تولید«نیشکر» با یک قرن قدمت و یک دنیا مشکل؛

سالم ترین شکر در مازندران تولید می‌شود

نیشکر با داشتن قدمتی 100 ساله در مازندران همچنان از گردونه و سبد حمایتی محروم است و تولیدکنندگان با مشکلات فراوان، این محصول را تولید می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۴۱

به گزارش مهر: برگزاری جشنواره‌های بومی محلی با معرفی محصولات روستاییان، آغازی است بر احیای آداب و سنن فراموش‌شده گذشتگان و فرصت مناسبی است تا با معرفی این محصول در بین آحاد مردم جامعه، افزایش درآمد و اشتغال پایدار را برای مردم منطقه به ارمغان بیاورد. .

بهنمیر ازجمله شهرهای استان مازندران است که به دلیل شرایط خاص اقلیمی و مرغوبیت اراضی، رتبه نخست تولید نیشکر را در سطح استان دارا است. طبق گفته محققان شکر سرخ بهنمیر به دلیل اینکه تصفیه‌شده نیست و به‌صورت ارگانیک کشت می‌شود، سالم‌ترین شکر دنیا است و بیش از 160 هکتار از اراضی بخش بهنمیر به کشت نیشکر اختصاص دارد.

هرچند نیشکر ازجمله محصولاتی است که سرشار از ویتامین و فواید درمانی بسیاری است اما متأسفانه استفاده از این محصول باارزش تاکنون بین مردم استان و کشور ما فرهنگ‌سازی نشده است و بسیاری از مردم از فواید دارویی این محصول بی‌خبرند.

یک استاد دانشگاه در رشته تغذیه و محقق درزمینه نیشکر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نیشکر بهنمیر یکی از مرغوب‌ترین و سالم‌ترین نیشکر دنیا است اما چون استفاده از فواید این محصول تاکنون در بین مردم فرهنگ‌سازی نشده است، بسیاری از مردم با فواید و خواص آن ناآشنا هستند.

دکتر موسی زاده با اشاره به اینکه هیچ کشوری مرغوبیت نیشکر مازندران را ندارد، گفت: اما ارزش‌گذاری نیشکر در کشور آن‌ها بیشتر از ایران است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه بهنمیر عرضه محصولات نیشکر در سطح استان را دارا است، عنوان کرد: اما متأسفانه تاکنون این محصول نتوانسته است به عرصه ملی یا بین‌المللی عرضه شود.

وی با اشاره به سابقه دوهزارساله کشت نیشکر در مازندران و خواص متعدد غذایی آن اظهار داشت: همه مسئولان باید برای توسعه کشت و صنایع تبدیلی و فرآوری آن تلاش کنند.موسی زاده به لزوم نام‌گذاری میدان و یا خیابانی در بهنمیر بانام نیشکر برای معرفی هر چه بیشتر این محصول تأکید کرد و افزود: اگر بخواهیم فرهنگ استفاده از محصول نیشکر را در بین آحاد جامعه نهادینه کنیم، باید نیشکر در سبد محصولات غذایی مردم قرار گیرد.

رئیس صنف کشاورزان بابلسر نیز در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: کشاورزی می‌تواند امنیت پایدار کشور را تأمین و تضمین کند و کشاورزی توسعه‌یافته نیز می‌تواند کشور ما را از وابستگی‌ها نجات دهد.

اسرافیل کریمیان بابیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون دولت سرمایه‌گذاری زیادی در بخش صنعت داشته است و هزاران میلیارد اعتبار به این بخش اختصاص داده است، گفت: اگر بخشی از این اعتبار در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گرفت، بسیاری از مشکلات جامعه از قبیل بیکاری را نداشتیم.

شهردار بهنمیر نیز بابیان اینکه شکر قهوه‌ای یا شکر سرخ محصول فراوری‌شده گیاه نیشکر است که در فصل زمستان گرمای تازه‌ای به سبد غذایی خانواده‌های مازنی و دیگر مناطق می‌بخشد، اظهار کرد: این گیاه قدیمی از تیره گندم است که کشت و کار آن در مازندران و بهنمیر پیشینه طولانی دارد.

حسین جان جهانی بابیان اینکه کشت نیشکر در مازندران قدمتی دیرینه دارد، گفت: نیشکر جزء گیاهان صنعتی است که علاوه بر مصرف خوراکی دارای خواص دارویی زیادی ازجمله برای معده، روده و کبد است مصرف این محصول به‌ویژه برای افرادی که بیماری دیابت دارند مناسب است.

وی بابیان اینکه حمایت مناسب از نیشکر کاران، موجب انگیزه در کشاورزان و افزایش تولید محصول می‌شود، اظهار کرد: تولید نیشکر تنها منبع درآمد و امرارمعاش برخی خانواده‌های این منطقه است که نیاز به توجه ویژه دارد.

شهردار بهنمیر با تأکید به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به نیشکر کاران و حمایت از تولیدات آن‌ها عنوان کرد: درحالی‌که اشتغال و رونق اقتصادی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان استان محسوب می‌شود و از طرفی تأکید بسیاری از کارشناسان بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بومی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی است، بسیاری از فرصت‌های مناسب اقتصادی در استان مانند تولید شکر قرمز که می‌تواند با تبلیغ مناسب جایی در بازارهای خارجی نیز پیدا کند، هنوز موردتوجه قرار نگرفته‌اند و چشم فعالان این عرصه به دست مسئولان استان است.

یکی از تولیدکننده‌های فرآورده‌های نیشکر در بهنمیر در حاشیه این جشنواره با اشاره به اینکه سابقه فعالیت بنده در این کارگاه بیش از 30 سال است، گفت: در این کارگاه درگذشته نیشکر به‌صورت سنتی تولید می‌شد اما اکنون روش تولید به روش مکانیزه، مدرن و کاملاً بهداشتی است.وی با انتقاد از عدم‌حمایت مسئولان از تولیدکنندگان نیشکر در بهنمیر اظهار کرد: این کارگاه برای هشت نفر به‌صورت مستقیم در دو نوبت صبح و شب اشتغالزایی نموده است و باآنکه امکان اشتغالزایی برای جوانان بیشتری در این کارگاه فراهم است اما به دلیل عدم‌حمایت مسئولان و در اختیار نداشتن تسهیلات لازم در حال حاضر امکان به‌کارگیری از نیرو و تولید بیشتر وجود ندارد.

این تولیدکننده اضافه کرد: تمام امکانات و تجهیزات این کارگاه با سرمایه شخصی انجام شد و هیچ‌گونه حمایتی از سوی مسئولان تاکنون انجام‌نشده است.

وی بابیان اینکه انتظار ما از دولت در اختیار گذاشتن تسهیلات لازم جهت توسعه و گسترش کارگاه است، گفت: در صورت داشتن تسهیلات لازم می‌توانیم با استفاده از سیستم‌های پیشرفته این محصولات را بسته‌بندی و به نقاط مختلف کشور صادر کنیم.

در ادامه حسین تولیدکننده بهنمیری در گفت‌وگویی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکل مسئولان ارشد کشور ما اشتغالزایی است و جوانان زیادی از مشکل بیکاری رنج می‌برند و درحالی‌که به تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی اگر توجه بیشتری شود، می‌توانند موجب اشتغال بسیاری از جوانان شوند اما متأسفانه هیچ توجهی به این مهم ندارند.

این تولیدکننده نیشکر تصریح کرد: باوجودی که در کارگاه نیشکر بنده 10 نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند در صورت داشتن تسهیلات می‌توانم برای افراد بیشتری اشتغالزایی نمایم.

وی بابیان اینکه تاکنون فرهنگ استفاده از این محصول در بین مردم نهادینه نشده است، اظهار کرد: تولید نیشکر علاوه بر ارگانیک بودن، داشتن ارزش غذایی بالا و خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها