بازار سرمایه ایران در حالی تا دو سه ماه آینده 50 ساله می‌شود و نیم قرن فعالیت خود را به نظاره می‌ایستد که همواره از آن به عنوان نبض اقتصاد کشور یاد شده و نشان از این دارد که هر زمان که حال و احوال بورس و سهامدارانش خوب باشد، بنابراین اقتصاد از شرایط خوبی برخوردار است و هر زمان هم که بورس و سهامدارانش تب‌دار باشند، بدون شک مولفه‌های اثرگذار بر اقتصاد کشور از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند.
کد خبر: ۱۰۹۹۰۶۵

بر این اساس شاخص بورس هم یکی از معیارهایی است که نشان از وضعیت کلی نمادهای معاملاتی در تالار شیشه‌ای دارد و حالا دماسنج بازار سهام به رکورد 50 ساله خود، یعنی ارتفاع 90 هزار واحد رسیده است. البته پیش‌تر هم در نیمه دیماه سال 92 شاخص بورس به این ارتفاع نزدیک شده بود که پس از آن بنا به دلایل مختلف در سراشیبی سقوط قرار گرفت.

با وجود این در حالی این روزها شاخص بورس قله 000/90 واحد را فتح کرده است که نسبت به سال 92، حالا مذاکرات هسته‌ای به ایستگاه توافق رسیده است و چند هفته‌ای هم می‌شود که رئیس جمهور ایالات متحده دست از اظهارات خصمانه خود در خصوص برجام برداشته و از این نظر ریسک‌های سیاسی بازار سرمایه قدری کمرنگ و خیال سهامداران از این بابت راحت شده است.

از سوی دیگر یکی از مشکلات و حواشی اقتصاد و بازار سرمایه موضوع ناامنی‌های منطقه است که خوشبختانه با شکست سنگین داعش، این ریسک اقتصاد و بازار سرمایه کشور نیز کمرنگ شده است.

علاوه بر این در چند ماه گذشته بهبود وضعیت جهانی کالاها سبب شده تا همگام با این اتفاق، برخی شرکت‌های بورسی بویژه فلزات پایه از رشد آرامی برخوردار شوند که بدون شک، این رخداد تاثیر زیادی در رکوردشکنی دماسنج بازار سرمایه داشته است.

همچنین باید از ثبات و افزایش قیمت جهانی نفت به عنوان یکی دیگر از دلایل رشد بازار سرمایه یاد کرد که همان‌گونه که در سال‌های 93 و 94 افت شدید قیمت جهانی نفت یکی از دلایل ریزش شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای بود، این روزها تعادل و رشد جهانی قیمت طلای سیاه به بهانه‌ای برای بهبود اوضاع بورس و رشد شاخص تبدیل شده است. افزون بر این یکی دیگر از موضوعاتی که این روزها موجب بهبود وضعیت بازار سرمایه شده، افزایش نرخ دلار است که رسیدن آن به کانال 4000 تومان موجب افزایش ارزش سهام شرکت‌های مختلف بویژه شرکت‌هایی که محصولات آنها صادرات‌محور هستند، شده است.

از سوی دیگر در حالی برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش نرخ سود بانکی هم هر چند اندک، در رونق معاملات و افزایش شاخص بورس بی‌تاثیر نبوده است که موضوع مهم و قابل توجه در این زمینه این است که سپرده بانکی در کشور ما همیشه به عنوان یکی از مکان‌های امن و بدون ریسک برای سرمایه‌گذاری مطرح بوده است. بنابراین در شرایط کنونی بازار سرمایه که بازاری پرریسک و نوسان است، باید سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران کند تا سپرده‌گذاران پول خود را از بانک‌ها خارج و در بورس سرمایه‌گذاری کنند. ضمن این که تاثیرپذیری معاملات بازار سرمایه از کاهش نرخ سود بانکی زمانی بیشتر و بیشتر می‌شود که در پی کاهش سود سپرده، بهره تسهیلات اعطایی به صنایع و بنگاه‌ها نیز کاهش پیدا کند و تسهیلات در مدت زمانی کوتاه به دست صاحبان صنایع برسد. علاوه بر این در حالی پیش‌بینی‌ها از تداوم تعادل و رشد آرام قیمت‌ها در بازار سرمایه و شاخص بورس حکایت می‌کنند که این روزها بازار سهام از بهانه‌های لازم برای باقی ماندن نقدینگی در بورس و حتی ورود نقدینگی جدید به سمت تالار شیشه‌ای برخوردار است و افزایش بیشتر شاخص بورس دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر افزایش اندک حجم و و ارزش معاملات بازار سرمایه در حالی این روزها رقم خورده است که این موضوع برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شیشه‌ای حامل یک پیغام است و آن این که نقدینگی آرام و بی‌صدا در حال آمدن به بورس است و این موضوع بیانگر تداوم روند فعلی بازار سهام و احتمال افزایش بیشتر شاخص بورس است. ضمن این که تائید یا رد این فرضیه را می‌توان در عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها جست‌وجو کرد که با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، بسیاری انتظار دارند شاهد بهبود در پیش‌بینی سود شرکت‌ها باشند. البته نکته قابل توجه درخصوص رکوردشکنی‌های پیاپی این روزهای شاخص بورس این است که هر چند از ابتدای امسال تاکنون دماسنج بازار سرمایه حدود 15 درصد رشد داشته اما این اتفاق به معنای این نیست که همگام با افزایش شاخص، ارزش سهام همه شرکت‌ها در بورس با رشد مواجه شده است.

بر این اساس باید به تازه‌واردان به تالار شیشه‌ای توصیه کرد که بسته به شرایط، با استفاده از تجربیات سایر معامله‌گران و موضوعات اثرگذار بر صنایع و شرکت‌ها و نیز توجه به د‌انش مالی، تجربه، مطالعه، وضعیت صنایع و همچنین آگاهی از گزارشات و صورت‌های مالی شرکت‌ها اقدام به دادوستد سهام در بازار سهام کنند؛ چراکه رشد شاخص بورس به تنهایی نمی‌تواد ملاک و دلیل کافی برای حضور در این بازار و اقدام به خرید و فروش سهام هر صنعت یا شرکتی باشد.

مهدی حاجی‌وند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها