مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا بعد از این‌که یک بار سفرش را لغو کرده بود روز شنبه برای دیدار با سران کشورهای مصر، اردن و همچنین دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی به خاورمیانه سفر کرد. این سفر قرار بود ماه گذشته (دسامبر 2017) یعنی اواخر سال گذشته میلادی صورت گیرد اما به دلیل تصمیم جنجالی ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به تعویق افتاده بود. ماموریت اصلی وی تبیین سیاست‌های دونالد ترامپ در خصوص اعلام قدس به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل برای رهبران این کشورها و کل منطقه بود. ترامپ ماه گذشته در سخنانی، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و خواهان انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس شد.
کد خبر: ۱۱۱۵۵۸۸

پنس در گام نخست برای دیدار با مقامهای مصری وارد قاهره پایتخت این کشور شد. پس از مخالفت شیخ الازهر و پاپ کلیسای مسیحیان با سفر پنس به مصر، سفر وی فقط منحصر به دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیسجمهور مصر شد. السیسی در این دیدار بر موضع ثابت کشورش در خصوص تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد . پنس در قاهره به خبرنگاران گفت: السیسی اعتراض خود به تصمیم ترامپ را اختلاف میان دوستان توصیف کرد و در عین حال مقام آمریکایی افزود، کشورش به حفظ وضعیت کنونی اماکن مقدس در قدس پایبند خواهد ماند و هنوز به تصمیم نهایی درباره تعیین مرزهای دو طرف نرسیدهاند.

معاون رئیسجمهور آمریکا درگام دوم وارد امان پایتخت اردن شد. پیش از ورود پنس به اردن، چندین اردنی در اعتراض به سیاستهای آمریکا در خاورمیانه در جلوی سفارت آمریکا در امان تجمع کردند. تجمعکنندگان فریاد «آمریکا سَرِ مار است» را سر میدادند. آنها همچنین پلاکاردهایی که روی آن خطاب به پنس نوشته شده بود «نماینده صهیونیستهای راستگرا به اردن خوش نیامدی!» در دست داشتند. اردن یکی از نخستین کشورهای عربی بود که بعد از مصر دوران انور سادات در کمپ دیوید با اسرائیل توافقتنامه سازش امضا کرد و انتظار پنس آن بود که بتواند با فرزند شاهی که چنین توافقنامهای را امضا کرده و هماکنون خود او در مسند پادشاهی قرار دارد درباره پایتختی قدس برای اسرائیل گفتوگوی مثبتتری داشته باشد اما ظاهرا چنین نشد و در اردن هم پنس اعلام کرد که با پادشاه این کشور در باره قدس و پایتختی آن برای اسرائیل اختلاف نظر دارد. طبق برنامه اعلام شده قبلی، معاون رئیسجمهور آمریکا همچنین به سرزمین اشغالی فلسطین نیز سفر و با «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. او دیروز و امروز سهشنبه در سرزمینهای اشغالی است. در فلسطین اشغالی نیز معاون رئیسجمهور آمریکا چهره مهربانی جز از مقامهای رژیم صهیونیستی ندید. مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین دیداری با او نمیکنند. سخنرانی او در پارلمان اسرائیل نیز دیروز در حالی برگزار شد که اعضای عرب پارلمان بعد از بلند کردن کاغذ نوشتههایی مبنی بر آنکه قدس پایتخت ابدی فلسطین است توسط نیروهای امنیتی از سالن اخراج شدند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ایمن عوده رهبر نمایندگان عرب در پارلمان رژیم صهیونیستی در فیسبوک اعلام کرد که پنس شخص خطرناکی است که حامل دیدگاه نابودی کل منطقه است و به عنوان فرستاده مردی خطرناکتر از خود یعنی ترامپ که عامل تبعیض نژادی است، به منطقه آمده است.

حمایت دوباره از تصمیم ترامپ

با اینکه معاون ترامپ موضع قاطع کشورهای اسلامی درخصوص بیتالمقدس را به عینه دید اما باز حرفهای گذشته را تکرار و بار دیگر از تصمیم رئیسجمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تمجید و اعلام کرد که آمریکا سال آینده سفارتش را به قدس منتقل میکند. به گزارش ایبیسی نیوز، مایک پنس در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: بسیار مفتخرم که در شهر قدس، «پایتخت اسرائیل» هستم. وی در عین حال مدعی شد که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به برقراری صلح در منطقه کمک میکند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها