شرایط سخت مردم و تلاش دستگاههای مختلف را دیدیم و هم درد دل مردم را شنیدیم و هم توضیحات مسئولین مختلف شهرستان و استان را. در مجموع نکات زیر درخور توجه است.
نخست اینکه حادثه سخت و جانکاه و میزان خسارت بسیار قابل توجه است (برآورد استاندار از میزان خسارت حدود 5000 میلیارد تومان بود). در عین حال صبوری مردم و تحمل رنج و مصائب این حادثه،ستودنی و قابل تقدیر است.
نکته دوم، شگفتانگیزی کمکهای مردمی بود به نحوی که تقریبا همه غافلگیر شده بودند. این کمکها جلوهای زیبا و کمنظیر از همدلی مردم ایران بدون توجه به قومیت و مذهب را به نمایش گذاشت و یکبار دیگر، بودن کنار هم به عنوان ایرانی را!
در عین حال همین کمکهای خالصانه، انبوه و متنوع، به سبب عدم سازماندهی از سویی و اصرار به توزیع مستقیم، به یکی از معضلات تبدیل شده بود. عدم آشنایی کاروانهای کمک مردمی به منطقه و شرایط آن، منجر به توزیع نامتوازن شده و مدیریت بحران را دچار مشکل کرده بود.
سومین نکته به موضوع مدیریت بحران مربوط میشود و عدم آمادگی دستگاههای ذیربط.
ستاد مدیریت بحران هم از حیث جایگاه و هم از نظر آمادگی برای مواجهه با بحران نیازمند تجدید نظر جدی است. واگذاری کار به ارتش و سپاه ناشی از همین مشکل بوده است هرچند هر دو مجموعه مجاهدانه و با انگیزه در این حادثه نقش موثری ایفا کردهاند که همچنان و بویژه از سوی سپاه و در عمق روستاها ادامه دارد.
نکته چهارم، حضور مسئولان مختلف کشوری و لشکری در منطقه، هر کدام آثار و برکاتی داشته و البته بعضا حواشیای را هم به همراه داشته است.
اما در این میان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلایلی از جمله حضور غیرتشریفاتی، بیتکلف و مردمی، حضور در مناطق مختلف فارغ از مذهب آنان و برخورد صریح با مسئولان برای پیگیری کارها از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و حلاوت آن همچنان در کام مردم و مسئولان هست.
پنجمین نکته، ابتدائا ضرورت کنترل بحران در حد واندازه خود و سپس کاستن از ابعاد آن است ولی متأسفانه برخورد و اظهار نظر سیاسی معاون اول رئیسجمهور این اصل را زیرپاگذاشت و نه تنها در کنترل بحران نقشی نداشت که اذهان را از اصل بحران منحرف و حواشی را بر متن غلبه داد. نحوه اعلام تصمیم در مورد کانکس و کمک بلا عوض نیز از جمله کارهای نسنجیده بود.
ششمین نکته، به اهمیت فعالیتهای فرهنگی بر میگردد که نباید متاثر از ضرورتهای دیگر مغفول واقع شود. ائمه جمعه و جماعات، مبلغین حوزه، بخشهای فرهنگی بسیج و سپاه در این باره مسئولیت بالایی دارند.
هفتمین نکته جدی گرفتن استانداردها در ساخت و ساز هاست. کاملا مشخص است آنهایی که به این مساله توجه کردهاند خساراتی بمراتب کمتر متحمل شدهاند.
هشتمین و آخرین نکته نیز به دو فوریت در این مقطع مربوط میشود.نخست تسریع در اسکان موقت و مشخصا ساخت و توزیع مناسب کانکسها که در ایجاد آرامش و نظم و نسق دادن به اوضاع بسیار موثر است و دوم، تلاش برای عبور از بحران و حرکت به سمت عادی کردن شرایط.
شروع کسب و کار صنوف مختلف، ارائه خدمات از سوی دستگاههای مختلف حاکمیتی، راهاندازی مساجد و عادی شدن فعالیت مراکز آموزشی نقش مهمی در این مساله دارد.هم دستگاهها و مسئولین مربوطه و هم رسانهها در پیگیری امور و زنده نگه داشتن موضوع نقش بسزایی دارند.
نباید اجازه داد گذشت زمان، درد و رنج مردم مقاوم و صبور این منطقه را به فراموشی بسپارد و مشمول مرور زمان کند.
مهدی فضائلی - کارشناس ارشد رسانه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد