می‌کند در کنار پیمان باشد و تا حد توانش به او کمک کند.

زیاد هم به‌دنبال پیدا کردن چیزهای بزرگ در زندگیش نیست و از داشتن چیزهای کوچک هم لذت می‌برد؟

با داشتن همین چیزهای ساده و کوچک هم لذت می‌برد.

با وجود زمان کم حضور نسیم در داستان اما کارگردان بخوبی شخصیتش را معرفی می‌کند...

بله، ابراهیم مختاری نسیم را موجز و مفید معرفی می‌کند و حضور او در ادامه مسیر زندگی پیمان تاثیر‌گذار است.

در تمرینات قبل از شروع فیلمبرداری چه گذشته‌سازی در باره علل جدایی نسیم و پیمان انجام شد؟

نگاه به‌گونه‌ای بود که این دو نفر به‌واسطه دلمشغولی و کار زیاد از هم دور شده بودند و جدایشان دلایل متعارفی مثل خیانت یکی به دیگری نداشت و مشغله زیاد باعث گسست عاطفی بینشان شده بود. دغدغه اصلی پیمان فیلمسازی طبق میلش بود و این رویکردش در رابطه
دو طرف بینشان تاثیرات سویی داشت و علی‌رغم جدایی هیچگاه رابطه شان خصمانه نشد و مثل دوتا دوست باقی ماندند.

یک جورهایی هم دلیل عمده دیگر جدا‌شدنشان لجاجت ویک دنده بودن پیمان است که به خواسته‌هایش تاکید دارد؟

این هم دلیلی بر این جدایی است و در سایر امورات زندگیش هم این یکدندگی دیده می‌شود.

همبازی شدن با مهدی احمدی در نقش پیمان که بازیگر روبه رویتان است چگونه بود؟

همکاری خوبی داشتیم و در مقابل احمدی بازی راحتی انجام دادم و مهدی احمدی هم جزو بازیگرانی است که بده و بستان‌های بازیگری را رعایت می‌کند و این مساله بسیار مهمی است. همان‌طور که اشاره کردم این فرصت را پیدا کردم که با یک گروه محترم کار کنم. برای من مهم است در فیلمی بازی کنم که آدم‌ها برای همدیگر احترام قائل هستند.

واکنش مخاطبان و مردم در قبال نوع بازیتان چگونه است؟

خوشبختانه هم مخاطبان عادی و هم مخاطبان خاص‌تر با نقش نسیم و رویکردهایش ارتباط برقرار کرده بودند او را شخصیتی موجه و قابل احترام می‌دانند.

علاقه ندارید از فضای آثار شخصی، مستقل و جمع و جور مثل احتمال باران اسیدی و برگ‌جان دور شوید و به همراه بهتاش صناعی‌ها فیلم‌های بزرگ‌تری به لحاظ پروداکشن تولید کنید؟

هیچ‌وقت از قبل برای چنین کارهایی برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. شرایط مشخص می‌کند که درآینده چگونه کار خواهیم کرد. امیدوارم بتوانم در آثاری بازی کنم که ضمن داشتن حرف‌ها و نکاتی برای مخاطب بتواند با آنها هم ارتباط برقرار کند.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها