در کنار همه رسانه‌هایی که به چالش‌های بزرگ خاورمیانه و جهان اسلام از جمله موضوع فلسطین می‌پردازند، شبکه پرس تی وی با زاویه نگاهی متفاوت نه فقط با پوشش اخبار رخدادهای جاری از درگیری‌ها و خشونت‌های اشغالگران قدس علیه فلسطینیان می‌پردازد که با تولید و پخش برنامه‌های مختلف و مستندهای جذاب، نقشی مهم در روشنگری علیه توطئه‌ها و اهداف پیدا و پنهان حضور اسرائیل در صحنه تحولات منطقه و جهان ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۴۱۳۸

از جمله این فعالیت‌ها ساخت برنامه‌ای با عنوان «خورشید طلوع خواهد کرد»(The Sun will rise) درجهت حمایت از جهان اسلام و بخصوص مردم مظلوم فلسطین است. این برنامه که با محوریت موضوع اسرائیل و کشورهای هم‌پیمانش روی آنتن می‌رود، روایتگر جنایات و اقدامات این رژیم اشغالگر و دولت‌های حامی‌اش است و در این مسیر از حضور کارشناسان و صاحبنظران هم بهره می‌برد.

استفاده از زیبایی‌های معناشناختی

برنامه «خورشید طلوع خواهد کرد» با استفاده از تیتراژی پر از مفهوم و زیبایی‌های معناشناختی که با بهره از المان‌های گرافیکی ساخته شده، نگاه مخاطب را با خود همراه می‌کند. تصاویر بچه‌ها و زنان آسیب دیده روی کاغذی نیم‌سوخته، بینندگان برنامه را به تفکر درباره مفاهیم برآمده از آنها دعوت می‌کند.

موسیقی غم‌انگیز و هنرمندانه‌ای که تیتراژ را همراهی می‌کند، با افکت سوختن کاغذهایی همراه شده که خبر از سوختن این جمعیت در آتش خودکامگی و جنگ می‌دهد. در پایان روایت این تیتراژ، خورشیدی در زمینه طلوع می‌کند و نام برنامه را به زبان تصویر به نمایش در‌می‌آورد و از امید می‌گوید؛ امید به روز طلوع خورشیدی تازه بر آسمان این سرزمین. این برنامه سعی دارد با ترکیب ویدئوهای مستند و گزارشی و اظهارنظرهای کارشناسان روی دیگر سکه را پیش چشمان مخاطب غربی به تصویر کشیده و درکی درست از موقعیت سیاسی این منطقه به آنان بدهد.

روشن محمد صالح، تهیه‌کننده و مجری «خورشید طلوع خواهد کرد» است که به همراه «آمینا تیلور» اجرای این برنامه را برعهده دارد. تغییر مجریان در هر قسمت به برنامه تنوع بخشیده و باعث جذب مخاطب بیشتری با ذائقه‌ها و سلیقه‌های متفاوت می‌شود.

وظیفه گزارشگری در این برنامه بر عهده «مونا کاندیل» گزارشگر عرب و جسور پرس تی وی است. او به صحنه‌های درگیری میان نظامیان اسرائیلی و شهروندان فلسطینی سرمی‌زند، نزد رجال سیاسی و... می‌رود و گزارش‌های داغ و جنجالی تهیه می‌کند. مصاحبه‌های مردمی بخش دیگری از گزارش‌های این گزارشگر را تشکیل می‌دهد.

هماهنگی کامل با پرس تی وی

روشن محمد صالح در باره خودش می‌گوید: سال 1973 در شهر کلمبوی سریلانکا به دنیا آمدم، پنج ساله بودم که به انگلستان مهاجرت کردیم. تحصیلات خود را در انگلستان سپری کردم و در همان جا وارد دانشگاه شدم. در دانشگاه زبان فرانسه و فلسفه خواندم. تحصیلات تکمیلی خود را نیز در حوزه آموزش و روزنامه‌نگاری گذراندم.

وی ادامه می‌دهد: اکنون دو سال است که تهیه و اجرای برنامه «خورشید طلوع خواهد کرد» را برعهده دارم و 11 سال است در حرفه مجری‌گری تلویزیون مشغول به کار هستم.

این مجری و تهیه‌کننده درباره همکاری‌اش با شبکه پرس‌تی‌وی هم خاطرنشان می‌کند: مدت‌ها پیش از شروع همکاری با پرس تی وی و در زمانی که نوجوان بودم تحت‌تأثیر انقلاب ایران قرار گرفتم. من با خط‌مشی تحریریه پرس تی وی کاملا هماهنگم. همچنین معتقدم آرمان فلسطین موضوع اصلی جهان اسلام است. در برنامه‌ای که با موضوع فلسطین اجرا می‌کنم تاکنون هیچ‌کس از تحریریه به من سفارشی نکرده است. خودم موضوعات را انتخاب و محتوا را خلق می‌کنم.

قدردانی مردم فلسطین از برنامه

وی درخصوص شیوه پرس تی وی در پرداختن به موضوع فلسطین، چالش‌های داخلی اسرائیل، روابط اسرائیل با قدرت‌های جهانی و تأثیر لابی صهیونیستی بر منطقه و جهان تصریح می‌کند: تصور می‌کنم رسانه‌های جریان اصلی از اسرائیل جانبداری کرده و از دستورکار آنها پیروی می‌کنند. این رسانه‌ها به مردم عادی فلسطین تریبونی برای ابراز عقاید خود نمی‌دهند. اما از سوی دیگر پرس تی وی بر نشر و ترویج روایت فلسطینیان و توجه به صدای مردم عادی تمرکز کرده است. پرس تی وی تنها شبکه‌ای است که واقعیت پنهان موجودیت صهیونیسم و مشارکت کشورهای حامی اسرائیل در جنایت‌های آن را آشکار می‌کند. محمد صالح درباره بازخوردهایی که از مردم عادی، رسانه‌ها و نخبگان جامعه انگلیس درخصوص برنامه «خورشید طلوع خواهد کرد» دریافت می‌دارد نیز تصریح می‌کند: فلسطینیان و حامیان این کشور تاکنون بارها از ما تقدیر و تشکر کرده‌اند. مردم عادی نیز که عادت کرده‌اند روایت رسانه‌های جریان اصلی در حمایت از اسرائیل را ببینند از برنامه حمایت می‌کنند. بیشترین احساس غرور زمانی به من دست می‌دهد که فلسطینیان ـ چه از فلسطین و چه از استودیوهایمان در لندن ـ بدون هیچ گونه فیلتری در برنامه صحبت می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که هدف اصلی ما این است که صدای فلسطینیان باشیم و قصه‌هایشان را به گوش مخاطبان انگلیسی زبان برسانیم، یادآور می‌شود: مقامات و رسانه‌های جریان اصلی (که هر دو بخشی از یک نظام مشترکند) با ما همکاری نمی‌کنند و اغلب تلاش می‌کنند ما را تحریم کنند، چرا که ما روایت آنها را به چالش می‌کشیم.

لذت تماشای خورشیدی که خواهد دمید

مروری بر «خورشید طلوع خواهد کرد» نشان می‌دهد این برنامه سعی دارد با ترکیب ویدئوهای مستند و گزارشی و نیز هم‌صحبتی چالشی، روی دیگر سکه را پیش چشمان مخاطب غربی به تصویر کشیده و درکی درست از موقعیت سیاسی این منطقه به آنان بدهد. همه عناصر و دست‌اندرکاران برنامه مذکور دست در دست یکدیگر به این هدف مهم دست یافته و موفق شده اند تا تصویری روشن روی پرده آورند.

زهرا صلواتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها