احتمال زنده‌بودن خدمه سانچی قوت گرفت

سخنگوی شرکت ملی نفتکش جزئیات تصادم نفتکش سانچی و عملیات جست‌وجو برای یافتن 31 خدمه آن را تشریح کرد. رئیس‌جمهور هم به وزرای نفت و خارجه دستور داد، وضعیت مفقودان را پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۱۱۱۶۶۳

محسن بهرامی در نشست خبری که دیروز برگزار شد، با اشاره به حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی، گفت: نفتکش ایرانی کشتی سوئزمکس 158 هزار تنی بوده که 111 هزار و 500 تن میعانات گازی حمل میکرده است. این کشتی 25 آذر از عسلویه به سمت کره جنوبی حرکت کرد و 10 دی در ساعت 8 شب به وقت محلی به کشتی فلهبر چینی برخورد کرد. در این برخورد دو جداره کشتی شکاف برمیدارد و کشتی دچار حریق میشود. البته میزان حریق در حال حاضر تقلیل یافته و از شدت آتش کم شده است.

وی با اشاره به مفقود شدن 32 پرسنل نفتکش ایرانی، افزود: 30 نفر از این پرسنل ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودهاند. پیکر یکی از مفقودان روز دوشنبه پیدا شد و سهشنبه در بندر شانگهای برای تشخیص هویت به مقامات چینی تحویل داده شده است. جلسهای در چین با حضور نماینده سازمان بنادر و دریانوردی و مسئولان شرکت ملی نفتکش، امآرسیسی (مرکز هماهنگی امداد و نجات دریایی چین) برگزار شد. طبق آخرین فیلمی که از این حادثه دریافت کردهایم متوجه شدیم شکافی در سمت چپ نفتکش ایجاد شده و آب به مخازن آن نفوذ کرده و در حال حاضر نفتکش به حالت صاف درآمده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه عملیات جستوجو بی وقفه ادامه دارد، گفت: سعی شده از طرق مختلف به چین برای تسریع عملیات فشار آورده شود. یکی از نفرات باتجربه شرکت ملی نفتکش توانسته روی کشتی آتشخوار چینی مستقر شود و عملیات اطفای حریق را از نزدیک بررسی کند. با مهار آتش این فرصت پیش خواهد آمد افرادی پس از استقرار روی نفتکش داخل کشتی را بررسی کنند. در حال حاضر ما هیچ اطلاعی از داخل نفتکش نداریم.

انفجار در نفتکش ایرانی

کاپیتان محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران گفت: عصر سهشنبه انفجاری جدید در نفتکش «سانچی» در دریای جنوب شرقی چین رخ داد اما براساس آخرین تصاویری که از منطقه به دستمان رسیده این انفجار مشکلی را برای کشتی ایجاد نکرده و مواد نفتی خارج شده از مخازن در حال سوختن است. با وجود حضور چند کشتی نفتخوار چینی در منطقه اما اقدامی جدی برای مهار آتش کشتی نفتکش ایرانی صورت نمیگیرد و این کشتیها تنها به صورت مانور در اطراف کشتی درحال اشتعال ایرانی حضور دارند. وی افزود: به نظر میرسد چینیها از روی قصد و به صورت عمدی عملیات جدی برای اطفای حریق کشتی ایرانی انجام نمیدهند و یکی از احتمالات این است که چینیها منتظر به پایان رسیدن محموله میعانات گازی نفتکش ایرانی هستند. به همین دلیل ما با یک شرکت ژاپنی به توافق رسیدیم که بسرعت برای مهار آتشسوزی کشتی ایرانی وارد عمل شود و حتی حاضریم نفراتی را از ایران برای تسریع در این کار اعزام کنیم.

احتمال گرفتار شدن در موتورخانه نفتکش

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه اولویت ایران پیدا کردن و نجات پرسنل مفقود شده است، افزود: احتمال کمی وجود دارد افرادی در موتورخانه نفتکش محبوس شده باشند و زنده باشند ؛ زیرا موتورخانه کشتی 14 متر زیر آب است.

جدا شدن یکی از قایقهای نجات از نفتکش

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه نفتکش دارای دو قایق نجات در دو طرف بوده است، گفت: با توجه به عکسها باید گفت قایق نجات سمت چپ سوخته است، اما قایق نجاتی که در سمت راست نفتکش و همان سمتی که نفتکش آتش گرفته قرار داشته است درعکس مشهود نبود و این احتمال وجود دارد که پرسنل از این قایق استفاده کرده باشند. بهرامی ادامه داد: در صورتی که از قایق استفاده کرده باشند تا دو ماه ذخیره دارند و میتوانند زنده باشند. البته استفاده از قایق نجات زمانبر است، اما ما پیگیر احتمالات هستیم.

تکذیب خبر دریافت سیگنال از مفقودان

وی در ادامه با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه سیگنالهایی از سوی سه نفر از مفقودان دریافت شده، گفت: مراکز معتبر و رسمی برای اطلاعرسانی در این مورد وجود دارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مرکز جستوجوی دریای چین اطلاعرسانی خواهد کرد. خیلی بعید است ایران با 6000 مایل فاصله بتواند چنین خبری داشته باشد.در ابتدای حادثه هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فردی از مفقودان با خانوادهاش تماس گرفته که این خبر صحت نداشته است.

ملیت پیکر پیدا شده ایرانی است

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با اشاره به پیدا شدن جسد یکی از مفقودان، گفت: مشخص شده که این فرد ایرانی بوده نه بنگلادشی. این پیکر امروز به بندر شانگهای تحویل داده شده است اما از آنجا که صورت او سوخته هنوز نمیتوان تشخیص داد چه کسی است. ما از دولت چین درخواست عکس کردیم که هنوز به دست ما نرسیده است.

وضعیت کشتی متعادلتر شده است

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در ادامه با بیان اینکه شرایط کشتی تا حدودی متعادلتر شده، افزود: کشتی انحراف 25 درجهای به سمت راست داشت که در حال حاضر به حالت عمود برگشته است.

وی ادامه داد: اطلاعات و علت حادثه حتما اعلام میشود ؛ زیرا علت آن برای بیمهها مهم است. کشتی سانچی در سال 2008 ساخته شده و از بهترین کشتیهای ناوگان در دنیا بود.

بهرامی در مورد پرچم نفتکش که متعلق به پاناما بوده، توضیح داد: پرچم برخی کشتیها به علت مارکتینگ تغییر میکند. ایران ادارهکننده این کشتی بوده است.

دستور مستقیم رئیسجمهور برای پیگیری وضعیت مفقودان

وی در مورد وضعیت خانوادههای مفقودان تصریح کرد: کمیتههایی در شرکت ملی نفتکش تشکیل شده که وظیفه یکی از این کمیتهها پاسخگویی به خانوادههای مفقودان است به این خانوادهها اسکان داده شده و رسیدگیهای لازم انجام میشود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش از دستور مستقیم رئیسجمهور برای پیگیری وضعیت مفقودان خبر داد و گفت: این دستور به وزارتخانههای امور خارجه و نفت ابلاغ شده است.

حجم بالای آتش

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز درباره آخرین وضعیت مهار آتشسوزی گفت: به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد.

هادی حقشناس درباره اینکه آیا احتمال دارد چینیها در جریان نجات خدمه خود، خدمه نفتکش ایرانی را هم نجات داده باشند، گفت: افراد نجاتیافته که وارد کشتی چینی شدهاند، شناسایی شدهاند و در میان آنها هیچکدام از سرنشینان نفتکش ایرانی دیده نشدهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها