هنرمندان ایتالیایی برای موفقیت بیشتر محصولات تلویزیونی خود راه تازه‌ای را پیدا کرده‌اند. آنها این مجموعه‌ها را به صورت فیلم سینمایی روی پرده سینماهای کشور پخش می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۶۹

این کار با استقبال همزمان و بالای منتقدان و تماشاگران معمولی هر دو رسانه سینما و تلویزیون روبه‌رو شده است. رسانه‌های گروهی این کشور بزرگ و صنعتی اروپایی، خبر می‌دهند که اپیزودهایی از درام سیاسی و مذهبی «پاپ جوان 2» هم به صورت فیلم سینمایی مستقل، به نمایش عمومی درمی‌آید. این کار بعد از آن صورت می‌گیرد که تماشاگران استقبال بسیار بالایی از نمایش عمومی قسمت اول فصل سوم مجموعه تلویزیونی «گومورا» کردند. شرکت فیلمسازی اسکای ایتالیا -تهیه‌کننده پاپ جوان- بر این باور است که تماشاگران سینما همان استقبالی را از اکران عمومی مجموعه‌شان خواهند کرد که از گومورا کردند. تحلیلگران اقتصادی سینما هم با این دیدگاه مثبت کاملا موافق هستند. این شبکه مستقل و کابلی تلویزیونی عقیده دارد اکران عمومی اپیزودهایی از کارهایش به تقویت مالی هر دو صنعت سینما و تلویزیون کمک می‌کند و بازدهی آنها را تا سطح بسیار زیادی بالا می‌برد.

اکران در سینما

هنوز زمانی برای پخش تلویزیونی فصل دوم پاپ جوان تعیین نشده است، بنابراین نمی‌توان از زمان احتمالی اکران عمومی اپیزودهای آن در سالن سینماها سخن گفت. فصل اول مجموعه اکتبر سال گذشته میلادی به روی آنتن رفت. شبکه آمریکایی HBO هم در تولید این درام مذهبی همکاری داشت. ده اپیزود 45 تا 60 دقیقه‌ای مجموعه در حالی به روی آنتن رفت، که قرار نبود فصل‌های بعدی آن تهیه و تولید شود. تصور سازندگان این بود که مجموعه‌ای محدود تولید می‌کنند و کل داستان آن در یک فصل تعریف می‌شود، اما استقبال خوب و بالای منتقدان و تماشاگران، آنها را به فکر تولید فصل دوم انداخت. در فصل اول، جودلاو بازیگر انگلیسی‌تبار سینما در نقش کشیش جوانی ظاهر شد که با وجود سن کم، تبدیل به پاپ شده و راهی واتیکان می‌شود. دایان کیتون بازیگر قدیمی سینما در این مجموعه در نقش یاور و مادر معنوی جود لاو ظاهر شد. جیمز کرامول دیگر بازیگر سرشناس سینما و گروهی از چهره‌های مطرح تلویزیونی و سینمایی ایتالیا، بقیه نقش‌های مهم و فرعی پاپ جوان را بازی کردند. کارگردانی تمام اپیزودهای مجموعه را پائولو سورنتینو فیلمساز معروف ایتالیایی به عهده داشت. این اولین همکاری او با تلویزیون به حساب می‌آید. سورنتینو وظیفه کارگردانی تمام قسمت‌های فصل تازه را هم به عهده دارد. این مجموعه با نام «پاپ تازه» تولید می‌شود. مشخص نیست داستان فصل تازه، ادامه دهنده داستان و ماجراهای فصل اول است یا نه. در عین حال، بازی جود لاو در نقش اصلی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فیلمنامه مجموعه را سورنتینو با همکاری اومبرتو کانتارلو نوشته است و در ده اپیزود فیلمبرداری می‌شود. زمان رخداد وقایع داستان مجموعه زمان حال است.

جنب وجوش تازه

به این ترتیب فضا، هم برای اکران عمومی اپیزودهایی از پاپ جوان 2 باز می‌شود و هم دیگر مجموعه‌های موفق و پربیننده تلویزیونی راهی برای نمایش عمومی سینمایی پیدا می‌کنند. اهل فن می‌گویند از ژانویه گذشته که بحث نمایش عمومی مجموعه‌های تلویزیونی در سینماها آغاز شد،
جنب و جوش تازه‌ای در بین دست اندرکاران تلویزیونی به راه افتاده است. منتقدان می‌گویند اگر این حرکت زودتر از اینها آغاز شده بود، تهیه‌کنندگان پاپ جوان می‌توانستند فصل اول آن را هم در سالن سینماها به نمایش بگذارند. آنها به شوخی از این ضرب‌المثل یاد می‌کنند، که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است! برای همین، هم فصل دوم این مجموعه و هم بقیه کارهای موفق تلویزیونی می‌توانند امیدوار باشند که رنگ پرده سینماها را هم ببینند. این اقدام تازه، سود بیشتری برای تهیه‌کنندگان تلویزیون فراهم می‌کند. این سودی بادآورده است که تا قبل از این جایی در محاسبات تولید‌کنندگان تلویزیونی نداشت. در حقیقت، مجموعه‌های تلویزیونی در حالی که سود خود از پخش تلویزیونی را می‌برند، با سود تازه‌ای روبه‌رو هستند که برای کسب آن هزینه‌ای متقبل نشده‌اند.

سیستم جدید تبلیغاتی

منتقدان هنری روی این نکته تاکید می‌کنند که برنامه‌سازان قاب کوچک باید یک سیستم جدید تبلیغاتی برای اقدام تازه خود پیدا کنند. این سیستم جدید باید به‌گونه‌ای عمل کند که تعداد بیشتری از مخاطبان را متوجه اکران عمومی سینمایی مجموعه‌های تلویزیونی کند. این یک نوع بازاریابی تازه و تا حدودی ناشناخته است که هر دو صنعت سینما و تلویزیون تا قبل از این با نمونه‌ای از آن روبه‌رو نبوده‌اند. تاکتیک تازه هنرمندان و پخش همزمان سینمایی و تلویزیونی اپیزودهایی از یک مجموعه تلویزیونی، در عین حال باعث خرج پول کمتری می‌شود. در این حالت، در حالی که تبلیغات برای نسخه سینمایی ادامه دارد، مجموعه آن هم به روی آنتن می‌رود. این یک تبلیغ برای دو کار متفاوت است؛ یک خرج برای دو محصول!

با این حال، منتقدان به هنرمندان هشدارهای لازم را هم می‌دهند. به باور آنها، پخش همزمان سینمایی و تلویزیونی مجموعه‌های تلویزیونی به شرطی با موفقیت مالی و استقبال تماشاگران همراه خواهد شد که این مجموعه‌ها آثاری با کیفیت و سطح بالا باشند. برای همین، منتقدان از هنرمندان قاب کوچک خواسته‌اند به دنبال خلق آثاری متنوع و برتر و با کیفیت بالا باشند تا ادامه استقبال کنونی از طرح تازه‌شان همچنان ادامه دار و پایدار باشد.

تکرار یک تجربه ‌موفق

همه چیز از چند هفته قبل شروع شد. در این زمان، پخش سینمایی مجموعه گومورا (که همزمان با پخش تلویزیونی آن بود) جنجالی در جدول گیشه نمایش سینماهای ایتالیا به راه انداخت. اکران عمومی گومورا به صورت تیتر یک خبری درآمد و توجه همه را به خود جلب کرد. اپیزود یک فصل سوم گومورا همزمان با پخش تلویزیونی، در تعداد زیادی از سالن‌های سینماهای ایتالیا هم به نمایش درآمد. این نسخه در کمال حیرت تحلیلگران هنری توانست صدرنشین جدول هفتگی گیشه نمایش سینماهای کشور شود. نمایش «تجربی» این نسخه در 325 سالن سینمای ایتالیا، بیش از 55 هزار تماشاچی را به داخل سینماها کشاند. رقم افتتاحیه فروش این اپیزود، پنج برابر فروش اکشن ابرقهرمانانه و پرسروصدای «تور 2» بود. دو هفته از نمایش عمومی این فیلم می‌گذشت و توانسته بود طی 12 روز اول نمایش، نزدیک به 560 هزار دلار فروش کند. میزان موفقیت مالی گومورا به حدی بود که کمپانی والت دیزنی هم تعجب خود را از این موضوع ابراز کرد. اکشن کمیک استریپی این کمپانی با بهره‌گیری از تمام امکانات تبلیغاتی خود، نتوانسته بود با یک مجموعه بومی رقابت کند. زمانی که تهیه‌کنندگان گومورا تصمیم به پخش سینمایی اولین اپیزود فصل سوم آن گرفتند، خودشان هم تصور چنین موفقیت مالی کلانی برای آن نمی‌کردند. آنها حتی گومورا را در سینماهای IMAX هم به نمایش گذاشتند.

آندراس اسکروساتی از مسئولان اسکای ایتالیا می‌گوید: «پخش سینمایی اپیزودی از گومورا همه را متقاعد کرد که ما با یک ابزار تازه و پرقدرت هنری روبه‌رو شده‌ایم. حالا که چنین فرصت خوبی برای هر دو رسانه به وجود آمده، باید نهایت استفاده و بهره‌برداری را از آن بکنیم. مهم‌ترین نکته این است که تماشاگران سخت‌پسند ما چه می‌خواهند. طبیعی است که هدف اصلی و اول ما پاسخگویی به خواسته‌های منطقی و برحق آنهاست. اتفاق اخیر حکایت از آن می‌کند که سینما و تلویزیون در راه قدم گذاشتن در مسیری هستند که همکاری و همفکری دو طرف را راحت‌تر می‌کند. حالا برخلاف گذشته، این دو رسانه نه روبه‌روی هم که در کنار هم قرار گرفته و همکاری‌های سودمند بیشتری با هم خواهند داشت. در حال حاضر، همه به این نتیجه منطقی رسیده‌اند که تا قبل از این دیدگاه غلط و اشتباهی در این رابطه داشته‌اند. این تصور که تجارت سینما و تلویزیون حکم دو عنصر مجزا و متفاوت را دارد، تصور نادرستی است که در بین هنرمندان هر دو رشته دیگر خریداری ندارد. این دو رسانه می‌توانند به یکدیگر سود رسانده و به یاری هم بیایند. این روزها ما به دنبال پیدا کردن راه‌های تازه و خلاق‌تری برای ادامه این همکاری‌ها هستیم.»

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها