پـایـان یک سـال پرهیجان فوتبـالی

سال 2017 از لحاظ فوتبالی یکی از پرهیجان‌ترین و دراماتیک‌ترین سال‌های اخیر بوده است. سالی که مسابقات مقدماتی جام جهانی روسیه در آن برگزار شد، شاهد شگفتی‌های فراوانی بود. در یک سال اخیر اسطوره‌هایی از مستطیل سبز خداحافظی کردند که بی‌شک طرفداران تا سال‌ها بازی‌های آنها را در یاد خواهند داشت. از لحاظ فوتبال باشگاهی نیز نمی‌توان براحتی از موفقیت‌های شخصی افرادی همچون پپ گواردیولا و زیدان گذشت. انتقال پر سر و صدای نیمار از بارسا به پاری‌سن‌ژرمن نیز از آن دست اتفاقاتی بود که شاید هر چند سال یکبار نمونه آن تکرار شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۳۶

این سال هر قدر برای بارسا و طرفدارانش پرنوسان بود، برای رئالی‌ها موفقیت به همراه داشت. کهکشانی‌ها با هدایت زین‌الدین زیدان توانستند برای دومین سال متوالی قهرمانی در لیگ قهرمانان را جشن گرفته و لالیگا را نیز فتح کنند. آنها در جام باشگاه‌های جهان نیز مقام نخست را به خود اختصاص دادند. همین افتخارات بود که باعث شد زیدان و ستاره این تیم یعنی کریستیانو رونالدو به عنوان بهترین بازیکن و مربی سال انتخاب شوند.

در سالی که مسابقات مقدماتی جام جهانی برگزار شد، شگفتی‌هایی رقم خورد. اگرچه صعود تیمی همچون ایسلند برای اولین بار به جام‌جهانی را می‌توان موضوعی دور از انتظار دانست، اما بی‌شک نرفتن تیم‌هایی همچون ایتالیا، هلند و شیلی را باید شگفتی‌ها مسیر رسیدن به روسیه دانست.

با آغاز لیگ برتر انگلیس و بالا گرفتن رقابت شش تیم نخست برای صدرنشینی، هر چه زمان بیشتری می‌گذشت اخبار و حواشی تنها حول یک مربی و تیمش بود. پپ گواردیولا با من سیتی در نیم‌فصل نخست لیگ برتر امسال توانست رکوردهایی را جابه‌جا کند که بی‌شک تا مدت‌ها دست نخورده باقی خواهد ماند. تیم تحت هدایت او به قدری زیبا و هجومی بازی می‌کند که برخی از کارشناسان من‌سیتی سال جاری را به مراتب پخته‌تر از بارسای تحت هدایت پپ می‌دانند.

در شب رویایی بازگشت بارسا مقابل PSG که کاتالونیا و اسپانیا بازی نیمار را تحسین می‌کرد، هیچ کس تصور نمی‌کرد همین نیمار زمینه‌ساز حاشیه‌ای بزرگ برای آبی‌اناری‌پوشان شود. پس از ماه‌ها کش و قوس فراوان و شنیده شدن شایعات مختلف، نیمار در نهایت با مبلغ 222 میلیون یورو به PSG رفت که علاوه بر ثبت شدن رکوردی جدید در این زمینه، بارسا نیز با شوک عجیبی روبه‌رو شد. نتیجه همین انتقال بود که بارسا در دو بازی رفت و برگشت سوپرجام اسپانیا مقابل رئال با نتیجه 5 بر یک شکست خورد. البته این روزها که بارسا با اقتدار در صدر لالیگا ایستاده، برخی می‌گویند رفتن نیمار به این تیم کمک کرد تا بتواند در روزهای سخت بدون تکیه بر یکی از ستاره‌هایش به موفقیت برسد.

تا چند سال بی‌شک هر بار که صحبت از بازگشت رویایی یک تیم و عوض کردن نتیجه شود، کارشناسان فوتبال قطعا به بازی برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان میان بارسا و پاری‌سن‌ژرمن اشاره می‌کنند. بارسا در پاریس با نتیجه دور از انتظار 4 بر صفر شکست خورد و همان‌طور که بسیاری از بازیکنان و مربیان این تیم می‌گفتند که تنها یک معجزه می‌توانست حکم صعود آنها را امضا کند. در کمال تعجب و در مقابل چشمان ده‌ها هزار تماشاگر ورزشگاه نیوکمپ و میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان معجزه رقم خورد و کاتالان‌ها آن شب با درخشش نیمار، ستاره برزیلی خود بازی را با نتیجه 6 بر یک به پایان رساندند تا این سوال بار دیگر پرسیده شود که: «چی هست این فوتبال ؟»

یکی از مواردی که سال 2017 را با بقیه سال‌ها متفاوت کرد، خداحافظی اسطوره‌هایی بود که طرفداران فوتبال سال‌ها با آنها خاطره داشتند. در خط دفاعی یکی از بازیکنانی که در رده باشگاهی و ملی به بالاترین جام‌ها رسید و امسال کفش‌هایش را آویخت، فیلیپ لام آلمانی بود که با پیراهن بایرن مونیخ از فوتبال خداحافظی کرد. اما در خط هافبک تعداد ستاره‌هایی که از فوتبال رفتند، بسیار بیشتر بود. فرانک لمپارد، کاکا، آندره پیرلو، ژابی آلونسو و فرانچسکو توتی هافبک‌های خلاقی بودند که طی سال‌های اخیر زیبایی و ظرافت خاصی به فوتبال بخشیده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها