بحران اقتصادی سال در آینده اتحادیه اقتصادی اروپا

بلوک شرق اروپا، کار هست، کارگر نیست

درحالی به پایان سال 2017 میلادی نزدیک می‌شویم که برخی سیگنال‌های اقتصادی در اتحادیه اروپا بخصوص منطقه شرقی آن باعث بروز نگرانی در میان اقتصاددانان و فعالان اقتصادی شده است،‌ به این صورت که نه تنها سایه سنگین برگزیت بر دودوتای اقتصادی این منطقه دیده می‌شود، بلکه شرایط اقتصادی برخی کشورهای بلوک شرق اروپا باعث شده تا تحلیلگران اقتصادی نسبت به مشکلات اقتصادی پیش روی قاره سبز ابراز نگرانی کنند.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۲۲
بلوک شرق اروپا، کار هست، کارگر نیست

این افراد تاکید دارند، کشورهای کوچک بلوک شرقی که کمتر از 6/5 میلیون نفر جمعیت دارند، به دلیل کمبود نیروی کار و همچنین نداشتن چارچوب مناسب اقتصادی دقیق، عامل ایجاد بحران‌های اقتصادی در سال آینده میلادی خواهند بود که باید از هم اکنون مراقب تاثیرگذاری آنها در آینده اقتصادی قاره سبز بود.

کمبود نیروی کار

اصلی‌ترین عامل نگرانی تحلیلگران اقتصادی درباره آینده اقتصادی اروپا کمبود نیروی کار در کشورهای بلوک شرق این منطقه اقتصادی است به ‌صورتی که این افراد تاکید دارند، کمبود نیروی کار متخصص در منطقه شرقی اروپا باعث شده همواره روند افزایشی نرخ دستمزد در منطقه علی‌رغم توسعه اقتصادی ایجاد شده باشد.

به گفته تحلیلگران اقتصادی این روند می‌تواند در آینده نزدیک باعث بروز چالش تولید در این مناطق باشد تا جایی که نرخ تولید ناخالص مناطق شرقی کمتر از قبل شود و در نهایت این کشورها همانند یونان نمی‌توانند هزینه‌های مورد نیاز اداره کشور را تامین کنند و در بانک مرکزی اتحادیه اروپا مجبور به مداخله خواهد شد.

کمبود نیروی کار در مناطق یاد شده نه‌تنها به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد در منطقه ایجاد شده، بلکه دستاورد مهاجرت بزرگ کارگران طی اوایل قرن حاضر بوده و در نهایت، فشار قابل توجهی به نرخ دستمزدها وارد کرده چون روند رقابتی مشهودی در زمینه جذب نیروی انسانی ایجاد شده است.

کارشناسان بازار کار دراین منطقه اقتصادی درباره کاهش مهاجرت کارگران بلوک شرق اروپا به مناطق مرکزی و غربی این اتحادیه می‌گویند: روند مهاجرت کارگران لیتوانی به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین کارگران را به دیگر نقاط فرستاده است، از ابتدای سال 2004 میلادی تا امروز 16 درصد کاهش یافته و روبه صفر است.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند، کاهش تقاضای مهاجرت به دلیل بهبود شرایط اقتصادی در مناطق یاد شده نیست، بلکه اصولا نیروی کاری برای مهاجرت وجود ندارد که بخواهیم آنها را برای تامین نیاز نیروی انسانی تولید کنندگان منطقه‌ای وادار به اقامت در مناطق سکونت خود کنیم.

این درحالی است که براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط سیتادله بانک مشخص شده، میزان معوقات وام تولیدکنندگان منطقه لتونی روبه افزایش است، به این دلیل که این تولید کنندگان نمی‌توانند کارگر مناسبی برای ادامه روند تولید و کسب درآمد جذب کنند. در این گزارش آمده، حداقل 40 درصد دریافت کنندگان وام‌های مختلف این کشور که در زمینه‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند، اکنون در پرداخت اقساط خود ناتوان شده‌اند.

اگر از موضوع کمبود نیروی انسانی در کشورهای بلوک شرقی اروپا بگذریم، نکته دیگری که باید در این زمینه مدنظر داشته باشیم، موضوع افزایش نرخ تورم در حوزه دریای بالتیک به دلایل مختلف است؛ نکته‌ای که می‌تواند به روند بحران دامن بزند و به شکل خزنده‌ای آینده اقتصادی قاره سبز را تحت تاثیر قرار دهد.

آمارهای منتشر شده از نرخ تورم این منطقه بیانگر آن است که تورم در کشورهای لیتوانی و استونی بسیار سریع روبه افزایش است و این نگرانی را افزایش داده است که احتمالا در آینده نزدیک تورم موجود می‌تواند کل قاره سبز را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات عمده‌ای را به اتحادیه اقتصاد اروپا تحمیل کند، چون نه تنها حوزه بالتیک بلکه کشورهای یاد شده نمی‌توانند سیاست‌های پولی خود را تثبیت کنند و به دنبال توسعه اقتصاد باشند.

محققان بازار کار می‌گویند، با نگاهی به شرایط بازار کار لهستان به عنوان یکی از همسایگان کشورهای یاد شده می‌توان دریافت که روند انتقال مشکلات به دیگر نقاط چگونه خواهد بود، به این ترتیب که اکنون لهستان میزبان بیش از یک میلیون کارگر اوکراینی است که برای دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.

ریو ریتمان، معاون اداره مالیات و امور گمرکی لهستان می‌گوید: کمبود نیروی کار ماهر باعث شده بسیاری از مشاغل ساختمانی مورد نیاز لهستان توسط کارگران غیرقانونی تصاحب شود؛ نکته‌ای که بیانگر موج مهاجرت از کشورهای کمتر توسعه یافته شرقی به سمت مرکز اروپاست و در آینده می‌تواند مشکلات عمده‌ای را به اقتصاد لهستان تحمیل کند.

ریتمان تاکید می‌کند: بسیاری از صاحبان مشاغل برای تعادل بخشیدن به شرایط کاری خود از دولت تقاضا کرده‌اند، مانع حضور گسترده کارگران خارجی در بازار کار لهستان باشند، به این دلیل که روند فعلی می‌تواند چالشی برای تولید در آینده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها