سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان‌شناسی ایزگام دشت جنت رودبار رامسر از کشف بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن 1 و 2 در رامسر خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۰۱

به گزارش فارس، محمدرضا خلعتبری گفت: وجود بقایای حیوانی در تمامی قبور کاوش شده که شامل بقایای کامل حیوان از نوع گاوسانان بوده است، حکایت از حضور اقوامی در این منطقه دارد که اقتصادشان مبتنی بر تولیدات دامی بوده است.

وی اظهار کرد: این اقوام در ساخت انواع و اقسام ظروف سفالین، ابزار و ادوات مفرغی که خود یک فلز آلیاژی است چون لوازم رزم، شکار و... و نمونه‌های بی‌بدیلی از زیور‌آلات دارای مهارت بوده‌اند.

به گفته وی، به دلیل محدودیت کار میدانی در این محوطه گورستانی در این فصل کاوش و همچنین وسعت آن هنوز زود است تا در ارتباط با ساختارهای فرهنگی اقوام ساکن در این منطقه به طور شفاف و روشن سخن گفت.

سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان‌شناسی ایزگام دشت جنت رودبار رامسر، ضمن تائید این‌که این آثار با توجه به مقایسه و مقابله آنها با دیگر محوطه‌های شناخته شده مربوط به عصر آهن 1 و 2 هستند، تصریح کرد‌: از کاوش گورستان
یاد شده نمونه‌های بسیاری از بقایای انسانی، حیوانی، زغال و بقایای درون ظروف برای آزمایش آنالیز مواد، سالیابی مطلق، ژنتیک، ایزوتوپ دندان برای شناخت امراض، نوع تغذیه، مهاجرت و... جمع‌آوری شده است.

وی خاطر‌نشان کرد: نمونه‌های جمع‌آوری شده برای انجام آزمایش‌های لازم به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در ژاپن و سوئد ارسال شده است که دریافت نتایج آن ما را در تفسیر ویژگی‌های فرهنگی، قومی و نژادی اقوام یاد شده کمک می‌کند و از ضریب احتمالات موجود به‌طور قابل‌توجهی خواهد کاست.

خلعتبری با بیان این‌که غرب مازندران و بویژه شهرستان رامسر تاکنون زیر پوشش مطالعات باستان‌شناسی به طور هدفمند قرار نگرفته است، گفت: پرسش‌های اساسی و بنیادینی در ارتباط با تاریخ تمدن و فرهنگ این منطقه وجود داشته و ضرورت انجام پژوهش‌های میدانی در این منطقه از دیرباز احساس می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها