یک کشته و 56 مصدوم در پس‌لرزه ملارد

گسل‌های تهران فعال نشده است

زلزله 4/2 ریشتری که بامداد چهارشنبه، زمین را زیر پای شهروندان پایتخت لرزاند، گرچه در ابتدا باعث هراس شد اما طولی نکشید که با ارزیابی آن، بار دیگر آرامش به شهر بازگشت.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۰۱

به گزارش جام‌جم، ساعت 53 دقیقه بامداد چهارشنبه، زمین لرزه 2/4 ریشتری در عمق 12 کیلومتری زمین، شهرهای ملارد، مشکین دشت و تهران را لرزاند و باعث حضور مردم در خیابان‌ها شد. عده‌ای نیز با مراجعه به پمپ بنزین‌ها باعث ایجاد صف‌های طولانی خودروها شدند. در ابتدا، خاطره زلزله 2/5 ریشتری هفته گذشته زنده شده بود اما متخصصان پس از بررسی گسل‌ها، تکانه‌های زمین را پس‌لرزه همان زلزله دانستند و مردم نیز با اطلاع از این خبر، با آرامش بیشتری به خانه‌های خود بازگشتند.

به گفته اورژانس کشور، بر اثر زمین‌لرزه اخیر، یک مرد 58 ساله به نام علی سلیمانی دچار ایست قلبی شد و درگذشت. 56 نفر نیز هنگام فرار به‌خاطر ترس از زلزله مصدوم شدند. این در حالی است که زلزله هیچ خسارت مالی برجای نگذاشت.

بلافاصله پس از زلزله، نیروهای ارزیاب به منطقه اعزام شدند و بررسی‌های خود را آغاز کردند. ساعتی بعد، مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، خبر آرامش بخشی به مردم داد و گفت: این زلزله مربوط به گسل مشکین‌دشت و از جمله پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه 2/5 ریشتری هفته گذشته در تهران و البرز بود و جای نگرانی نیست.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز با اعلام آماده‌باش مدیریت بحران تهران و تاکید بر آرام بودن شرایط، گفت: شهرداری تهران با تمام ظرفیت‌ها در آماده‌باش کامل برای نقش‌آفرینی و مدیریت بحران‌های احتمالی است. ما باید همواره آمادگی لازم را داشته باشیم اما زلزله اخیر جای نگرانی ندارد.

اسماعیل نجار،‌ رئیس سازمان مدیریت بحران نیز با بیان این‌که متخصصان زلزله نگران فعالیت گسل اشتهارد هستند، گفت: در جلسه اخیر متخصصان زلزله، در مورد گسل اشتهارد ابراز نگرانی شده بود اما هیچ خطری گسل‌های تهران را تهدید نکرده و نگران گسل‌های پایتخت نیستیم. همچنین رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با بیان این‌که زلزله بامداد چهارشنبه، تنشی روی گسل‌های تهران ایجاد نکرده است، گفت: این زلزله ربطی به گسل‌های تهران نداشت و تنشی نیز روی این گسل‌ها ایجاد نکرده است. احمد صادقی افزود: دقایقی پس از زلزله، همه دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی به حالت آماده‌باش درآمدند.

هارپ را تائید نمی‌کنم

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان این‌که زلزله اخیر، گسل‌های تهران را فعال نکرده است، گفت: این زلزله در انتهای گسل اشتهارد اتفاق افتاد و ارتباطی با گسل شمال تهران نداشت. بیدهندی در پاسخ به این پرسش که آیا زلزله‌های اخیر ارتباطی با هارپ دارد یا خیر نیز عنوان کرد: در حال حاضر شواهد علمی کافی مبنی بر ارتباط پدیده هارپ و وقوع زلزله‌های بزرگ
در دست نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها