نرخ‌گذاری پایین سبب شده تا جیب باغداران پرتقال رودسر خالی مانده بماند.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۳۲

فصل برداشت مرکبات در استان گیلان است و با وجود اینکه هنوز بارش برف و وزش بادهای گرم را نداشته ایم اما اوضاع برای باغداران شهرستان رودسر نابسامان بوده و آنان خواستار نظارت مسئولان بر نرخ گذاری پرتقال آبگیری هستند. در حالی هر کیلو پرتقال آبگیری در کارخانه افشره خزرنوش چابکسر که سالها پیش توسط همین باغداران شهرستان رودسر ساخته شده، 300 تومان نرخ گذاری شده که گویا در این میان به تنها موضوعی که توجه نشده، باغداران زحمتکش و همانا تولید کنندگان بخش کشاورزی کشور هستند.

به گزارش ایسنا، رمضانپور، باغداری از منطقه کوهپایهای اربوسرا با بیان اینکه قیمت یک کیلو پرتقال آبگیری از یک بسته شکلات یا آدامس هم پایین تر است، گفت: هزینه یک روز کارگری در سال گذشته 40 هزار تومان بوده و امسال 60 هزار تومان! چگونه پایه قیمت سال گذشته 420 تومان بوده و امسال 300 تومان؟!

ابراهیم زمانی،باغداری با تجربهتر از منطقه رحیم آباد نیز در ادامه این گفتوگو گفت: نرخگذاری پایین سبب شده تا پرتقالهای ارسالی از سوی برخی از باغداران به میادین میوه و تره بار نیز از کیفیت لازم برخوردار نباشد و همین موضوع باعث میشود، تا قیمت پرتقال در میدان هم پایین بیاید و پرتقال اوضاعی نابسامان پیدا کند. در حالی که با ارسال یک سرویس بار پرتقال به میادین با احتساب هزینههای مختلف و با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت که در پایان کار برای باغدار چیزی نمیماند.

وی افزود: یادمان نرود که سال گذشته دولت پرتقال را با قیمت تضمینی 550 تومان از مردم که باغهاشان آسیب دیده بود، خریداری کرد، البته پیش از آن اعضای هیات مدیره کارخانه افشره چابکسر که همه ساله از 7 منطقه شهرستان توسط خود باغداران انتخاب میشوند، قیمت پایه را 420 گذاشته بودند در حالی که امسال با حضور یک اسپانسر جدید که گویا مسئولان کارخانه تمام و کمال اختیار کار را به دستان او داده اند، قیمت پایه را 300 تومان اعلام کردهاند.

این باغدار گیلانی تصریح کرد: البته چند روزی قیمت خرید هر کیلو پرتقال آبگیری به 330 تومان افزایش یافت، اما با گذشت 2 روز قیمت به همان 300 تومان کاهش یافته است.

بهرامی، یکی دیگر از باغداران مرکبات استان گفت: طی بررسیهای میدانی از باغها و باغداران و همچنین کارخانه، متوجه این موضوع شدیم که رفته رفته میهمان جای میزبان را گرفته و تلاش هم میکند، تا او را از خانه خود بیرون کند! گویا کارخانهدار میخواهد با تمام توان این محصول را به خاک سیاه بنشاند، تا در این میان کنستانتره و دیگر محصولاتش با پایینترین قیمت ممکن خریداری شده باشد. مثل اینکه اینجا کسی به فکر باغداران نیست!

وی افزود: این کارخانه سالها پیش با پول باغداران و همچنین حضور فیزیکی آنان در هنگام ساخت، بنا شده و بی شک کسی نمیتواند به خود اجازه دهد که صاحبان کارخانه را نادیده بگیرد. از طرفی، گویا هیچ یک از اعضای هیات مدیره در مناطق هفتگانه که نماینده باغداران هستند، عکسالعملی به این خواسته بحق باغداران و تولیدکنندگان زحمتکش نشان ندادهاند و نظارتی هم بر اجرای کار کارخانه ندارند. حال به چه دلیل نماینده مردم شدهاند؟! سوالی است که باغداران پاسخش را جستجو میکنند.

بهرامی ادامه داد:سوالاتی که باغداران میخواهند پاسخ آن را بدانند این است که آیا به واقع کارخانه تمام و کمال به اسپانسر واگذار شده؟ و آیا اعضای هیات مدیره به عنوان نمایندگان باغداران هیچ نظارتی به قیمتگذاری، نحوه خرید و... ندارند؟

وی تصریح کرد: باغداران میخواهند که امسال نیز به مانند سال گذشته، دولت در این حوزه ورود کند و فرمانداری رودسر و سازمان تعاونی روستایی استان و شهرستان حداقل عملکرد اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و نحوه انعقاد قرارداد در یک شرکت تعاونی عام با یک اسپانسر خصوصی را مورد بررسی قرار دهند و گامی در راه احقاق حقوق بحق باغداران زحمتکش شهرستان و همچنین تنظیم بازار بردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها