معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مطالعاتی ساماندهی عرصه و حریم درخت سرو 2770 ساله در منطقه لار در شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۱۲۱

درخت سرو لار که 40 متر طول و هفت متر عرض دارد پس از کاوش‌های باستان‌شناسی متخصصان و نمونه‌برداری آن در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از نادرترین و کهن‌ترین آثار طبیعی کشور معرفی شد. این اثر طبیعی در کنار یک آتشکده و گورستان قدیمی در نزدیکی روستای لار قرار دارد.

آتشکده و گورستان متعلق به دوره‌های کهن و یادگاری از آیین‌های زرتشتی است که پس از سال‌ها هنوز بقایای آن باقی مانده است. درخت 2770 ساله روستای لار و محوطه تاریخی این روستا در سال 1390 در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

مسعود شفیعی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اهمیت حفاظت و حفظ سیمای بصری این درخت کهنسال افزود: پس از انجام مطالعات کارشناسی و برآورد اعتبار برای ساماندهی درخت سرو لار برنامه‌ریزی خواهد شد. وی بیان کرد: این درخت هم اکنون بدون حصار و حفاظی در روستای لار قرار دارد که ممکن است به دلیل بی‌توجهی و ناآگاهی برخی افراد آسیب ببیند.

وی گفت: با توجه به برنامه‌های ویژه برای معرفی این میراث طبیعی، این اثر نیازمند حفاظت بیشتری است که بر اثر بیماری‌ها، آفت‌ها یا عوامل انسانی دچار آسیب و تخریب نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها