هرچند این روزها موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس حاشیه‌ساز شده، اما این تنها مورد از حاشیه‌سازی‌های دولت یکساله ترامپ نیست.
کد خبر: ۱۱۰۱۳۰۲

یک نمونه دیگر از حواشی سیاسی در واشنگتن، دردسرهای قضایی اطرافیان ترامپ است. مثلا پس از اعترافات مایکل فیلین مبنی بر ارتباطش با روسیه، برخی گمانه‌زنی‌ها در آمریکا فاش کرده‌اند که جرارد کوشنر، داماد ترامپ، به فیلین دستور داده که با مقامات روس ارتباط برقرار کند، براساس گزارش‌ها، جرارد کوشنر، داماد ترامپ بوده که از مایکل فیلین، مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته نزد روس‌ها رفته و از آنها بخواهد رای‌گیری در سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد، وی در عین حال علاوه بر روسیه در این رابطه نزد کشورهای دیگر نیز لابی کرده است. بر این اساس دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از دیگر موارد اتهامی است.

دکتر احمد بخشایش، استاد دانشگاه در گفت‌وگویی به سوالات ما در این زمینه پاسخ داده که می‌خوانید.

مایکل فیلین، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا ارتباط خود با روسیه را تکذیب و سپس تائید کرده، این اتفاقات در آمریکا چه نقد‌هایی را به دنبال داشته است؟

انتخابات در آمریکا به نوع خاصی برگزار می‌شود و از نوع «پلی آرکی» بوده و دموکراسی خاص خود را دنبال می‌کنند. در آمریکا انتخابات از طریق الکترال کالج بوده و کالج‌های انتخاباتی وجود دارد، انتخابات دومرحله‌ای است و مردم مستقیم رای نمی‌دهند و جنرال‌الکترال‌ها یا انتخاب‌کننده‌های بزرگ در یک روز جمع می‌شوند و به رئیس‌جمهور رای می‌دهند و از ابتدا هم معلوم است که نهایتا چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود. درست است که انتخابات آمریکا تحت تاثیر لابی پول و قدرت و ثروت هست و انتخاب‌کننده‌های بزرگ می‌توانند از طریق لابی‌گری حتی رای را عوض کنند، ولی یکی از ویژگی‌هایش این است تا جایی که امکان دارد از طریق دادگاه یا قوه قضاییه انتخابات نباید تحت تاثیر کشورهای دیگر بخصوص کشور رقیب قرار گیرد. کلینتون از طیف دموکرات می‌گوید بخشی از آرایی که به ترامپ داده شده متاثر از سازمان «ک‌گ‌ب» و روس‌ها هست که ایمیل‌ها و اطلاعات ما را پخش کردند و تیم ترامپ هم در این قضیه دخیل بوده و آن را می‌دانستند و حتی دیدارهایی بین داماد ترامپ، مایکل فیلین و چند نفر دیگر با روس‌ها و با سفیر روسیه یا با معاون خارجه یا رابط‌هایی وجود داشته است‌. اما خوب طبیعی است که کاخ سفید می‌گوید انتخابات سالم بوده و تحت تاثیر روس‌ها برگزار نشده و روس‌ها کاری به انتخابات نداشتند و مردم آمریکا در یک پروسه آزاد به رئیس‌جمهور رای داده‌اند. از طرف دیگر کنگره که شامل مجلس نمایندگان و سنا هست کمیته‌ای را برای تحقیق در این زمینه مشخص کرده تا افرادی را که با سفارت روسیه و مقامات روسیه ارتباط گرفتند بررسی کنند و بازجویی مودبانه شوند. تا الان کوشنر، داماد ترامپ و مایکل فیلین به این کمیته دعوت شدند. البته برنامه این است که بگویند مقصر اینها بودند و برنامه آنها ربطی به ترامپ نداشته و از این قضیه مبرا است. اگر به نتیجه برسند که روس‌ها در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار بودند و بر روی رای مردم تاثیر داشتند قطعا ترامپ برکنار می‌شود،
ولی انتخابات برگزار نمی‌شود و معاون او مایک پنس روی کار خواهد آمد وکار را ادامه خواهد داد، اما تمام تلاش ترامپ بر این است که کار به اینجا نرسد.

نقش داماد ترامپ در خط‌دهی چنین ماجرا‌هایی چیست؟

وقتی ترامپ کاندیدا بود از همه گرو‌ه‌ها کمک می‌خواست، ترامپ فرد سیاسی یا سناتور نبود بلکه یک بیزینس‌من بود که توانست در انتخابات پیروز شود، البته انتخاب ایشان خیلی هم برای ایران خوب بود چون توانست ذات آمریکا را نسبت به ایران نشان ‌دهد. ترامپ جملات لمپنی به کار می‌برد و چون خوب و روان و متناسب با سطح توده‌ها صحبت می‌کرد امکان رای‌آوریش زیاد شد، در این مسیر داماد ترامپ از سفارتخانه‌ها کمک گرفت و با افشای ایمیل‌های کلینتون در وزارت خارجه و دخالت وی در تشکیل داعش اطلاعات را در اختیار مردم قرار داد.

با اتفاقات، آیا احتمال استیضاح یا برکناری ترامپ وجود دارد و آیا در انتخابات آینده جمهوریخواهان پیروز خواهند شد؟

اگر انتخابات به آخرین مرحله برسد باز هم ترامپ رای می‌آورد چون خیلی خوب برای کشورش کار کرده است،درست است که ترامپ آدم پست‌فطرتی است و دوست دارد روی خون بحرینی‌ها و یمنی‌ها سلاح بفروشد و پول جمع کند ولی این پول‌ها را برای ایجاد شغل برای مردم آمریکا انجام می‌دهد. البته اگر کار به جایی برسد که کمیته قضایی به این نتیجه برسدکه ترامپ و تیمش در ارتباط با روس‌ها بودند، کار ترامپ تمام است و معاون اول باید بر سر قدرت بیاید.

در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا آیا ترامپ شانسی برای منتخب شدن مجدد دارد؟

بله، اگر به کارکرد نگاه ‌کنند، ‌قطعا ترامپ می‌گوید شما شغل می‌خواستید من آوردم و اگر رفاه می‌خواستید من آوردم چه کار دارید من از بحرین یا یمن یا سعودی گرفتم، من شغل ایجاد کردم و سطحش را رشد دادم.

تا الان این رسوایی واکنش جدی از سوی ترامپ به همراه داشته است؟

چرا واکنش جدی داشته است، ‌ترامپ داماد و دخترش ایوانکا و مایکل فیلین را بیرون کرده، ولی خوب شخصیتش طوری است که خیلی زرنگ است، با خیلی‌ها دعوا می‌کند و آنها را بیرون می‌کند.

آیا ایجاد یک رسوایی در دستورکار است؟

دموکرات‌هامی خواهند یک رسوایی ایجاد کنند، ولی کاخ سفید مقاومت می‌کند و می‌گوید دامادش سرخود رفته با روس‌ها صحبت کرده و من بیرونش می‌کنم و حتی مایکل فیلین را بیرون کردم چون اصلا روحم از این وقایع خبر نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها