کد خبر: ۱۱۰۷۶۹۳

کلیه‌ها اساس سلامت متابولیک هستند، چون تنظیم فشار خون را در اختیار دارند، سلول‌های قرمز خونی تولید می‌کنند، استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارند و به استخوان‌ها برای فعال کردن ویتامین D و کار با ویتامین C کمک می‌کنند. همچنین الکترولیت‌های بدن را تنظیم و سموم را تصفیه می‌کنند. مراقبت از کلیه‌ها راه و رسم ویژه‌ای دارد که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.

کلیه‌تان ناراحت است

وقتی درجاتی از احساس خستگی، ورم، مشکل در تمرکز، نفس کم آوردن و مشکلات پوستی را در کنار هم احساس می‌کنید باید حال کلیه‌هایتان را بپرسید و نسبت به سلامت‌شان نگران شوید.

اختلالات ادراری از نشانه‌هایی است که خبر از مشکلات کلیوی می‌دهد که عبارتند از:

دفعات مکرر ادرار در شب

مشاهده ادرار کف آلود و رنگ پریده

ادرار تیره رنگ

دفع ادرار به همراه خون

احساس درد و فشار هنگام ادرار کردن

کلیه‌هایتان را با ورزش سالم نگه دارید

ورزش کردن و داشتن تحرک منظم به سلامت تمام ارگان‌های بدن کمک می‌کند‌. در مورد کلیه‌ها هم ورزش با کاهش فشار خون به پیشگیری از بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند. بعلاوه تعریق ناشی از ورزش نیز به چرخش خون در بدن و بویژه در کلیه‌ها یاری می‌رساند . پس به خاطر داشته باشید می‌توانید کلیه‌های خود را با پیاده روی سریع، آهسته دویدن یا دوچرخه سواری سالم نگه دارید.

نگذارید کلیه‌ها دیابت بگیرند

دیابت به کلیه‌ها، چشم‌ها، اعصاب، قلب و عروق خونی شما آسیب می‌رساندو خطر حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری مزمن کلیه را افزایش می‌دهد .

در دیابت، عروق خونی کوچک آسیب می‌بینند و وقتی عروق خونی کلیه‌ها آسیب می‌بینند، کلیه‌ها دیگرنمی توانند خون را بخوبی تصفیه کنند. در نتیجه بیشتر از آنچه باید، آب و نمک در بدنتان جمع شده و باعث افزایش وزن و تورم قوزک پا می‌شود و حتی ممکن است پروتئین در ادرارتان ظاهر شود . دیابت همچنین ممکن است به سیستم عصبی بدن آسیب برساند که این امر می‌تواند باعث اختلال در تخلیه مثانه بشود .

گوشت قرمز به خورد کلیه‌ها ندهید

مصرف موادغذایی پرپروتئین، روغن حیوانی و لبنیات پرچرب باعث ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید . همچنین روزانه کمتر از سه تا 5/3 گرم نمک مصرف کنید و دوغ و پنیرهایی که نمک کمتری دارند، بخورید. رژیم‌های غذایی پرنمک، باعث بالارفتن فشارخون و آسیب به کلیه می‌شود. روغن‌های جامد را حذف کنید و از روغن زیتون در تهیه غذاها استفاده کنید. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب، باعث سالم ماندن کلیه‌ها می‌شود. در برنامه غذایی خود حتما میوه و سبزی بگنجانید و در طول روز سه چهار عدد میوه بخورید. یک برنامه غذایی گیاهی برای سلامت کلیه‌ها ضروری است.

نگذارید کلیه‌ها تشنه بمانند

از آنجا که کلیه‌ها مسئولیت تنظیم فشار خون را با حفظ آب و سدیم در خود به عهده دارند باید تامین آبی مناسب داشته باشند . غدد آدرنال که بالای هر کدام از کلیه‌ها واقع شده اند به خاطر تولید هورمون‌های استرس، زیاد مورد توجه قرار می‌گیرند اما آنها هورمونی تولید می‌کنند که مسئول تنظیم فشار خون است. این هورمون آلدوسترون نام دارد و باعث می‌شود کلیه آب و سدیم را در خود حفظ کند تا حجم خون در سطح مناسبی قرار بگیرد.

در واقع با کم آب شدن بدن به غدد آدرنال و کلیه‌ها فشار وارد می‌شود و در نتیجه فشار خون افزایش می‌یابد.پس سعی کنید در طول روز زیاد آب بنوشید تا کلیه‌ها بتوانند درست کار کنند. همچنین استفاده از نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید تا از کم‌آب شدن بدن پیشگیری شود.

کافئین به مذاق کلیه‌ها خوش نمی‌آید

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف قهوه کافئین دار باعث افزایش طولانی مدت فشار خون می‌شود، به طوری که فشار خون در افراد مسن و افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می‌کنند، اغلب به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. افزایش فشار خون هم از آسیب‌زننده ترین عوامل به کلیه‌ها محسوب می‌شود. البته تا وقتی مصرف روزانه قهوه از سه چهار فنجان (که هر فنجان صد تا 200 میلیگرم کافئین دارد) تجاوز نکند، خطر ابتلا به بیماری کلیوی در افراد سالم وجود ندارد.

چاقی و فشار آمدن به کلیه‌ها

چاقی شکمی یکی از عواملی است که باعث می‌شود افراد دچار نارسایی کلیه شوند‌. کسانی که BMI (توده بدنی) بالایی دارند، حتما باید وزنشان را کم کنند، زیرا کاهش وزن در کنترل فشارخون و عوارض کلیوی موثر است. پس روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش‌های نرمشی مانند پیاده روی و دویدن انجام دهید. بهترین نوع فعالیت ورزشی، ورزش‌های هوازی ایروبیک است.

هر دارویی به خورد کلیه ندهید

مصرف مسکن برای درمان بیماری‌های عفونی ضروری است اما مشکل اینجاست که معمولا بسیاری از افراد برای کاهش دردهای خفیف بدنی یا درمان عفونت‌های ساده و ویروسی نیز از مسکن‌ها یا آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. غافل از این که مصرف خودسرانه داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. حتی مصرف مکمل‌های غذایی بخصوص در ورزشکاران نیز باید تحت نظر متخصص پزشکی ورزشی باشد زیرا ترکیب‌های موجود در مکمل‌ها می‌تواند با تاثیر بر نفرون‌ها باعث آسیب کلیه شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها