اظهارات بی‌سابقه کیم جونگ اون در آغاز سال نوی مسیحی:

دکمه پرتاب موشک به آمریکا، روی میز من است!

در حالی که رهبر کره شمالی درخواست کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره شمالی و بهبود روابط با همسایه جنوبی خود را دارد در همان حین اظهارنظر طرف‌ها نشان از محتمل بودن یک جنگ تمام‌عیار بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ دارد.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۹۴

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت آغاز سال نوی مسیحی خواستار کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و بهبود روابط با سئول شد و گفت: زمانی که مساله مربوط به روابط بین دو کره است ما باید تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره را کاهش دهیم تا بتوانیم شرایط صلح‌آمیز ایجاد کنیم. با وجودی که دو کره باید با یکدیگر به منظور دستیابی به این هدف همکاری داشته باشند. در عین حال رهبر کره شمالی در ادامه سخنرانی خود اعلام کرد که این کشور بر تولید گسترده کلاهک‌های اتمی و موشک‌های بالستیک در سال جاری میلادی ادامه می‌دهد و خودش را برای جنگ احتمالی در صورت تهدید از سوی آمریکا آماده می‌کند.

وی ادامه داد: سراسر ایالات متحده در برد کلاهک‌های اتمی کره شمالی است و دکمه پرتاب موشک اتمی همواره روی میز من است. این یک واقعیت است و نه تهدید. در صورتی که امنیت کره شمالی تهدید شود این تسلیحات به کار می‌رود.

جنگ با کره‌شمالی از هر زمانی محتمل‌تر است

در حالی که دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی از درخواست کره شمالی برای کاهش تنش‌ها استقبال کرد اما رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا،که از رویکرد تندروها و جنگ‌طلبان کابینه دونالد ترامپ اطلاع دارد، هشدار می‌دهد که آمریکا اکنون از هر زمانی به یک جنگ هسته‌ای با کره شمالی نزدیک‌تر است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک مولن با تاکید بر این‌که او دورنمای چندانی برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کره شمالی نمی‌بیند این افزایش خطر جنگ را به اخلال گری باور نکردنی ریاست جمهوری دونالد ترامپ مرتبط دانست.

او در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت: از نظر من یک جو به طرز باور نکردنی خطرناک در دولت به وجود آمده و مشخص نیست که وضعیت به چه خواهد انجامید. بحرانی که مشخصا در صدر فهرست قرار دارد کره شمالی است. مولن خاطرنشان کرد: از نظر من ما بیشتر از هر زمانی به یک جنگ هسته‌ای با کره شمالی نزدیک هستیم و در این منطقه فرصت چندانی برای حل دیپلماتیک این مساله ویژه نمی‌بینیم.

این در حالی است که مولن که در دولت‌های جورج بوش (پسر) و باراک اوباما به عنوان مشاور نظامی ارشد فعالیت داشته این سوال را مطرح کرد که آیا مقام‌های امنیتی دولت دونالد ترامپ شامل جیمز ماتیس، وزیر دفاع، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی یا جان کلی، رئیس دفتر کاخ سفید قادر به مهار کردن ترامپ هستند یا خیر. مولن پرسید: آیا او به این لفاظی‌هایش جامه عمل خواهد پوشاند؟ یا این‌که آیا ما عملا خواهیم توانست به وضعیتی برسیم که این بحران به طور صلح‌آمیز حل و فصل شود؟ اظهار کرد: من تمایل دارم که ببینیم به مرور زمان این لفاظی در همین جایی که رئیس‌جمهوری است باقی بماند و این باعث محدود شدن قابلیت مهار ماتیس و مک‌مستر و همچنین جان کلی خواهد شد.

در عین حال لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی که روز یکشنبه نسبت به افزایش خطر هرگونه حمله پیشگیرانه در صورت آزمایش‌های تسلیحاتی بیشتر کره شمالی هشدار داده بود، گفت: ترامپ ابتدا تصمیم گرفته بود که نگذارد کره شمالی به قابلیت حمله به آمریکا با یک موشک مجهز به کلاهک هسته‌ای برسد به هر حال 2018 سالی است که هم در آن فرصت است و هم خطرات فراوان.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها