با آمدن روزهای سرد زمستان و کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی و سرد کوهستانی و مریوان، دسته‌های متعددی از فلامینگوهای مهاجر وارد تالاب زریبار مریوان می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۴۷

این پرندگان مهاجر و زیبا که در نوع خود چشم هر بیننده و علاقهمند دنیای حیوانات و پرندگان را به خود مجذوب میدارد، در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب، مدتی را در دریاچه زریبار( زریوار) به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه میدهند.

تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی، یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بینالمللی، زریبار شناسایی شده است.

البته در اواسط بهمن که هوا بشدت سرد و یخبندان میشود با تداوم مهاجرت فلامینگوها به تالاب زریبار، تعداد آنها در روزها و ماههای آینده تا چند هزار قطعه نیز افزایش پیدا میکند.

دریاچه زریبار و خوان پر نعمت این روزهای پرندگان به دلیل تنوع غذایی، وضعیت و امنیت مناسب،امسال هم به یکی از استراحتگاهها و زیستگاههای مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر است. علاوه بر فلامینگوها هر ساله انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله غاز خاکستری و پیشانی سفید، کشیم کوچک، گیلار، فیلوش و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی وارد این تالاب میشوند.

اما دراین میان آنچه در طول چند سال اخیر به عنوان فرهنگ سازی مناسب مورد توجه قرار گرفته، نهادینه شدن حمایت از زیستگاه پرندگان و حیوانات در مریوان است که جای بسی خوشحالی دارد .دراین زمینه هر ساله با ورود پرندگان مهاجر به تالاب زریبار، دورههای پرندهشناسی برای روستاییان از جمله سعدآباد، دره تفی، برده رشه و در ردههای سنی مختلف در مدارس و جوامع محلی اطراف این تالاب برگزار میشود.

در این دورهها شرکتکنندگان با مبانی پرنده شناسی، انواع پرندههای مهاجر و بومی تالاب زریبار آشنا میشوند و چگونگی مراقبت و نگهداری از حیات وحش را فرا میگیرند.

اینچنین است که در فصل زمستان و با یخ بستن قسمتهایی از زریبار که پرندگان با مشکل تغذیه روبهرو میشوند، شهروندان مریوانی و دوستداران پرندگان با راه اندازی کمپینهای متعدد و با دادن غذا و دانه به آنها هیچگاه پرندگان مهاجر و بومی دریاچه را تنها نگذاشته و نخواهندگذاشت.

بهرام غلامی

جامجم کردستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها