حماس و جهاد اسلامی با تحریم جلسات «ساف» خواستار شدند

تصمیم عباس برای لغو پیمان اسلو

شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» با مشارکت 121 عضو خود قرار است امروز و فردا در رام‌الله نشست مهمی داشته باشد. تحلیلگران این نشست را «نحوه پاسخ دولت خودگردان» به تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل ارزیابی می‌کنند. این درحالی است که گروه‌های مقاومت با اعلام عدم مشارکت در این نشست می‌گویند دولت خودگردان به‌دلیل ماهیت سازشکارانه‌اش مانند گذشته در برابر توهین‌های ترامپ هیچ تصمیم بزرگ یا مهمی اتخاذ نخواهد کرد. نشست امروز رام‌الله قرار است با سخنان محمود عباس شروع شود و در نهایت نیز هر تصمیمی گرفته شود باید به تائید عباس برسد تا رسمیت داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۱۰

بیش از یک ماه از صدور تصمیم ترامپ علیه قدس (در 15 آذرماه) میگذرد، اما تشکیلات خودگردان فلسطین تاکنون در عمل، اقدامی در اعتراض به این تصمیم انجام نداده است. بسیاری از گروههای فلسطینی خواستار آن هستند که نشست امروز در رامالله نتایج مهم و همسنگی با تصمیم ترامپ دربرداشته باشد. لغو همکاریهای امنیتی بیندولت خودگردان و اسرائیل از یکسو و لغو به رسمیت شناختن این دولت اشغالگر از سوی دیگر میتواند تصمیمات مهمی باشد که دراین نشست مطرح شود .

پیش از این برخی مسئولان بلندپایه در فلسطین ابراز امیدواری کردند در نشست رامالله احتمال تعلیق شناسایی رژیم صهیونیستی از جانب فلسطین که ریشههای آن به سال 1988 (پذیرش قطعنامه 242) بازمیگردد، وجود داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، در حقیقت پیمان اسلو که از ابتدا متزلزل بود، به کلی ملغی شده است و همین امر میتواند بر تحولات آینده منطقه اثر گذار باشد. «ساف» در پیمان اسلو که در سپتامبر 1993 امضا شد، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و این رژیم نیز ساف را به عنوان نماینده قانونی مردم فلسطین به رسمیت شناخت تا یاسر عرفات رئیس وقت تشکیلات، اجازه داشته باشد به سرزمین فلسطین بازگردد. شورای مرکزی «ساف» سال 2015 نیز تصمیم به پایان همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی گرفت که در نوع خود تصمیم مهمی بود اما این تصمیم صرفا روی کاغذ باقی ماند و هرگز عملی نشد.

آتش ترامپ

اعلام شناسایی قدس به عنوان پایتخت دولت اشغالگر صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور مجنون صفت آمریکا آتشی را روشن کرد که همچنان شعله میکشد. از دوماه پیش تاکنون انتفاضهای تحت نام قدس در سرزمینهای فلسطینی به راه افتاد که در جریان آن دهها فلسطینی کشته و مجروح شدند. مقاومت جوانان فلسطینی یک روز هم اجازه آرامش به اشغالگران نداده است و حتی هفته گذشته چنانکه در خبرها آمده بود در یک اقدام مسلحانه یکی از خاخامهای یهودی ترور شد. همزمان با خشم و خروش فلسطینیها و مردمان آزاده جهان، تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرد تماسهای خود را با دولت آمریکا لغو کرده است. به همین مناسبت مقامات رسمی رام الله گفتند از «مایک پنس» معاون رئیسجمهور آمریکا در سفرش به فلسطین استقبال نخواهند کرد. به این ترتیب برنامه سفر مایک پنس به فلسطین دو بار لغو شد.

احمد المجدلانی، یک عضو کمیته اجرایی ساف میگوید: کمیته سیاسی چندین راهکار را برای ارائه به شورای مرکزی آماده کرده که از جمله آنها تعلیق شناسایی اسرائیل است.

او میافزاید، طرف فلسطینی نمیتواند به تنهایی اجراکننده توافقهای امضا شده با طرف دیگر (اسرائیل) باشد در حالی که اسرائیل این توافقها را مرتب نقض کرده و به آن پایبند نبوده است.

قرار بر این بود که پیمان اسلو فقط برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی در راستای ایجاد دولت مستقل فلسطینی بدهد اما این وعدهها تاکنون عملی نشده است.

عدم مشارکت گروههای مقاومت

جنبشهای فتح و حماس در نامههایی به سلیم الزعنون، رئیس شورای مرکزی ساف اعلام کردند در جلسه یکشنبه ساف شرکت نمیکنند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در نامهای به الزعنون از شرکت حماس در این جلسه عذر خواست و جهاد اسلامی نیز در نامهای جداگانه به وی، عدم شرکت این جنبش را اعلام کرد.

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس در این باره گفت: حماس از مشارکت در جلسهای که بیفایده است، عذر خواسته است. حماس بر ضرورت دعوت به تشکیل چارچوب رهبری موقت برای سازمان آزادیبخش فلسطین ساف تأکید دارد تا جلسهای تشکیل شود که هدف آن خدمت به ملت فلسطین باشد.

محمد الهندی، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی نیز علت عدم مشارکت این جنبش را در نشست یاد شده اینطور بیان کرد: این نشست در سایه چالشهای بسیاری که اکنون در قبال مساله فلسطین و در مقدمه آن قدس وجود دارد، تشکیل میشود؛ طی چند روز گذشته اظهارات مثبتی از تشکیلات خودگردان شنیدهایم اما در عمل چیزی ندیدهایم.

گروههای مقاومت خواستار تجدید سازمان آزادیبخش فلسطین به صورتی هستند که گروههای مقاومت نیز در آن حضور داشته باشند. با وجودی که دولت خودگردان بارها نسبت به این پیشنهاد ابراز علاقه کرده اما در عمل تاکنون هیچ اقدامی صورت نداده است. روز گذشته اعلام شد دولت خودگردان از کنسول آمریکا در بیتالمقدس نیز دعوت کرده است تا در این نشست حضور داشته باشد. مقامات دولت خودگردان میگویند بهصورت رسمی ارتباط خود را با آمریکا قطع نکرده اند بلکه صرفا ارتباطشان را با کمیته پیگیری روند صلح قطع کردهاند. این کمیته اخیرا با حضور جراد کوشنر، داماد ترامپ و جیسون گرینبلات، نماینده خاص آمریکا در روند صلح و دیوید فریدمن،سفیر آمریکا در اسرائیل فعالیتهایی را شروع کرده بود و قصد داشت بعد از تصمیم ترامپ دیدارهایی با مقامات دولت خودگردان داشته باشد که در عمل لغو شد.

هتک حرمت مسجدالاقصی

شهرکنشینان صهیونیست در اقدامی هتاکانه ضمن یورش به صحنهای مسجدالاقصی به سر دادن شعارهای ضد اسلامی اقدام کردند. به گزارش مهر، اقدامات هتاکانه شهرک نشینان در سایه حمایتهای مسئولان رژیم صهیونیستی ادامه داشته است. رسانههای فلسطینی اعلام کردند ورود هتاکانه شهرکنشینان به مسجدالاقصی با چراغ سبز نظامیان این رژیم، انجام شد. از سالها پیش رژیم صهیونیستی بهدنبال اجرای پروژه یهودیسازی بیتالمقدس بوده و به مرور در حال تصرف بخشهایی از مسجدالاقصی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها