هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون یکی از مشکلات مبتلایان به دیابت است که اغلب بر اثر درمان با انسولین رخ می‌دهد که البته این مشکل در افراد الکلی و کسانی که قند خون پایینی دارند نیز اتفاق می‌افتد . هیپوگلیسمی بر اثر بروز علائم بالینی همراه با کاهش قند خون در افراد غیردیابتی به کمتر از 55 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و در بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین به قندخون کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر اتلاق می‌شود .
کد خبر: ۱۱۰۳۲۷۸

از دلایل بروز افت قند خون می‌توان به تزریق دوز زیاد انسولین یا مصرف بعضی داروهای کاهنده قند خون، افزایش فعالیت‌های سنگین بدنی، گرسنگی شدید بر اثر حذف وعده‌های غذایی و مصرف زیاد الکل اشاره کرد . لرزش اندام‌ها، احساس مورمور شدن بدن، گرسنگی طولانی‌مدت، اختلال دید، سیاهی رفتن چشم‌ها، مورمور شدن دور دهان و لب‌ها، سردرد، سرگیجه، تپش قلب، نداشتن تمرکز، تعریق شدید، رفتارهای عصبی همچون استرس و اضطراب و رنگ‌پریدگی از جمله علائم شایع افت قند خون است که در بیماران مصرف‌کننده انسولین باید جدی گرفته شود .

احتمال این‌که تعدادی از افراد هنگام خواب نیز دچار هیپوگلیسمی شوند، وجود دارد . خواب بد و دیدن کابوس و فریاد کشیدن، خیس شدن لباس‌ها بر اثر تعریق زیاد، خستگی و تحریک پذیری هنگام بیدار شدن از علائم آن است . گاهی هنگام بروز اضطراب و استرس علائمی مشابه هیپوگلیسمی در فرد بروز می‌کند که با افت قند خون بی‌ارتباط است .

چه باید کرد؟

در موقع بروز هیپوگلیسمی و در زمان‌هایی که قند خون به زیر 70-50 میلی‌گرم در دسی‌لیتر می‌رسد افراد بویژه مبتلایان به دیابت باید حداقل 15 گرم کربوهیدرات مصرف کنند که این مقدار معادل با نصف لیوان آبمیوه، یک لیوان شیر، پنج شش تکه بیسکویت کوچک، یکی دوقاشق چایخوری شکر یا عسل است. 15دقیقه پس از خوردن کربوهیدرات باید قند خون چک شود و تا زمانی که قند به بالای 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر برسد باید بار دیگر 15 گرم کربوهیدرات مصرف شود و 15 دقیقه صبر کرد. بعد از آن به‌دلیل پیشگیری از بازگشت علائم باید یک وعده غذایی کامل‌تر مصرف و سپس استراحت شود .

در مواردی که بیمار هوشیاری خود را از دست داده نباید به زور به وی چیزی خوراند، زیرا باعث خفگی می‌شود و بسرعت باید به بیمار سرم قندی تزریق شود.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها