با نگاهی به سریال کارتونی دی جی مون قصه کودکانه با تبلیغ کالاهای خارجی

چند هفته ای است که ظهرهای جمعه کارتونی ژاپنی به نام دی جی مون میهمان خانه ها می شود این کارتون که هرچه بیشتر به آن دقت می شود سر در گمی مخاطب در داستان و شخصیت های آن نمود بیشتری می گیرد با گذشت روزها به یکی از محبوب ترین
کد خبر: ۱۱۰۵۳
برنامه های کودکان تبدیل شده است این کارتون چند شخصیت بظاهر مثبت و منفی و عجیب و غریب دارد که البته قبلا از طریق کارتون های مشابه به نام موجودات فضایی معرفی شده اند و یک پسر بچه شبیه آدمها نیز همراه آنهاست این موجودات ، قدرت شگفت انگیزی دارند و می توانند در یک چشم برهم زدن عوض شوند و توانایی انجام هر کاری را نیز دارند. اگر بپذیریم کودکان کشور ما )به خصوص کودکان زیردبستان ( که طبق شواهد بشدت به این کارتون علاقه مندند، ذهنیتی فضایی ندارند و چون با فرهنگ سنتی و قصه گویی ما ایرانیان بزرگ می شوند، با شنیدن قصه هایی مانند خاله سوسکه و بزبز قندی به وجود می آیند و مرز نیک و بد را تشخیص می دهند چگونه می توانند این کارتون را که با تخیل آنها هیچ سازگاری ندارد، دوست داشته باشند. ریشه یابی قضیه کمی ساده است ، اگر به بقالی محله سری بزنیم ، آدامس ژاپنی و وکیوم دار "دی جی مون " را در ویترین اکثر آنها می بینیم ، این آدامس مشتریان پر و پا قرصی دارد که همان کودکان هستند که بدون اختیار همزمان با تماشای کارتون دی جی مون آدامس آن را نیز می جوند بعد نوبت به تبلیغ تلویزیونی شامپو نیلوفر می رسد این شامپو با توپهای کوچکی که در آن تعبیه شده ، در دل کودکان جای مخصوصی دارد البته بعد از خرید این شامپوی ساخت وطن ، دی جی مون ژاپنی ظاهر می شود پشت برچسب قوطی شامپو، عکس شخصیت های کارتون دی جی مون به ظرافت خاصی طراحی شده و فریاد شادی بچه ها را به آسمان می برد که دی جی مون رفته توی شامپو و بعد تی شرت های تابستانی کودکان با عکس شخصیت های عجیب و غریب این کارتون ، بر تن کودکان ایرانی می نشیند و سر بزرگ و عجیب و غریب دیجی مون روی قلب بچه ها می تپد زمان می گذرد و تا ما به خود می آییم ، درمی یابیم که دی جی مون تمام زندگی کودکان ما را پر کرده اند. قضیه چیست؛ چگونه مغزهای اقتصادی ژاپنی ها راضی شده است این همه بودجه ، برای تبلیغ یک کارتون تلویزیونی سطح پایین صرف کنند و حتی یک کارخانه شامپوسازی خارجی را نیز به خدمت بگیرند؛ آیا کارتون تلویزیونی خود تبلیغی برای محصولات دیجی مون نیست؛ و حال یک پرسش از تلویزیون ، چگونه مسوولان این رسانه پرقدرت با نمایش یک کارتون باعث می شوند دی جی مون های ژاپنی ، کودکان ایرانی را بربایند؛ انتخاب کارتون آن هم برای کودکان ، دقت و ظرافت بیشتری می طلبد کودکان به دلیل صداقتی که دارند، حرفها را بسادگی می پذیرند و چون درخواسته خود مصرند بسادگی می توانند بازیچه تبلیغاتی قرار گیرند در عصر ارتباطات و تسلط رسانه ها بر افکار عمومی لازم است کودکان را حفظ کنیم تا آنها آلت دست شرکتهای بزرگ تبلیغاتی جهان که روشهای عجیبی در جذب مخاطب دارند قرار نگیرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها