با پوراندخت مهیمن به بهانه پخش «خانه پدری» و «ماه و پلنگ» از شبکه آی‌فیلم

مردم با آثار قدیمی خاطره بازی می‌کنند

یکی از بازیگران باتجربه سینما و تلویزیون که معمولا در نقش‌هایش چهره‌ای مثبت و دوست داشتنی از خود در ذهن مخاطب به یادگار گذاشته، پوراندخت مهیمن است که همچنان با انگیزه و پرکار مشغول فعالیت است.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۳۷

به بهانه پخش سریال‌های «خانه پدری» و «ماه و پلنگ» با بازی وی از شبکه ‌آی‌فیلم، گفت‌وگویی با این بازیگر سینما و تلویزیون کردیم که در ادامه می‌خوانید:

برخی از آثاری که شما در آن حضور دارید مجددا روی آنتن پخش رفته‌اند. ..

چون مشغول تصویربرداری سریالی در یزد هستیم و حسابی درگیر کارم، فرصت چندانی نمی‌کنم تلویزیون ببینم، اما بچه‌های هتل محل اقامتم می‌گویند که الان خانه پدری و ماه و پلنگ پخش می‌شود.

به نظرتان این‌که برخی آثار دوباره از شبکه آی‌فیلم یا دیگر شبکه‌های تلویزیونی بازپخش می‌شود، تاثیر خوبی دارد؟

ببینید به‌عنوان بازیگر معمولا سعی می‌کنم کاری که به من محول شده است را به نحو مطلوب انجام دهم. این‌که برخی فیلم‌ها و سریال‌ها مجدد پخش می‌شود علاوه بر این‌که این امکان را فراهم می‌کندکه سریالی را که ممکن است برخی ندیده باشند، دوباره ببینند یا بعضی کارها که ارزش چندبار دیده شدن را دارند دوباره مشاهده کنند، اما در نهایت بستگی به مخاطب دارد.

در واقع الان هم قریب به اتفاق کارهایی که از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود، با خواست و نظر ببینندگان است.

مردم ایران نوستالژی را دوست دارند و به هرچه که به گذشته مربوط می‌شود و تداعی‌کننده روزهای دور است علاقه‌مند هستند. در شهرهای مختلف هم که می‌روم این حس و حال را در تک‌تک اقشار می‌توان بخوبی دید؛ مخصوصا بازخورد فیلم وضعیت سفید ساخته «حمید نعمت‌الله» و استقبالی که از سوی مردم شد این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. کلا مردم ما با فیلم و سریال‌های گذشته خاطره بازی می‌کنند. باید بگویم که حس نوستالژی هم در خودم بشدت قوی است.

الان مشغول چه کاری هستید؟

با کارگردان خوب کشورمان حمید نعمت‌الله الان در یزد مشغول کاری با عنوان«بیا از گذشته حرف بزنیم» هستم که قرار است نوروز 97 از شبکه سوم سیما پخش شود.

مردم تقریبا شما را با نقش‌های مثبتی که بازی کرده‌اید می‌شناسند و به یاد می‌آورند. این بخاطر میمیک چهره‌تان هست یا خودتان ترجیح می‌دهید در نقش‌های مثبت بازی کنید؟

شاید من دیگر با نقش‌های مثبت جا افتاده ام. خودم هم دوست دارم در ذهن مخاطب خاطره خوبی بجا بگذارم. در واقع محبت‌های مردم و لطفی که به من و همکارانم دارند، وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است. در مجموع نقش‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود، مثبت است، اگر منفی هم پیشنهاد شود ما وظیفه داریم به احترام مخاطبان کارمان را خوب انجام بدهیم.

شما کارهای تلویزیونی و سینمایی زیادی انجام داده‌اید؟ کار شاخصی هست که در ذهنتان باقی مانده باشد؟

کارهای زیادی انجام داده‌ام که متاسفانه برخی از آنها در خاطرم نیست، همینطور کارهای خوب زیادی هم داشتم که نمی‌توانم مجزا کنم و بگویم کدام را بیشتر دوست دارم. اما چون با آقای نعمت‌الله زیاد کار کرده‌ام و کارهای ایشان هم به نحوی نوستالژیک هستند، سریال وضعیت سفید برایم خیلی خاطره انگیز و جزو کارهای ماندگاری است که بدون اغراق و به اذعان اکثر مخاطبان و کارشناسان در این چند دهه داشته‌ایم.

الان وضعیت فیلم‌هایی که برای سینما و تلویزیون تهیه و ساخته می‌شود را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا نیاز مخاطبان داخلی مرتفع می‌شود؟

متاسفانه باید گفت اصلا وضعیت مطلوبی نداریم نه از حیث فیلمنامه و نه از حیث خروجی که یک فیلم و سریال باید داشته باشد در وضعیت خوبی بسر می‌بریم. هم از نظر کمی و هم کیفی ضعف داریم. ما باید کارهای زیاد و با کیفیت تولید کنیم که مردم دیگر سراغ ماهواره و برخی شبکه‌های خارجی نروند. هرکه دوست دارد در کشور خود و با فرهنگ و رسوم خود، تمام وقایع و اتفاقات پیرامونش را ببیند، مسئولان باید ترتیب اثر بدهند و این موضوع را جدی بگیرند. کوتاهی در امر فرهنگ و هنر، این مرز و بوم را آسیب‌پذیر می‌کند، ضمن این‌که نباید فراموش کرد که آگاهی مردم هم به نسبت گذشته بسیار بالا رفته و برآورده کردن نیازهای همه مخاطبان کار آسانی نیست و باید برای محقق شدن آن برنامه داشت.

در حال حاضر برخی از بازیگران و همکاران شما بیکار هستند. به نظرتان چه فکری باید کرد تا آنها و بخصوص هنرمندان با تجربه‌ای را که این روزها خانه‌نشین شده‌اند، دوباره دعوت بکار کرد؟

کارهای خیلی کمی تولید می‌شود، فیلمنامه‌های خوب و ارزشمند نداریم و حمایت‌هایی که باید مسئولان داشته باشند نیست و عوامل دیگر، همه‌وهمه باعث شده تعداد زیادی از هنرمندان خوب خانه‌نشین شوند و دعوت به همکاری نشوند. قبلا سالی چندین تله‌فیلم تولید می‌شد اما اکنون خبری نیست. کیفیت کارها هم پایین آمده و افت کرده است. باید در این خصوص برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی داشته باشیم.

از شرایط خودتان راضی هستید؟

خدارا شکر راضی‌ام. تا زمانی که بتوانم و انرژی داشته باشم دوست دارم برای مردم کار کنم چرا که مردم ایران لیاقت دیدن کارهای خوب را دارند.

امیررضا بشیرنژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها